اسامی همکاران زنگ کتاب در کتابخانه مرکزی و کتابخانه های وابسته درون شهری
۱۳۹۸-۰۶-۰۶
اسامی همکاران زنگ کتاب در کتابخانه مرکزی و کتابخانه های وابسته درون شهری عبارت است از...

اقرا باسم ربک الذی خلق
اقرا به معنای بخوان، اولین فرمان پروردگار در کتاب آسمانی‎مان قرآن به معنای خواندنی تاکیدی ارزشمند است بر خواندن و کتاب.
زنگ کتاب فرصتی برای معرفی کتاب خوب توسط کتابداران

اسامی همکاران زنگ کتاب در کتابخانه مرکزی و کتابخانه های وابسته درون شهری عبارت است از:

زهره آمارلو/ خدیجه احمدی/ زهرا بختیاری مرغانلو/ مژگان جلیلیان/راضیه اسماعیلی جامی/اشرف جمالی شاد / صدیقه جهانی/ فاطمه جویا/ سهیلا حسنی/ زهرا حسینی / زهره خواست/ سمیه رفیعی/ فاطمه زارعی شاندیز/ زهره ستارچه/معصومه سعیدی مهر/ نجمه سیددخت/زهراشاهسون قره غوني / مریم شهرکی/ زهرا عبدالله زاده/ زهرا عدلی/ بتول علیزاده/ اکرم غلامی / پریسا کاهانی/هما کفشدار طوسی/ مرضیه یوسفی شورجه/ انیس میری/ حسین سنابادی  عزیز/مریم شایگانی/ فاطمه فخری/ آزاده مشارموحد/ نسرین کمالی پور/ معصومه خانی/معصومه دری...

زنگ کتاب
پیرو دغدغه اندیشمندانه رهبر معظم انقلاب، که در یک نگاه جامع و علمی، ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و نهادینه کردن آن را نیازمند همکاری و برنامه ریزی خانواده، آموزش و پرورش، رسانه ها و کتابخانه ها دانستند، اجرای زنگ کتاب توسط  سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی از سال 1394 اجرا و در سال 1397 شتاب بیشتری به خود گرفته و تاکنون زنگ کتاب در مراکز متقاضی برای کودک تا بزرگسال برگزار شده است.
کتابخانه آستان قدس رضوی که منتسب و مفتخر به نام مبارک حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می باشد، تنها کتابخانه مانا در جهان اسلام با بیش از هزار سال قدمت، با توجه به اسناد باقی مانده و دارای پنجاه کتابخانه در سطح کشور و سه میلیون منبع چاپی، با سه هزار و پانصد مراجعه کننده در هر روز که بیش از یک میلیون و ششصد مراجعه کننده اعم از عضو و غیرعضو در سال، و دویست هزار عضو از دانش‎آموز تا اساتید حوزه و دانشگاه را پذیراست و طیف موضوعی وسیعی از منابع را داراست، با اجرای طرح زنگ کتاب، کتاب را به بیرون از کتابخانه ها و برای آنان که امکان حضور در کتابخانه را ندارند، برده است.
زنگ کتاب بهانه ای است تا کتاب را وارد زندگی کسانی کنیم که علاقه به مطالعه دارند ولی منابع خوب و مناسب را نمی شناسند.
کتابداران فعال در اجرای طرح زنگ کتاب که سابقه سالها تجربه در زمینه کار با کتاب و مراجعان کتابخوان را دارند، کتب خوب و مناسب را که مراجعان بیشتری متقاضی امانت یا خوانش آن هستند و حتی توصیه به معرفی و خوانش می کنند، همچنین کتب برگزیده در جشنواره ها و برنده جوایز، کتب مزین به دستخط رهبری، کتب نویسندگان برتر و دارای قلم پرکشش و جذاب با موضوعهای متنوع از رمان و داستان تا روانشناسی، هنر، ورزش و غیره. هر کتابی که ذهن را به تفکر وادارد و باورهای خوب را تقویت کند و نقطه عطفی در پیشرفت زندگی فرد و در نتیجه جامعه باشد، به مخاطب زنگ کتاب معرفی می شود.
با توجه به حجم انبوده اطلاعات و انتشارات و از طرفی عنایت به کمبود وقت و صرف حداقل هزینه، خلاصه یک صفحه‌ای از کتب معرفی شده در برنامه زنگ کتاب نیز فرصتی برای مطالعه و ترغیب اصل اثر می باشد که با برگزاری نمایشگاه با عنوان کتاب یک صفحه ای افراد کتابخوان را تشویق به خواندن حداقل یک صفحه درباره کتاب و بلکه راغب به کل آن اثر می نماید.
تهیه بانک اطلاعاتی از خلاصه کتابها و ارائه آنها در محیط مجازی و وب سایت برای علاقمندان به این محیط ها از دیگر فعالیتهای زنگ کتاب است.
قطعا کتاب خوب یک غذای مناسب برای تقویت روح آدمی است. توجه ویژه به برخی کتب مثل نهج البلاغه که خورشیدی میان کتابها و سایر آثار بشری است و دقت در این مسئله که چهره امیرالمومنین در هیچ جا مانند نهج البلاغه آشکار نمی شود، نگاهی به حکیم فردوسی و اثر جاودانه اش، شاهنامه، این شناسنامه قوم ایرانی، که هر آن کس که شهنامه خوانی کند/ چه مرد و چه زن پهلوانی کند.
و یا مثنوی معنوی که شیخ بهایی، دانشمند بزرگ اسلامی، آنرا قرآنی به لفظ پهلوی می داند و یا رساله حقوق امام سجاد علیه‎السلام، یا کتب خوب سایر فرهنگها که نویسندگان زبردستی آنها را خلق نموده اند، در زنگ کتاب معرفی می‎شود.
روش اجرای طرح زنگ کتاب در سطح شهر مقدس مشهد
ابتدا به مراکز و موسسات محروم و بی سرپرست و بدسرپرست رفته و خواستار اجرای زنگ کتاب شدیم. پس از برگزاری حدودا ده اجرای زنگ کتاب، سایر مراکز و موسسات در نقاط مختلف شهر مطلع شده و برخی نیز با دیدن اجراهای معرفی کتاب توسط کتابداران، خواستار برگزاری این برنامه در مراکز خود شدند که پس از اعلام آمادگی از طریق مکاتبه موسسه یا نهاد مورد نظر، با توجه به شرایط مخاطبان زنگ کتاب مثل رده سنی و سطح تحصیلی متقاضیان، کتابداری از سوی کتابخانه بر اساس سابقه فعالیت، انتخاب و برای اجرای زنگ کتاب به موسسه متقاضی معرفی می شود و با هماهنگی مسئولین و تعیین روز و ساعت، حضور کتابدار مشخص می گردد.
با توجه به علایق مخاطب زنگ کتاب در هر مرکز و درخواست آنان در جلسات بعدی، کتابهای درخواستی از طریق کتابخانه به صورت امانی، برای معرفی و خوانش تهیه می شود.
لازم به ذکر است که با توجه به معضلات حضور نسل جدید در فضای مجازی و مهجور ماندن کتاب سنتی، در زنگ کتاب تلاش می شود با کتاب چاپی بیشتر انس و الفت برقرار شود.
زنگ کتاب فرصتی برای کودک تا بزرگسال
معرفی کتاب برای کودکان به شکل قصه‎گویی برگزار می شود، بدین منظور کتابداران دوره های آموزشی قصه گویی توسط اساتید فن را گذرانده و به اجرای زنگ کتاب برای کودکان می پردازند.
استفاده از راهنمایی اساتید و مشاوران آگاه برای بهتر برگزار شدن این طرح با شرکت در دوره ها و کارگاههای مناسب، در دستور کار قرار دارد.
همچنین در جلسات زنگ کتاب، کتابهای درخواستی مخاطبان پیگیری و در جلسه بعدی به صورت امانی به آنان داده می شود.
از دیگر خدمات جانبی در زنگ کتاب توسط کتابخانه آستان قدس رضوی تقویت مجموعه کتابخانه مراکز اجرای زنگ کتاب (استفاده از کتب اهدایی ارشاد و مردمی از طریق منابع کتابخانه سیار) است.
گزارش هفتگی برنامه زنگ کتاب در سطح شهر نیز در سایت کتابخانه و خبرگزاری آستان نیوز درج می شود.
مراکز اجرای زنگ کتاب
مراکز آموزشی از دبستان تا دبیرستان، موسسات متقاضی و مراکز نگهداری افراد بی و بدسرپرست، نقاط محروم و کم برخوردار که همواره مورد تاکید تولیت عظمای آستان قدس بوده تاکنون مخاطب اجرای زنگ کتاب قرار گرفته اند.
علاوه بر سطح شهر مقدس مشهد، زنگ کتاب در شهرهایی نظیر کرمانشاه، وزیری یزد، بیرجند، بروجرد، طبس اجرا شده است.
اهداف طرح
اجرای زنگ کتاب با قصه گویی برای کودکان با هدف علاقمندی کودک به کتاب و نهادینه نمودن تدریجی عادت به مطالعه تا پایان زندگی
اجرای زنگ کتاب در مراکز آموزشی از دبستان تا دبیرستان با هدف قرار گرفتن زنگ کتاب مثل زنگ انشا و زنگ ریاضی در ساعات حضور دانش آموزان در مدارس و حضور یافتن پررنگ کتابداران و تقویت کتابخانه های مدارس
اجرای زنگ کتاب در مراکز نگهداری افراد بی و بدسرپرست که امکان حضور در کتابخانه ها را ندارند به نیت انجام کار فرهنگی برای آنان که شاید مسکن و خوراک جسم آنها را خیرین فراهم آورند، اما جای غذای روح و کتاب و کتابخانه در زندگی آنها خالی است و کدام نهاد جز کتابخانه ها شایسته خدمات رسانی به این قشر محروم از کتابخانه است.؟
اجرای زنگ کتاب برای مادران و زنان خانه دار که امکان حضور کمتری در کتابخانه دارند و پرورش روحیه یادگیری مادام العمر از طریق معرفی کتاب خوب برای آنان مثل کتب تربیت فرزند و خانواده موفق.
اجرای زنگ کتاب برای بزرگسالان با معرفی کتب خوبی که امید و انگیزه مثبت را در آنان تقویت کند و در دنیای امروز با آلودگی های اطلاعات موفقیت و اعتماد به نفس را در آنان تقویت نماید تا دنیای کم تنش تری را تجربه نماید.
زنگ کتاب فرصتی است برای شناساندن کتب و نویسندگان خوب در تمامی حوزه های موضوعی جهت گسترش فرهنگ مطالعه
به امید روزی که کتاب خوب توسط کتابداران آگاه در سطح کشور معرفی و خوانش شده و پیشرفت زندگی فرد و جامعه را موجب شود.
با تشکر از مسئولین آگاه کتابخانه آستان قدس رضوی که با موافقت در اجرای زنگ کتاب کتابخانه هایی بدون دیوار را به وجود آوردند و کتاب را برای آنان که امکان حضور در کتابخانه برایشان ممکن نیست، دسترس پذیر ساختند.

و شعار ما تابداران زنگ کتاب: بخوان و بخوان و بخوان
به‌درستی که مطالب نهفته در کتابها جان انسانهای بسیاری را نجات بخشیده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.