«کدگذاری» در بازار کتاب
۱۳۹۵-۰۵-۰۵
کتاب «راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی» با ترجمه عبدالله گیویان منتشر شد.

کتاب «راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی» با ترجمه عبدالله گیویان منتشر شد.
به گزارش ایسنا، ‌ کتاب «راهنمای کدگزاری برای پژوهشگران کیفی» نوشته جانی سالدانا و ترجمه عبدالله گیویان، در ۴۳۸ صفحه، با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۰۰۰۰ تومان در انتشارات علمی فرهنگی به چاپ رسیده است.
این کتاب در شش فصل، یک موخره وچهار ضمیمه تدوین شده است. فصل‌های کتاب این عنوان‌ها هستند: «درآمدی به کد وکدگذاری»، «نگارش یاداشت‌های تحلیلی»، «روش دور اول کدگذاری»، «پس از دور اول کدگذاری»، «روش‌های دور دوم کدگذاری» و «پس از دور دوم کدگذاری».
نویسنده در مقدمه‌اش آورده است: «... در این اجتماعات به زبانی اختصاصی سخن گفته می‌شود. زبانی که هم وجوه نمادین وهم جنبه‌های کارکردی دارد. این زبان، ایشان را از غیر متمایز می‌کند، ابزاری برای برقراری ارتباط و مفاهمات آنان و در عین حال، ابزاری برای تولیدات اختصاصی ایشان است، تولیداتی که تضمین‌کننده قوام و دوام ایشان است چرا که فرض بر این است که این زبان واقع‌نما و راهی برای رسیدن به حقیقت است، روش درست تحقیق بنا بر تعریف یگانه ابزار رهنمون شدن به آن چیزی است که در یک پارادایم علمی رژیم حقیقت فرض می‌شود. اگر این تولیدات را همچون متن‌هایی بدانیم، روش‌های تحقیق دستور زبان آن متن‌ها خواهد بود.
کاربرد درست این زبان و رعایت بسامان دستور آن از الزامات ناگریز عضویت در این اجتماعات علمی است. وقوف بر این دستور زبان البته که اعضا را یاری می‌کند به گونه‌ای بگویند و بنویسند تا در اجتماع دانش‌پژوه‌های (community of researchers) یک رشته بخصوص و رشته‌های علمی نزدیک به‌ آن فهم شود. اگر چه دانستن دستور یک زبان الزاما امکان سخنوری به آن زبان را فراهم نمی‌کند تا اندازه زیادی کمک می‌کند تا بدانیم و دست‌کم حس کنیم اندیشیدن به افق آن اجتماع به چه شیوه‌هایی مطلوبیت دارد. بدون رعایت این دستور و این زبان محصول تکاپوهای فرد «علم» و فرایند تدارک آن «علمی» به حساب نخواهد آمد.
دانستن دستور زبان از این منظر مانند آشنایی با یک فناوری است. هر پارادایم علمی تنها برخی روش‌های پژوهش را مشروع می‌داند و استفاده از روش‌های دیگر برای تولید «دانش» ‌و «علم» را غیر مجاز و باطل اعلام می‌کند. بنابراین، روش‌های تحقیق فناوری‌های به رسمیت شناخته‌شده‌ای هستند که در هر پارادایم علمی برای پژوهشگر و اثر پژوهشی او مشروعیت می‌آورند. فرآورده او را پذیرفتنی می‌کنند و بر تعیین جایگاه او در اجتماع تاثیر می‌گذارند.
امروز شاهد شکل‌گیری پارادایم‌های متعدد و متنازعی در حوزه مطالعات اجتماعی و انسان هستیم. این پارادایم‌ها اجتماعات فرعی‌تر و کوچک‌تری هستند که برای کسب مشروعیت و یا بقا و توسعه گاه با پارادایم مسلط و گاه با یکدیگر در تنازع‌اند. این پارادایم‌ها تلاش می‌کنند تا با گسترش دامنه حضور خود در جغرافیای ذهنی (نزد دیگر دانش‌پژوهان) ودر جغرافیای عینی اجتماعات علمی (دانشگاها، مراکز علمی و انتشاراتی) با دیگر پارادایم‌ها رقابت کنند. در این میان پارادایم‌های مسلط نیز تلاش می‌کنند موقعیت خود را با جلوگیری از گسترش پارادایم‌های رقیب، تثبیت کنند.»

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.