سی‌وهفتمین نشست خوانش متون کهن فارسی
۱۳۹۸-۰۵-۳۱
به گزارش گنجینۀ رضوی، سی‌وهفتمین نشست خوانش متون کهن فارسی، با خوانش غدیریه‌ها در اشعار کهن پارسی، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، سی‌وهفتمین نشست خوانش متون کهن فارسی، با خوانش غدیریه‌ها در اشعار کهن پارسی  در کتابخانه‌تخصصی‌ادبیات‌حرم‌مطهر‌رضوی  پرداخت.

در این نشست که با حضور استاد سیدعلی کرامتی‌مقدم برگزار شد، اشعار شاعران پارسی‌گوی که به‌نوعی غدیریه‌سُرا نیز بودند، همچون کسایی مروزی(341 ه.ق)، سنائی غزنوی(قرن 5و6 ه.ق)، شاه نعمت‌الله ولی(731-834ه.ق) و محمدحسین شهریار(1283-1367ه.ق) خوانده شد و در پایان، به روال سلسله‌جلسات خوانش متون کهن فارسی، بخشی از شاهنامۀ فردوسی با عنوان «گفتار اندر زادن رستم از مادر به پیروزی» توسط حضار قرائت شد. اصلاح قرائت مخاطبان و پاسخ به پرسش‌های حضار توسط استاد کرامتی‌مقدم، از دیگر بخش‌های این دورهمی دوستانه بود.
استاد ادبیات فارسی در این برنامه ابتدا با بیان این‌که خداوند مسئلۀ غدیر و معرفی جانشینی حضرت علی(ع) را اتمام امر رسالت پیامبر(ص) خواند که بدون آن، تلاش‌های پیامبر(ص) در سال‌های نبوت، بی‌ثمر بود، گفت: پیامبر بر اساس حکم الهی در مکانی به نام برکۀ غدیر، حضرت علی(ع) را به عنوان ولی و جانشین خود معرفی کرد و از خداوند خواست که هرکس علی(ع) را دوست دارد، پروردگار او را دوست بدارد و هرکس علی(ع) را دشمن بدارد، خداوند او را دشمن دارد.
وی با بیان این‌که مسئلۀ غدیر در اشعار شاعران مختلفی بروز و ظهور داشته است و گاه حتی شاعران غیرشیعه هم به این مسئله پرداخته‌اند، گفت: «مولوی» و «عطار نیشابوری»، از شاعران اهل تسنّن، و «دقیقی»، شاعر زردشتی، در اشعار خود به مسئلۀ غدیر و جانشینی حضرت علی(ع) پرداخته‌اند.
کرامتی‌مقدم با ابراز این‌که مسئلۀ تکمیل شعر فارسی با اسلام گره خورده است، گفت: از زمان ورود اسلام به ایران، پیوسته مسئلۀ اسلام و تشیع در ادبیات ما انعکاس پیدا کرده و به‌نوعی پیشگامان شعر فارسی، پیشگامان غدیریه‌سُرایی نیز هستند.
وی افزود: با توجه به این‌که عباسیان و امویان در برابر شیعه قد علم کرده بودند، زوال و نابودی خلافت عباسی فضای آزادی را برای سرودن شعر شیعی ایجاد کرد که این مسئله با هجرت امام رضا(ع) به خراسان، پررنگ‌تر شد؛ چرا که امام رضا(ع) با سیره و گفتار و کردار خودشان باعث جذب غیرمسلمانان شده و در این میان، شعرای بسیاری شیعه‌سُرا شدند.
کرامتی‌مقدم در این میان، «کسایی مَروزی» را پیشگام و پرچم‌دار شعر شیعی دانست و گفت: او توانست علیرغم مناسب‌نبودن زمینۀ کار، بستر را برای غدیریه‌سُرایی فراهم کند و با توجه به این‌که او در کسوت اهل بیت(ع) بود و توجه ویژه‌ای به حدیث کساء داشت، به کسایی معروف شد و این تخلّص را برای خود برگزید.
در پایان، نسرین کمالی‌پور، کتابدار کتابخانۀ تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی، برای مطالعۀ بیشتر علاقه‌مندان شعر شیعی، به معرفی دو کتاب با عنوان «امیرالمؤمنین در شعر فقها، حکما و شعرای نامی از فردوسی تا امام خمینی(ره)» نوشتۀ علی دوانی و کتاب «تأثیر نهج‌البلاغه و کلام امیرالمؤمنین علی(ع) در شعر فارسی» تألیف دکتر محسن راثی پرداخت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.