سالروز عملیات افتخار آفرین مرصاد(1367ه.ش) گرامی باد
۱۳۹۸-۰۵-۰۵
5 مرداد، سالروز عملیات افتخار آفرین مرصاد(1367ه.ش) گرامی باد.

ماموريت غيرممکن. روايت مرصاد/ نويسندگان جعفر شيرعلي‌نيا، محمدجواد اکبرپور؛ به کوشش خانه فرهنگ و هنر سافيا ؛ [به سفارش سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس و بسيج].- تهران: فاتحان، ‎۱۳۹۰.

ایران که قطعنامه را پذیرفت، منافقین ماموریتی غیرممکن را طراحی کردند.
از مرزهای کرمانشاه وارد ایران شدند تا سه روزه به تهران برسند؛ اما در کرمانشاه، در تنگه چهارزبر که به مرصاد مشهور شد، راه را بر آنها بستند و انتقام سالها خیانت را از آنها گرفتند.
فرماندهی این عملیات بر عهده سرتیپ علی صیاد شیرازی بود.(کتاب: در کمين گل سرخ، روايتي جذاب از زندگي شهيد سپهبد علي صياد شيرازي است). وی در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان مجاهدین خلق ایران ترور شد.
برخی کارشناسان جنگ و فرماندهان نظامی در ایران، ترور علی صیاد شیرازی فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش را به دلیل تدابیر وی در عملیات مرصاد و شکست سنگین مجاهدین خلق در این عملیات تفسیر می کنند.

واژه عربی «مرصاد» به معنی کمین است. این نام به خاطر کمین برنامه ریزی شده ای که ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام داده بودند برای این عملیات در نظر گرفته شد.
پس از پایان عملیات، تنگه چهارزبر، تنگه مرصاد نام گرفت...
منتخب از کتاب:
ماموريت غيرممکن. روايت مرصاد/ نويسندگان جعفر شيرعلي*نيا، محمدجواد اکبرپور؛ به کوشش خانه فرهنگ و هنر سافيا ؛ [به سفارش سازمان حفظ آثار و نشر ارزش*هاي دفاع مقدس و بسيج].- تهران: فاتحان، ‎۱۳۹۰.
در کمین گل سرخ: مرجان، گلبرگ آن گل سرخ است؛ گل سرخی به نام علی صیاد شیرازی که دمی عطری خوش پراکند و رفت؛ و مرجان نام دختر اوست که عقب‌افتاده ذهنی بوده و تا صفحات پایانی «در کمین گل سرخ» هیچ نامی از او نیست؛ چرا که پدرش در کوران جنگ چنان نگران همه فرزندان ایران‌زمین بوده که نمی‌توانسته تنها به فرزند خود بیندیشد.

 

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.