مقاله نامه امام رضا (ع)
۱۳۹۵-۰۳-۳۰
مقاله‌نامه امام رضا (ع)
در این مجموعه دو جلدی، مطالب درج شده در نشریات ادواری (مقاله، گزارشها، اشعار و متون ادبی) با موضوعیت امام رضا«ع» و حرم مطهر معرفی شده است.
مقاله‌نامه امام رضا (ع)/ به کوشش طاهره مهاجرزاده؛ با همکاری گروه مطبوعات مدیریت امور اسناد و مطبوعات.- مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ‎۱۳۸۷.
‎۲ ج.
(ج. ۱) ISBN 978-964-6429-43-7.‎
(ج. ۲) ISBN 978-964-6429-44-4.‎
موضوع: ‎۱.علی بن موسی (ع)، امام هشتم، ۱۵۳ - ‎۲۰۳ق. -- مقاله‌نامه.
شماره دیویی: م 857 م 297/957 م

 
در این مجموعه مطالب درج شده در نشریات ادواری (مقاله، گزارشها، اشعار و متون ادبی) با موضوعیت امام رضا«ع» و حرم مطهر معرفی شده است. این فهرست، حاوی اطلاعات کتاب شناختی مطالب و مقالات فارسی (به استثنای 5 جلد مجموعه آثار کنگرة جهانی امام رضا«ع» به زبان عربی) است. در تدوین این مقاله نامه تمام نشریات مورد نظر در آرشیو مطبوعات مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه نهایی آن شناسایی و بازیابی بیش از 7000 مطلب از 925 عنوان نشریه، شامل 245 هزار شماره روزنامه، مجله و سالنامه بود در این میان نشریاتی که دارای سابقه طولانی در انتشار هستند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تمامی شماره های موجود آنها بررسی شده است.
در فرآیند طبقه بندی، با توجه به عنوان و موضوع مقاله، مطالب در 10 موضوع اصلی و 90 زیر مجموعه، قرار داده شد. از آنجا که برخی اخبار دارای اطلاعات سودمندی است گزیده ای از آنها نیز به صورت پیوست در انتها ارائه شده است. با توجه به بررسی انجام شده، کمی مطالب در برخی موضوعات می تواند نمایانگر ضرورت فعالیت بیشتر در آن حوزه ها باشد.
روش تنظیم این مقاله نامه موضوعی است؛ به این ترتیب که مطالب، ذیل یک موضوع اصلی(سر فصل) و توصیفگر (عبارتی که به عنوان موضوع انتخاب شده است) براساس الفبایی عنوان مقاله، قرار گرفته و مأخذشناسی هر مقاله، در کنار آن ارائه شده است. موضوع انتخاب شده بیشتر بیانگر موضوع غالب در مقاله است.
مقاله نامه امام رضا «ع» در دو جلد تنظیم شده است. جلد نخست در برگیرنده موضوعات زندگینامه، فضایل و مناقب، سخنان و فرمایشات، کرامات، آثار منسوب، امام رضا«ع» در آینه ادبیات، امام رضا«ع» در آینه هنر و جنبه های متفرقه و جلد دوم شامل مقالات مربوط به حرم مطهر، زیارت، فهرست منابع و مآخذ، پیوست گزیده اخبار، فهرست الفبایی عنوان نشریات ادواری بررسی شده و نمایه نام پدیدآورندگان است. 
ضمن آن که فهرست الفبایی نشریات ادواری، پدیدآورندگان کتاب‌ها و مقالات مختلف در پایان کتاب ضمیمه شده است.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید