گنج نامه رضوی
۱۳۹۵-۰۳-۳۰
گنج نامه رضوی
گنج نامه رضوی گاهنامه ای است که با هدف معرفی گنجینه ی خطی هزار و صد ساله و غنی کتابخانه ی مرکزی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
عنوان: گنج نامه رضوی
اولین سال انتشار: زمستان ‎۱۳۹۰
ترتیب انتشار: فصلی
صاحب امتیاز: آستان قدس رضوی
مدیر مسوول: محمدهادی زاهدی
سردبیر: محمد وفادار مرادی
محل چاپ: مشهد (خراسان رضوی-ایران)
نشانی ناشر: مشهد:حرم مطهر، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ص.پ:‎۱۷۷
زبان: فارسی
موضوع: ‎۱.نسخه شناسی.  ‎۲.کتاب شناسی. 

در نخستین شماره گنج نامه رضوی که به کتاب سازی و کتاب آرایی عصر سلجوی اختصاص دارد، مقالاتی مانند شناخت کاغذ عصر سلجوقی، سیر تحول خط در دوره سلجوقی، ویژگی های جلد های نسخ خطی، معرفی برخی نفایس قرآنی دوره سلجوقی، معرفی قرآن مترجم به نثر کهن و معرفی مصحف راوندی توسط فهرستنگاران و کارشناسان نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
بعد از فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی این دومین نشریه تخصصی سازمان است که در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی نوین منتشر می شود، حوزه گستره توزیع این نشریه کتابخانه ها و مراکز فرهنگی است.
دومین شماره این فصلنامه با محوریت آثاری که در رابطه با امام رضا(ع) نوشته شده است به چاپ رسیده است. در این راستا، ۱۵ مقاله با عناوین مختلف به بررسی دست‌نوشته‌های امام هشتم(ع) و تألیفاتی که در رابطه با شخصیت ایشان در طول سال‌های مختلف به رشته تحریر درآمده، پرداخته شده است. کارشناسان و مؤلفان گوناگون، این آثار را از منظر محتوایی و ظاهری نسخ خطی مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند.
بررسی قرآن راوندی یکی از موضوعات بررسی شده در این فصلنامه است که در آن ویژگی‌های این قرآن از منظر ظاهری و هنرآرائی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این قرآن از سوی امام راحل(ره) به گنجینه آستان قدس رضوی اهداء شده بود.
سومین شماره فصلنامه «گنج‌نامه رضوی» به بررسی مکتب ایلخانی اختصاص دارد که در این شماره نیز تعداد ۱۵ مقاله از کارشناسان و پژوهشگران این حوزه، ویژگی‌های سبکی این عصر را مورد بررسی قرار می‌دهند.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید