منتخبی از کتاب رنج رايگان و کتاب امين زبان و ادب پارسي در سلسله نشستهای خوانش متون کهن معرفی شد.
۱۳۹۸-۰۴-۱۱
منتخبی از کتاب رنج رايگان و کتاب امين زبان و ادب پارسي در سی و پنجمین نشست ادبی از سلسله نشستهای خوانش متون کهن در کتابخانه تخصصی ادبیات معرفی شد.

اهمیت زبان فارسی در نگاه رهبر معظم انقلاب و مروری بر شعر شاعران دوزبانه و فارسی سرا موضوع برگزاری نشست ادبی خرداد ماه قرار گرفت.
سلسله نشستهای خوانش متون کهن در چهارمین سال برگزاری خود به خوانش حکایاتی از شاهنامه فردوسی رسیده است. در سالهای گذشته حکایاتی از مثنوی معنوی، دیوان محتشم کاشانی، نظامی گنجوی، پروین اعتصامی، گلستان و بوستان سعدی و دیگر آثار ادبیات خوانش شده است.

در این نشست ادبی، به رسم معمول معرفی کتاب متناسب با موضوع نشست انجام گرفت. مطالبی از کتاب رنج رايگان (خاطرات، فرهنگي و اجتماعي دکتر حسين خطيبي) و نیز کتاب امين زبان و ادب پارسي: راهکارهاي علمي و عملي حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي (مدظله‌العالي) رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره‌ي پويايي و گسترش زبان و ادبيات فارسي بیان شد.
لازم به توضیح است که سلسله نشستهای خوانش متون کهن در چهارمین سال برگزاری خود به خوانش حکایاتی از شاهنامه فردوسی رسیده است. در سالهای گذشته حکایاتی از مثنوی معنوی، دیوان محتشم کاشانی، نظامی گنجوی، پروین اعتصامی، گلستان و بوستان سعدی و دیگر ادیبان این مرز و بوم خوانش شده است.
منتخبی از کتاب رنج رايگان:
 فردوسی  نه همان کسی است که از نظر حماسه سرایی در ایران نظیر ندارد، بلکه در میان حماسه سرایان بزرگ جهان هم در طراز اول قرار گرفته است. کمک به احیای زبان پارسی و بسط و توسعه آن خدمتی است که نه قبل و نه بعد از او هیچ شاعر و نویسنده ایرانی به ادبیات فارسی نکرده است، زیرا فردوسی زمانی به شاعری پرداخت که زبان فارسی لهجه ای بیش نبود و هنوز قدرت بیان مفاهیم و معانی مشکل ادبی و شعری نداشت!از حیث لغات نیز محدود بود زیرا فردوسی زمانی نظم شاهنامه را آغاز کرد که شعر فارسی دوران کودکی خود را می پیمود! فردوسی با قدرت و ابتکار و نیروی شاعری، هم زبان فارسی را قوی کرد و هم به آن لغات و ترکیب و تعبیر بخشید و هم راه را برای ادوار بعد برای خلق آثار هنری توسط شاعران و دوست داران ادبیات و زبان فارسی باز کرد.
منتخبی از کتاب امين زبان و ادب پارسي:
پرداختن به زبان فارسی... جزو فرائض انقلابی ما است.
جزو فرائض اسلامی ما است، یک چیز تجملاتی و تشریفاتی نیست. 25/3/1367
این کتاب تقدیم شده است به:
علامه، دکتر سیدجعفر شهیدی؛ بزرگ مردی که بیش از نیم سده درخت پرشاخسار عمرش از زبان و ادبیات فارسی پرتوهای پر از مهر آموختن و آموزاندن را فرا گرفت و با همین شیدایی، عارفانه سر بر بستر خاک نهاد.
به نقل از سیدعلی موسوی گرمارودی در کتاب: ساختار و مهندسی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» عالمانه و دارای انسجام جمع الاطرافی است. کتاب آنقدر مطالب متنوع در هفت فصل در خود به همراه داشته است که بی‌هیچ شائبه و مبالغه می‌شود آن را یک دانشنامه کوچک در موضوع زبان و ادب فارسی به شمار آورد.
این شاعر افزود: مولف کتاب در هر کجا که لازم دیده برای استناد مطالب خود، اصل شعر و یا موضوعی که مورد اشاره رهبر انقلاب اسلامی بوده را کامل و تمام بیان کرده است.
درباره توانمندی زبان فارسی در اثر می خوانیم:
اگر فردوسی حکیم، دلاوری ایرانیان جسور را در دل داستانهایی ستوار ریخت و از منش پارسیان غیور دفاع کرد، بدین زبان بود؛ اگر بیهقی تاریخش را به این زبان نوشت و هجویری نیز مصفای تصوف اسلامی را بدین جویبار سپرد، هم آن دلیل تواند بود و هم این برهان که از روانی واژه‌ها و ترکیبهای پارسی در روایی‍گری خبر داشتند؛ و سنایی با عرفانش، نظامی با پنج گنجش، عطار و استعاره‌های پرندگانش، مولوی و مثنوی و دیوان کبیرش، سعدی و غزلهایش همراه با بوستان و گلستانش، حافظ اندیشه‌های ناب با ایهام و کنایه‌هایش و بسیاری دیگر از جامی تا صائب و قائم‌مقام و عشقی و بهار و رهی و حمیدی، و در این روزگار صفارزاده و محدثی و حسینی و آذریزدی و امین‌پور و سبزواری و قزوه و ... اگر بدین زبان گفتند و سرودند و نوشتند، بر این بنیاد دیرسال بوده است که از ساحری این زبان در انتقال مفاهیم، آهنگ نرمخو و جویباری آن، تراش خوردگی واژگانش و بسی دیگر از توانمندی‌های آن، بخوبی آگاه بوده‌اند.
در هر نشست ادبی شرکت کنندگان به خوانش کتب ارزشمند که متناسب با موضوع نشست باشد دعوت می  شوند. کتبی با دو ویژگی خواندنی و پرمحتوا و کاربردی بودن اطلاعات نهفته در کتاب.
دکتر کرامتی مقدم زبان فارسی را از عوامل اصلی پیوند ایرانیان دانست. زبان علاوه بر ایجاد ارتباط، تاثیر بسزایی در ارتقای روابط انسانی دارد و نسلهای مختلف را با هم پیوند می دهد و مانند یک آیینه عواطف و احساسات یک ملت را برای دیگران انعکاس می دهد و در این آیینه انسان دوستی، خدمت به همنوعان، صلح طلبی، آزادی، ایجاد هم‎حسی، توافق بین انسانها از فواید زبان بیان شد. زبان ملی این قابلیت را داراست که اختلافات فرقه‌ای و مذهبی و حتی چالشهای سیاسی را به حداقل برساند و به این جهت، جوامع پیشرفته امروزی به تقویت زبان بها می دهند.
قسمت دیگری از نشست ادبی خردادماه، خوانش شعر شهریار درباره امام رضا علیه‎السلام با شروع سخن توسط آقای محبعلی پور محقق مهمان نشست ادبی بود.
دل‌ها که آرزوی امام رضا کنند
گویا زیارت علی مرتضی کنند
در حسرت طواف تو‌ای آشیان قدس
دل‌های پر شکسته، چه پر‌ها که وا کنند
بررسی بوطیقای شعر شاعران دوزبانه با تکیه بر شعر شهریار به عنوان شاعر بزرگ دوزبانه در تاریخ ادبیات ایران محور سخن آقای محبعلی پور قرار گرفت. شهریار شاعری دوزبانه که موجب معرفی زبان فارسی به مردمان فراسوی ایران زمین شد. شهریار در 14 سالگی کتاب مطول که یک کتاب بلاغی پرمایه می باشد را برای خود خلاصه برداری نمود. نگاه ویژه به آرایه های ادبی در شعر او قابل توجه است.
دکتر جعفر عشقی، استاد دیگر ادبیات فارسی در این نشست امکانات بلاغی یک زبان و ساختار و چارچوب در شعر شاعران دوزبانه و مضمون آفرینی در شعر شاعرانی نظیر خاقانی و نظامی با اندیشه قوی و اشتراک مفهوم و تصویر و بهره بردن از ظرفیتهای دو زبان این شاعران را نکته ای قابل پرداخت به صورت تخصصی تر دانست.
دکتر عشقی بحث مطرح شده توسط آقای محبعلی پور را مقدمه بررسی ساختار  و امکانات یک زبان و مضمون آفرینی و بهره بردن شاعران دوزبانه از ویژگیهای بلاغی زبان، شاعران مضمون آفرین مثل خاقانی و نظامی و صائب تبریزی و شهریار و ظرفیتهای شعری زبانهای شعری آنان در خلق شاهکارهای ادبی این شاعران دانست.
مضمون پردازان شهره در ادب پارسی و امکانات زبانی آنان و نقش آنان در گسترش و اعتلای زبان فارسی مبحثی دلنشین بود که در این نشست ادبی به دلیل کمبود وقت نشست به یک جلسه دیگر موکول شد.
یادآور می‎شود، سی و پنجمین نشست ادبی خوانش متون کهن در ادامه سلسله نشستهای ادبی خوانش متون کهن در چهارمین سال برگزاری این برنامه با حضور استادکرامتی مقدم و اساتید دیگر زبان و ادبیات فارسی هر ماه برگزار می شود.
با آرزوی دیدار شما در نشستهای ادبی آینده خوانش متون کهن، که معمولا در یکی از روزهای هر ماه از 25 تا 31 هرماه شمسی اطلاع‏رسانی و برگزار می شود.

 

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.