کميک و طنز در نمايشنامه‌هاي جنگي
۱۳۹۸-۰۹-۱۴
کميک و طنز در نمايشنامه‌هاي جنگي: (تحليل و بررسي ده نمايشنامه‌ي منتخب دفاع مقدس)، به همراه نمايشنامه‌ي: بالشي از پر قو به قلم مريم رحماني

کميک و طنز در نمايشنامه‌هاي جنگي: (تحليل و بررسي ده نمايشنامه‌ي منتخب دفاع مقدس)، به همراه نمايشنامه‌ي: بالشي از پر قو/ مريم رحماني؛ ويراستار مرتضي حيدري.- تهران: موزه دفاع مقدس تهران، ‎۱۳۹۸.
شماره دیویی: ک395ر6209/2فا8
نمایشنامه‌نویسان جنگ با تولید متون کمیک که قابلیت نقد جنگ(به عنوان مهمترین کابوس فعلی بشریت) به شکلی نمایشی را داشته باشد، مهمترین گام را برای ایجاد این شعور مطلق جمعی گشوده‌اند. به نظر می‌آید کمیک موثر واقع نمی‎شود، مگر آنکه با آدمی کاملا آرام و بی‎تاثر روبرو باشیم، بی‌تفاوتی جولانگاه طبیعی کمیک است. کمدی نوعی متفاوت دیدن است.
در این کتاب حدود ده نمایشنامه حاوی عناصر کمیک و طنز انتخاب و بررسی شد. ابتدا  تاریخچه پیدایش کمدی به صورت مختصر بررسی شده است و پرکاربردترین انواع کمدی معرفی خلاصه‌وار شده است. در سپس با معرفی نظرات پیرامون خنده، کمدی و طنز به مکانیسم خنده پرداخته شده است. فصل سوم نظریه‎های ادبی و معرفی هانری لویی برگسون و منتخبی از عبارات کلیدی کتاب خنده و انواع عناصر کمیک پرداخته شده است. بخش دوم کتاب، ده نمایشنامه منتخب دفاع مقدس(خیال روی خطوط موازی، ابوغریب تا غربت، کانال کمیل، نهر فیروزآباد، آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟، چهار حکایت از چندین حکایت رحمان، شب‎های بارانی، پچ‎پچه‌های پشت خط نبرد، دونمایشنامه طنز کشکاب- گاف) پس از معرفی خلاصه اثر، با توجه به نظریه‎ی برگسون مورد بررسی و تحلیل عناصر کمیک و طنز قرار گرفتند. در انتهای پژوهش، نتایج جمع‎بندی و پیشنهاداتی برای توسعه نمایشنامه‎های جنگی داده شده است. مولف اثر را تقدیم به آقا و خانم فرضی خنده، همان دو نفری که نوزاد شادمانی را به ما هدیه می‌دهند، نموده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.