سیستم کتابخانه متروپولیتن
۱۳۹۳-۱۰-۱۳
سیستم کتابخانه متروپولیتن
سیستم کتابخانه متروپولیتن Metropolitan Library System تاسیس: ۱۸۹۸ م. وبگاه: http://www.metrolibrary.org موقعیّت: آمریکا، اکلاهما اکلاهما (به انگلیسی: Oklahoma) از ایالت‌های آمریکا است که پایتخت و شهر مهم آن اکلاهما سیتی، و شهر مهم دیگر آن تولسا است. اکلاهما از نظر فرهنگی، از ایالت‌های غرب میانه آمریکا به شمار می‌رود. نظام کتابخانه متروپولیتن از ۱۹ کتابخانه »

سیستم کتابخانه متروپولیتن Metropolitan Library System

تاسیس: ۱۸۹۸ م.

وبگاه: http://www.metrolibrary.org

موقعیّت: آمریکا، اکلاهما

اکلاهما (به انگلیسی: Oklahoma) از ایالت‌های آمریکا است که پایتخت و شهر مهم آن اکلاهما سیتی، و شهر مهم دیگر آن تولسا است. اکلاهما از نظر فرهنگی، از ایالت‌های غرب میانه آمریکا به شمار می‌رود.

نظام کتابخانه متروپولیتن از ۱۹ کتابخانه تشکیل شده است. این کتابخانه ارائه دهنده برتر اطلاعات برای نیازهای جامعه اکلاهما می باشد.

تاریخچه

در واقع شهر اوکلاهما در سال ۱۸۸۹ با اسکان مردم ساخته شد. این شهرستان ممکن است از ابتدای تولد رشد کرده باشد اما از نظر زیرساخت های فرهنگی و حرفه ای هنوز رشد چندانی نکرده است. در شهر اوکلاهما برای اولین بار در اکتبر ۱۸۸۹ باشگاه مدی برای زنان تشکیل شد. در این باشگاه برای بهبود فرهنگ و آموزش و پرورش در شهر نوپای اوکلاهما، یک کتابخانه عمومی به رهبری جولیا داگلاس ایجاد شد.

در بهار ۱۸۹۸ خانم داگلاس جهت تامین بودجه کتابخانه به فکر کمک مالی از بازرگانان و فروش سهام باشگاه  افتاد. با مبلغ ۵۰۰ دلار، تعدادی کتاب و قفسه خریداری گردید.  کتابخانه در اتاقی بلاستفاده در باشگاه تجاری (اتاق بازرگانی) در طبقه دوم از ساختمان کشاورزان بانک ملی در گوشه جنوب غربی شریدان و رابینسون ایجاد شد. در طول یک سال مجموعه منابع به ۶۰۰ نسخه رسید و با کمبود فضا مواجه شدند. واضح بود ساختمان جدید مورد نیاز است . تاجر شهر اوکلاهما توماس P. ملون، پسر سرمایه دار بزرگ اندرو ملون، به خانم داگلاس پیشنهاد داد تا نام پدرش، اندرو کارنگی، را برای کمک مالی کتابخانه بنویسد. (کارنگی برای کتابخانه های سراسر امریکا بودجه ارائه می کرد و سرانجام  1681 کتابخانه در ۱۴۱۲ شهر مختلف تا سال ۱۹۲۳ ساخت. ساختمان کتابخانه را با شرط استفاده از کارکنان جوامع محلی با مجموعه ای از کتاب تاسیس نمود.)

معمار کتابخانه مارشال R. Sanquinot از فورت ورث بود و سنگ بنای آن در ۱۶ اوت ۱۹۰۰ با هیاهوی بسیار گذاشته شد. همه مقامات محلی در جلسه حضور داشتند و شعر اصلی توسط دکتر دلوس واکر تحت عنوان "خانه کتاب" خوانده شد. این ساختمان  اواخر تابستان ۱۹۰۱ به پایان رسید و جشن و سرور افتتاح بزرگ در تاریخ ۲۹ آگوست برگزار شد.

خانم ماریون راک اولین کتابدار آن بود و او همکاری نزدیکی با باشگاه های زنان فدرال شهر اوکلاهما جهت ارائه یک کتابخانه بسیار عالی داشت. بخش کودکان به زودی افتتاح شد و با استقبال زیاد جوانان شهرستان روبرو گردید. در پایان سال اول، مجموعه به ۲۱۳۷ کتاب و در پایان سال دوم، به ۷۷۳۶ کتاب رسید. در طول ۵۰ سال آینده کتابخانه همچنان به گسترش خدمات ادامه داد. در سال ۱۹۰۹ ساختمان پس از دریافت ۳۵۰۰۰ $ اضافی از کارنگی و ۴۸۰۰ $ از شهرستان مجدداً گسترش یافت. کتابخانه چندین شعبه در مدارس برای دسترسی دانش آموزان به کتاب بدون هزینه و  امکانات جدید تاسیس نمود. در عین حال در دهه ۱۹۲۰ دو ساختمان جدید ساخته شد. شاخه دانبار در مقابل یک فروشگاه در  خیابان ۳۰۳ استایلز شمالی در سال ۱۹۲۱ و در خیابان ۶۱۳ شمال شرقی چهارم در سال ۱۹۲۶ ساختمان  دیگر ساخته شد. این کتابخانه با حمایت فدرال باشگاه زنان برای خدمت به مردم سیاه پوست و سفید پوست در شهرستان ساخته شده است.

در سال ۱۹۴۵، انجمن کتابخانه، برای پاسخگویی به نگرانی شهروندان تشکیل شد چراکه کتابخانه برای خدمت به ۱۰۰۰۰ نفر ساخته شده بود و اکنون به اندازه کافی نمی توانست در خدمت ۲۵۰٫۰۰۰ باشد.  انجمن به سرعت حمایت مردم را به دست آورد و  $500000  برای ساخت و ساز یک کتابخانه جدید اصلی ارائه شد. در ۱۹۵۰ با $ ۸۲۲۰۰۰  بودجه اضافی برای کتابخانه اصلی و شاخه های بزرگ تامین شد و شعبه دیگر در محله کاپیتول هیل ساخته شد.

کتابخانه جدید اصلی در سال ۱۹۵۴ افتتاح شد. از دهه ۱۹۶۰ تغییرات سریعی در خدمات کتابخانه اوکلاهما روی داد. شهر های شهرستان برای اولین بار کتابخانه خود را ساختند (شهر غرب میانه در سال ۱۹۵۵، Del City  در سال ۱۹۵۸، Bethany در سال ۱۹۶۴) و شهر اوکلاهما کتابخانه Belle Isle را در سال ۱۹۶۳ اضافه کرد.  در سال ۱۹۶۰ مجلس قانونگذاری ایالتی قوانین جدیدی برای همه کتابخانه های  شهرستان وضع نمود تا جهت دسترسی بهتر به بودجه ، مواد و خدمات زیر یک چتر همکاری نمایند. قوانین جدید برای تشکیل کمیسیون کتابخانه متروپولیتن ساخته شد و این امکان را به تمام کتابخانه های شهرستان داد تا با هم در سال ۱۹۶۵ تحت نام سیستم کتابخانه شهرستان اوکلاهما درآیند. کتابخانه های جدید به زودی به شهر اوکلاهما اضافه شدند. کتابخانه روستایی در سال ۱۹۶۶ افتتاح شد، و ادموند و وار ایکر در ۱۹۶۷٫ دانبار در طول دوره تجدد شهری در سال ۱۹۶۸ تخریب شد اما توسط کتابخانه شمال شرقی (در حال حاضر رالف الیسون) در سال ۱۹۷۰ جایگزین شد.

در سال ۱۹۷۷ یک نام جدید – سیستم کتابخانه متروپولیتن – جهت انعکاس بهتر اهداف کتابخانه انتخاب شد. از آن زمان تاکنون کتابخانه برای رویارویی با تغییر اطلاعات و نیازهای ساکنان شهرستان اوکلاهما رشد کرده و بهبود یافته است. مجموعاً در سراسر شرق، جنوب غربی و شمال غربی شهر اوکلاهما ۱۹ کتابخانه را شامل می شود.

شاخه های کتابخانه

Almonte Library : کتابخانه المونت

در سال ۲۰۱۱، کتابخانه جنوب اوکس جهت بازسازی ساختمان آن در جنوب واکر به مرکز خرید المونت، انتاریو برای یک محل موقت منتقل شد . تقاضای زیاد کاربران کتابخانه در این محله، باعث شد تا سیستم کتابخانه متروپولیتن نیاز یک کتابخانه دائم در جامعه را احساس کند. در فوریه سال ۲۰۱۳، کتابخانه المونت، انتاریو در مقابل فروشگاه در مرکز خرید المونت، انتاریو باز شد.

این مکان ۱۲۵۰۰ فوت مربع از فضای فروشگاه مقابل کتابخانه برخوردار است و دارای ظرفیت ۳۵۰۰۰ مواد کتابخانه با گنجایش ۶۰ نفر، و فضاهای تعیین شده برای کودکان و نوجوانان، مجله و یک اتاق چند منظوره برای جلسات کوچک است.

Belle Isle Library : کتابخانه دختر خوشگل جزیره

کتابخانه دختر خوشگل جزیره در مکان فعلی خود در گوشه ای از شمال غربی اتوبان و ویلا در سپتامبر ۱۹۶۳ افتتاح شد. در سال ۱۹۶۵، دختر خوشگل جزیره بخشی از سیستم کتابخانه متروپولیتن شد. دختر خوشگل جزیره یک سرویس کامل کتابخانه محله برای خانواده هایی که در این نزدیکی زندگی می کنند است و یکی از شلوغ ترین کتابخانه ها در سیستم کتابخانه متروپولیتن است.

Bethany Library: کتابخانه بیت عنیا

کتابخانه بیت عنیا در ۳۱ ژانویه  1965 افتتاح شد و سال بعد به سیستم کتابخانه متروپولیتن پیوست. ساکنان غرب شهر اوکلاهما و همچنین ساکنان بیت عنیا، کاربران اصلی این کتابخانه هستند، در هر سال صدها نفر، هزاران کتاب و مواد دیگر امانت می گیرند.

Capitol Hill Library: کتابخانه کنگره

کتابخانه کنگره در محل فعلی آن در ماه نوامبر سال ۱۹۵۱ افتتاح شد. در سال ۱۹۶۵، به سیستم کتابخانه متروپولیتن پیوست. ساختمان کتابخانه داراری سه طبقه (از جمله طبقه زیرزمین) است. دستشویی برای معلولین،در طبقه ۱ ، با حمام اضافی در طبقه زیرزمین، اتاق جلسه در طبقه ۱ ، ۹ فضای خارج از پارکینگ خیابان واقع در سمت جنوب ساختمان و ۲ فضای پارکینگ معلولین در سمت غرب ساختمان وجود دارد. کتابخانه کنگره در جنوب شهر اوکلاهما واقع شده است. کتابخانه در خدمت گروه متنوعی از ساکنان سنین مختلف، نژادها و گروه های قومی است.

Choctaw Library: کتابخانه چاکتاو

کتابخانه چاکتاو تا سال ۱۹۷۸ ، تا زمانی که به یک اتاق در مرکز جوانان و خانواده Tri-City نقل مکان کرد، کتابخانه سیار بود. در سال ۱۹۸۵، کتابخانه را از مرکز به سمت شرق منتقل کردند. آسیب گردباد به ساختمان باعث بسته شدن آن در  مه ۱۹۹۹ شد. کتابخانه در ۲۶ ژوئیه ۲۰۰۰ در محل موقت دیگری در چاکتاو پلازا بازگشایی شد. در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۰۴، کتابخانه به مکان فعلی خود منتقل گردید.

Del City Library: کتابخانه دل شهر

در سال ۱۹۵۸، کتابخانه دل شهر باز شد. در سال ۱۹۶۵،  به سیستم کتابخانه متروپولیتن پیوست و در سال ۱۹۶۶، به محله فعلی خود در مرکز دل شهر نقل مکان کرد. کتابخانه دل شهر در خدمت جمعیت متنوع سراسر منطقه شهری دل شهر است و سالانه بیش از ۲۳۰٫۰۰۰ اقلام امانت منابع دارد.

Downtown Library: کتابخانه مرکز شهر

کتابخانه مرکز شهر در بخش هنری مرکز شهر اوکلاهما واقع شده است. خدمات کتابخانه مرکز شهر OKC ابتدا در سال ۱۹۰۱ زمانی که کتابخانه کارنگی در NW خیابان رابینسون ۳ باز بود، آغاز شد. در سال ۱۹۵۴، کتابخانه جدید اصلی در خیابان  دین(خیابان مک گی و خیابان رابینسون ) اختصاص داده شد. RJN کتابخانه مرکز شهر را برای عموم مردم در تاریخ ۱۷ اوت ۲۰۰۴ باز نمود . ساختمان کتابخانه ۱۱۴۱۳۰ فوت مربع است و شامل کلاس های درس، اتاق مطالعه، اتاق کنفرانس، اتاق کودکان ، ۶۶ کامپیوتر ، تالار کنفرانس ، اتاق ملاقات دوستان است.

Edmond Library: کتابخانه ادموند

شلوغ ترین کتابخانه در نظام کتابخانه شهری است، کتابخانه ادموند سالانه گردش بیش از یک میلیون کتاب و دیگر مواد را داراست. در سال ۱۹۷۲، کتابخانه ادموند اولین بار در یک نمای اجاره ای در مرکز خرید پلازا ادموند باز شد. در سال ۱۹۷۳،  به مکان فعلی خود در بلوار ۱۰ S. نقل مکان کرد. سال ۱۹۹۶، رای دهندگان ادموند بودجه ای برای گسترش کتابخانه ادموند به فضای ۱۰۰۰۰ فوت مربع و اضافه کردن پارکینگ تایید کردند. نوسازی و گسترش آن در سال ۲۰۰۰ تکمیل شد. کتابخانه بازسازی شده دارای اطاق مطالعه ساکت و آرام، بخش کودکان استثنایی، اتاق جلسه، تالار برنامه ها، "بخش نوجوان،" است.

Harrah Library

این کتابخانه یکی از پنج کتابخانه بزرگ در سیستم کتابخانه متروپولیتن است. کتابخانه Harrah برای اولین بار به عنوان یک کتابخانه سیار آغاز به کار نمود و به مکان دیگری در سال ۱۹۸۶ نقل مکان کرد، و سپس در سال ۱۹۹۱، به جایگاه کنونی خود، یک ساختمان بانک بازسازی شده نقل مکان کرد.

Jones Library: کتابخانه جونز

کتابخانه جونز یکی از پنج کتابخانه بزرگ در سیستم کتابخانه متروپولیتن است. شهر به افتخار CG جونز (توسعه دهنده راه آهن و صنعتگر برجسته شهر اوکلاهما) به نام لعاب تغییر نام داد . کتابخانه جونز در شرق شهر اوکلاهما در بریتن، جاده داکوتای جنوبی که در نهایت به خیابان اصلی منتهی می شود قرار دارد.

Luther Library: کتابخانه لوتر

لوتر کتابخانه یکی از پنج کتابخانه بزرگ در سیستم کتابخانه متروپولیتن است. هنگامی که یک بخشی از رزرو Kickapoo، شهرستان لوتر برای اولین بار به عنوان منطقه Garnettville اوکلاهما در سال ۱۸۹۲ شروع به کار کرد. Kickapoo Reservation  را CG جونز به افتخار پسرش، لوتر جونز به نام شهر لوتر نامید. تاریخ لوتر برای جامعه و کتابخانه لوتر مهم است. کتابخانه لوتر مجموعه ای از مقالات در مورد شهر لوتر، مهاجران اولیه، گورستان منطقه، و عکس های وقایع تاریخی شهر را در بردارد. کتابخانه لوتر در خیابان NE 3 در طول خطوط راه آهن در لوتر، اوکلاهما قرار دارد.

Midwest City Library: کتابخانه میانه غرب شهر

این کتابخانه برای اولین بار درهای خود را در سال ۱۹۵۵ در ۳۲۱۰ Belaire ، که قبلا بخشی از محل باشگاه و انجمن زمین گلف شهری بود باز کرد. در سال ۱۹۶۵، کتابخانه میانه غرب شهر به سیستم کتابخانه متروپولیتن پیوست. در دهه ۱۹۸۰، انتشار اوراق قرضه به تصویب رسید و در حال حاضر ۳۶۰۰۰ متر مربع ساخته شده است و در ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۷ گشایش یافت. نمایشگاه دائمی نقاشی در لابی، به نام "آسمان تابستان" توسط هنرمند اوکلاهما ویلسون هرلی در این کتابخانه راه اندازی شده است.

Nicoma Park Library: کتابخانه پارک نیکوما

کتابخانه پارک نیکوما یکی از پنج کتابخانه بزرگ در سیستم کتابخانه متروپولیتن است. در سال ۱۹۷۵، این کتابخانه که از یک اتاق تشکیل شده بود شروع به ارائه خدمات در نیکوما پارک در سیتی هال پرداخت. در ماه آوریل سال ۱۹۹۶، کتابخانه به مکان فعلی خود در کنار درب مرکز شهروندان ارشد در نیکوما پارک نقل مکان کرد.

Northwest Library: کتابخانه شمال غربی

این کتابخانه در ۲۲ مه ۲۰۱۲ افتتاح شد. پاسیو در فضای باز برای کودکان و بزرگسالان منحصر به فرد هستند. قفسه بندی نهایی پانل ، صحنه های دشت اوکلاهما مانند مزارع گندم و آسیاب های بادی، مجسمه های هنری با مضمون در فضای باز اوکلاهما ، شامل ۷ دایناسور بلند ، ۷ مارمولک یقه طولانی، راکون، و دختر گاوچران لوسیل مولهال، اکلاهما با سگ سرپناه ، دیوار-E. این مجسمه غریب توسط هنرمند سلیمان Bassoff از Faducci ،استودیو از آرماتور فولادی پوشش داده شده با سیمان، دست مجسمه و پیشرفته با کاربرد موزاییک شیشه ای ایتالیایی از ویژگی های این کتابخانه هستند.

کتابخانه شمال غربی دارای ویژگی های پایداری گسترده ای است که اجازه می دهد آن را به اولین کتابخانه عمومی  LEED (رهبری در انرژی و طراحی زیست محیطی) ساخته شده در اوکلاهما تبدیل نماید.  عناصر LEED عبارتند از: سیستم آبیاری قطره ای، فوستس کم جریان / توالت برای کاهش مصرف آب، حرارت زمین گرمایی و سیستم خنک کننده برای کاهش مصرف انرژی، سطل های بازیافت برای مشتریان و کارکنان، استفاده از مواد بازیافتی و منطقه ای منابع برای ساخت و ساز، استفاده از چوب پایدار برداشت، استفاده از روشنایی روز برای فضاهای داخلی. کتابخانه شمال غرب ، واقع در نزدیکی خیابان NW 122 و مک آرتور، به راحتی در دسترس از طریق پارک وی و جاده است.

Ralph Ellison Library: کتابخانه رالف الیسون

کتابخانه رالف الیسون در مکان فعلی خود در سال ۱۹۷۵ افتتاح شد. نام کتابخانه به افتخار نویسنده بومی و قابل تحسین شهر اوکلاهما، رالف الیسون، نامیده شد. این کتابخانه در یکی از محله های سیاه تاریخی اوکلاهما واقع شده است.

Southern Oaks Library: کتابخانه جنوب اوکس

کتابخانه جنوب اوکس در مکان فعلی خود در سال ۱۹۷۵ افتتاح شد. این کتابخانه در خدمت نیازهای آموزشی، اطلاعاتی و فرهنگی متنوع جنوب شهر اوکلاهما و اوکلاهما است. این کتابخانه مدرن دارای سالن خواندن مخمل خواب دار، بخش نوجوان و بیش از ۴۰ کامپیوتر برای استفاده عمومی است. کتابخانه جنوب اوکس، دومین کتابخانه در سیستم کتابخانه متروپولیتن جهت استفاده از سیستم بازگشت خودکار مواد است. این کاوشگر به طور خودکار هدایت بازگشت مواد به یکی از ۲۰ مکان خاص مختلف برای تحویل در سراسر سیستم کتابخانه مترو را بر عهده دارد. . مجسمه ساز محلی جو اسلاک چندین مجسمه در خارج از کتابخانه تحت عنوان " Cover to Cover " طراحی کرده است.

The Village Library: کتابخانه روستایی

 در سال ۱۹۶۶، شعبه کتابخانه روستایی در یک مکان اجاره ای ، در مرکز خرید میدان Casady باز شد. در سال ۱۹۹۰، کتابخانه در محل فعلی آن در یک ساختمان باحمایت مسئولان شهری و دوستداران کتابخانه افتتاح شد. مکان فعلی کتابخانه ۱۴۰۴۴ فوت مربع است.

Warr Acres Library: کتابخانه وار ایکر

 این کتابخانه با سرویس کامل، ۱۲۵۰۰ فوت مربع ساختمان زیبا در غرب پارک بازار، از ۹ سپتامبر سال ۱۹۶۷ در خدمت جوامع وار ایکر، اکلاهما و غرب شهر اوکلاهما است. یکی از اولین کتابخانه هایی است که به سیستم کتابخانه متروپولیتن پیوسته ایت، وار ایکر، با اوراق قرضه صادر شده در سال ۱۹۶۵ و با بودجه تطبیق فدرال ساخته شده است.

Wright Library: کتابخانه رایت

کتابخانه رایت یکی از پنج کتابخانه بزرگ در سیستم کتابخانه متروپولیتن است. رایت برای اولین بار در سال ۱۹۲۵ در محل فعلی آن در محل تاریخی فروش دام شهر افتتاح شد. در تاریخ ۱ ژوئیه ۱۹۶۵، رایت به سیستم کتابخانه متروپولیتن پیوست. کتابخانه رایت قدیمی ترین کتابخانه در سیستم کتابخانه متروپولیتن است. در کتابخانه رایت، مشتریان می توانند در محیط قدیمی پیرامون با بهره گیری از فن آوری های نوین مانند وایفای رایگان و اینترنت لذت ببرند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید