نشست بریل
۱۳۹۶-۰۵-۱۹
برگزاری اولین نشست تخصصی از سلسله هم‏‌اندیشی‌‏های «بریل و نیازهای اطلاعاتی»
نخستین نشست از این سلسله نشست‌ها با عنوان «بریل و فن‏ آوری: بررسی جداول ورودی و خروجی بریل فارسی بر بستر لیب­‍­لویی» روز پنج شنبه 19 مرداد 1396 از ساعت 9 الی 12 در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اداره کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نظر دارد، جهت بررسی و ارزیابی دست ‏آوردها و آسیب شناسی مشکلات و مسائل و نیز بازشناسی ظرفیت‏ ها، فرصت‏ ها و چالش‏ های پیش‏روی خط بریل فارسی و امور مرتبط به آن در زمینه‏ های گوناگون، سلسله هم‏اندیشی‏ های «بریل و نیازهای اطلاعاتی: بررسی مسائل و مشکلات بریل فارسی» را با حضور کارشناسان، صاحب‍نظران و پژوهشگران خط بریل و حوزه‏های مرتبط برگزار نماید.

نخستین نشست از این سلسله نشست ها با عنوان «بریل و فن‏آوری: بررسی جداول ورودی و خروجی بریل فارسی بر بستر لیب‌‍‌لویی» روز پنج شنبه 19 مرداد 1396 از ساعت 9 الی 12 در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است که «لیب‌لویی» بستری متن‏ باز است که جهت ایجاد و توسعه مبدل های بریل به خط بینایی و بالعکس، جهت پشتیبانی از زبان‍‏ه های مختلف در هنگام استفاده از رایانه و فضای مجازی از طریق نمایشگرهای بریل ایجاد شده است.

اخیراً جداول ورودی و خروجی جهت پشتیبانی از بریل فارسی در این بستر طراحی و تدوین گردیده، که در این نشست در زمینه نقد و بررسی این جداول و همچنین توسعه و رفع اشکالات آن، تبادل نظر خواهد شد.

از آنجا که از جداول «لیب‌لویی» در صفحه خوان‏های اصلی نابینایان (Jaws, NVDA) استفاده می‏گردد، توسعه و تثبیت این جداول می‏تواند در همگرایی هرچه بیشتر بریل فارسی و فن‏آوری و در نتیجه افزایش امکانات استفاده از بریل فارسی و در نتیجه سهم بیشتر بریل در تأمین نیازهای اطلاعاتی نابینایان فارسی زبان اثرگذار و راهگشا باشد.


 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید