مولوي و قرآن "آيات مثنوي" با بهره‌مندي از تفاسير: الميزان، نمونه و کشف الاسرار در ‎۶ دفتر/ نظام‌الدين نوري کوتنايي
۱۳۹۸-۰۷-۱۳
در چاپ کتاب مولوی و قرآن، به تفاسیر نمونه، المیزان و کشف‌الاسرار میبدی، مراجعه و به شرح و تفسیر آیات پرداخته شده است، که به چه منظوری مولوی این آیات را منظور نظر خود قرار داده است و درباره آیاتی که مورد توجه مولانا بوده، بیشتر بررسی شده است.

مولوي و قرآن "آيات مثنوي" با بهره‌مندي از تفاسير: الميزان، نمونه و کشف الاسرار در ‎۶ دفتر/ نظام‌الدين نوري کوتنايي؛ ويرايش و بازخواني: الهه فلاح... [و ديگران]؛ با تقريظ سيد جعفر شهيدي.- تهران: زهره، ‎۱۳۹۶.
معرفی کتاب مولوي و قرآن، به مناسبت گرامی‌داشت مولوی، 8 مهر
خوش‌تر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
حرف و صوت و گفت را بر هم زنم
تا که بی‌این هر سه با تو دم زنم
بهترین یادگار ایام صحبت مولانا با حسام‌الدین بی‌گمان نظم مثنوی است که یکی از مهمترین آثار ادبی ایران و بی هیچ شبهه‌ای بزرگترین و عالی‌ترین اثر عرفانی متصوفه‌ی اسلام است.
تقریر مثنوی آغاز شد. مولانا در حالت‌های مختلف مثنوی می‌سرود و حسام‌الدین، کاغذ و قلم و دیگر وسایل مورد نیاز را فراهم می‌کرد و در حال وجد به تحریر می‌پرداخت. کار تحریر گاهی تا صبح ادامه پیدا می‌کرد. مثنوی بدینسان موج به موج می‌تازد و کف می‌کند و کف‌ها متلاشی می‌گردد. امواج سر به صخره‌ها می‌ساید، از درون می‌جوشد و شکل می‌پذیرد. گاهی همه چیز درهم می‌ریزد و عقده‌ای سر باز می‌کند و ناگهان در ابداعی دیگر صفحه‌ای نو باز می‌گشاید. اسلوب بیان و ترتیب موجود در مثنوی را می‌توان به قرآن تشبیه کرد. قطع نظر از آلام روحی انسان، لذتها، ضعفها، نیازها و خلاصه حالات متنوع روان انسانی در مثنوی به صورتی بسیار بدیع و صریح بیان شده است.
از سده‌های گذشته تاکنون ادبا و پژوهندگان فراوانی چه ایرانی و چه غیرایرانی گفته‌ها و یافته‌ها و دانش مولوی را تبیین، تاویل و تفسیر کرده و از مطالب آن بهره برده‎اند.
با توجه به نوشته‎های مولوی به ویژه "مثنوی معنوی" درمی‎یابیم که وی به علوم معمول روز خود مسلط بوده و مقداری از آن‎ها را به صورتهای تمثیل، تضمین، تلمیح و نظایر اینها بیان کرده است که خود می تواند به عنوان یک مجموعه معارف اسلامی مطرح گردد.
هنگامی که انسان وارد دریای علم مولانا می‌شود، شدیدا حیران می‌ماند که مگر چنین شخصی پیدا می شود که دارای این همه معلومات باشد و در هر زمینه‌ای نکات و موضوعات مفیدی را بیان کند و مصداق بیاورد.
موضوعات آشکار آن مانند آیات قرآن، احادیث و داستان‌های مختلف است که متن آن را مزین کرده است. علاوه بر آن مطالبی فراوان در موضوعات خداشناسی، انسان‎شناسی، عرفان، قضاوت، بیماری، حیوانات و نظایر این‎ها دارد.
همچنین در زمینه‎های روانشناسی، جامعه‌شناسی، زیست‌شناسی، گیاه‎شناسی، فلسفه و هنر مطالب زیادی بیان داشته که حاکی از آشنایی وی بر علوم انسانی، ریاضی، تجربی و طبیعی و فلسفه است.
در چاپ کتاب مولوی و قرآن، به تفاسیر نمونه، المیزان و کشف‌الاسرار میبدی، مراجعه و به شرح و تفسیر آیات پرداخته شده است، که به چه منظوری مولوی این آیات را منظور نظر خود قرار داده است و درباره آیاتی که مورد توجه مولانا بوده، بیشتر بررسی شده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.