سعید عاکف در واحد مطالعات دفاع‎مقدس
۱۳۹۸-۰۹-۲۱
سعید عاکف مهمان آذرماه نشست ادبی خوانش متون دفاع مقدس در واحد مطالعات دفاع مقدس کتابخانه تخصصی ادبیات حرم مطهر رضوی شد.

دومين نشست خوانش متون دفاع‎مقدس، پس از افتتاح واحد مطالعات دفاع مقدس، به مناسبت پاسداشت هفته بسیج، با حضور استاد: سعيد عاكف نويسنده پرتيراژترين كتب در زمينه دفاع مقدس در تاریخ 4  آذر 1398 در کتابخانه تخصصی ادبیات و واحد مطالعات دفاع مقدس، برگزار شد.
یادآور می‌شود، اولین نشست خوانش متون دفاع مقدس، مهرماه سال جاری و همزمان با افتتاح واحد مطالعات و در گرامی داشت هفته دفاع مقدس با معرفی سه کتاب با حضور نویسنده و راوی آن در کتابخانه تخصصی ادبیات برگزار گردید.
 دومین نشست خوانش متون دفاع مقدس با مشارکت کارگروه ادبیات دفاع مقدس اندیشگاه رضوی و پایگاه بسیج سازمان و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان خراسان رضوی و حضور اساتید و صاحبنظران دفاع مقدس و همکاران و محققان برگزار شد. حدود سی نفر در این نشست ادبی شرکت نمودند.
معرفی نویسنده و آثارش، مختصری درباره موضوع کتب و خوانش بخشی از دو کتاب گمشده مزار شریف و بزم باران و پرسش و پاسخ از استاد عاکف از جمله بخشهای این نشست ادبی بود.
همچنین نمایشگاهی از کتب استاد عاکف نیز در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت که به مدت یک ماه آثار این نویسنده را در محل واحد مطالعات دفاع مقدس اطلاع رسانی خواهد نمود.
پس از این نشست استاد عاکف از واحد مطالعات دفاع مقدس دیدار نموده و وجود چنین مراکزی را یک نعمت ارزشمند دانسته و شرکت کنندگان با این مولف عکس یادگاری گرفتند.
حضور نویسندگان و صاحبان آثار در واحد مطالعات دفاع مقدس و گفتگو و معرفی کتابهایی که هشت سال از تاریخ کشورمان در سالهای دفاع را شامل می شود، پر رنگ کردن ارزشهایی که امروزه کمرنگ شده مثل نماز خواندن و نماز شبها و ذکر و دعا و توسل رزمندگان به معصومین از نکاتی است که می بایست پررنگ شود و بیشتر مورد توجه باشد.
ممکن است مشغله های زندگی امروز فرصت خواندن کتب چند صد صفحه ای ندهد ولی معرفی قسمت جذابی از یک اثر ممکن است شوق خواندن کل کتاب را مهیا سازد و با توجه به گرایش مخاطبان کتاب به رمانها و داستانهای خارجی، ضرورت حضور فعالتر کتابداران با برگزاری نشستهای خوانش متون و معرفی کتاب و نویسندگانی که هشت سال تاریخ کشورمان و رشادتهای مردان و زنان این مرز و بوم را مکتوب نمودند، بیش از پیش احساس می شود.
ضرورت نظارت بر محتوای کتاب‌های دفاع مقدس
سعید عاکف با انتقاد از برخی آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس گفت: متأسفانه گاه آثاری با موضوع دفاع مقدس منتشر می‌شود که فاقد هرگونه ارزش ادبی است.
 به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، به مناسبت بزرگداشت هفته بسیج، دومین نشست «خوانش متون دفاع مقدس» با حضور «سعید عاکف»، نویسنده دفاع مقدس، به همت اندیشگاه رضوی و با مشارکت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، امروز در کتابخانه تخصصی ادبیات و واحد مطالعات دفاع مقدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
در این نشست، برخی آثار این نویسنده دفاع مقدس، معرفی و برش‌هایی از آثار خوانش و بررسی شد.
عاکف در این نشست اظهار داشت: در نوشتن آثارم پیوسته کوشیدم رو به جلو باشم و هر اثری متفاوت با اثر قبل نوشته شده است.
این نویسنده دفاع مقدس افزود: در کار نوشتن نباید ایستا بود و استادانی که تخصص در این زمینه دارند این تفاوت را در آثار من درمی‌یابند؛ چنان که دیگر سبک نوشتن خاک‌های نرم کوشک را قبول ندارم و در آثار بعد، شیوه متفاوتی را در پیش گرفته‌ام.
وی با انتقاد از برخی آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس بیان کرد: متأسفانه گاه آثاری منتشر می‌شود که فاقد هرگونه ارزش ادبی است اما نظارتی بر این مسئله نیست.
بر اساس این گزارش، در ادامه، برخی آثار این نویسنده همچون «هاجر در انتظار»، «رقص در دل آتش» با موضوع زندگی شهید «محمدحسن نظرنژاد»، «خاطرات شگفت» که به زندگی هشت شهید پرداخته است، «گمشدۀ مزارشریف» با موضوع زندگی سردار «محمدناصر ناصری»، «بزم باران» و چند اثر دیگر معرفی و بخش‌هایی از آن خوانده شده و مورد بررسی قرار گرفت.
منتخبی مختصر از برخی آثار استاد عاکف که در نشست خوانش شد:
خاكهاي نرم كوشك:
 كه به چاپ دويست و بيست و پنجم نيز رسيد!(ص65/ هیچ جنبنده ای توی این خونه مزاحم شما نمی شه، چون من مزاحم کسی نشدم!)(رهبر: برخی از شخصیتهای برجسته، حتی در لباس یک کارگر به میدان جنگ آمدند، عبدالحسین برونسی یک بنا بود! و چنان لیاقتی از خود نشان می دهد که حتی در محافل خبری استکبار جهانی هم  زبانزد می شود. توصیه میکنم خاکهای نرم کوشک را بخوانید)
جاي خالي خاکريز:
خاطرات زیبا و خواندنی جانباز شيميايي محمدحسين سلطاني از یادگاران ارزشمند دوران دفاع مقدس، و از شهدای زنده و جانبازان شیمیایی است. انصافاً برخی از این خاطرات، از جهت زیبایی و جذابیت معنوی، انسان را تا مرز مدهوشی و از خود بیخود شدن پیش می برد!
آقای سلطانی با این که علاوه بر مجروحیت های دیگر، جانباز شیمیایی هم هست و سال هاست که دردهای طاقت فرسای ناشی از مسمومیت هدیه تکنولوژی بشر متمدن را تحمل می کند.
مسافر ملکوت:
كتاب " مسافر ملكوت " در رابطه با خاطرات شهيد محمد ناصر ناصري ، كاردار ايران در افغانستان و از فرمانده هاي سپاه  به قلم سعيد عاكف
پشت جلد کتاب: مردان جنگ بعد از جنگ به سه دسته تقسیم می شوند، آیا دسته چهارمی هم وجود داشته است؟ دسته ای که نه به مخالفت با گذشته خود برخیزد، و نه از شدت غصه ها و مصایب دق کند؟
اين بي‌بي بزرگوار: هاجر در انتظار (‎۱)
چرا در بسیاری از خانواده ها، وجود اختلافهای کوچک و بزرگ، منجر به مصایبی مثل طلاق می شود؟ اغلب در این خانواده ها یا زن با هواهای نفسش سالار و حاکم است و یا مرد.
هاجر در انتظار، بهشت خانواده هایی را پیش روی مخاطب قرار می دهد، تا راهی ارائه دهد برای خداسالاری!
 «هاجر در انتظار» روایتی داستان گونه از شرح حال و زندگی خانوادگی شهید «حاج عباس کریمی» است که از قول همسر ایشان بازگو شده است.
کليد فتح بستان:
کتابی است حاوی ده بخش که هر یک شامل زندگینامه یکی از شهدای والامقام و شاخص استان خراسان است. که در کتاب کلید فتح بستان، گوشه ای از تابلوی پرافتخار زندگی شان به تصویر کشیده شده است.
«ابراهیم امیر عباسی»، «محمدرضا حمامی»، «علی خالو»، «محمدباقر رادمرد»، «محمدباقر صادق جوادی»، «غلامعلی عظیمی»، «محمود کاوه»، «محمدجواد مهدیان پور»، «محمدناصر ناصری» و «رجبعلی نجفی»
خاطرات این کتاب برگزیدهایی است از خاطرات هر یک از آن بزرگواران که از متون پیاده شده چندین ساعت مصاحبه برگرفته شده است.
نسيم تقدير/ خاطره محمد جواد سالاريان
 قسمتی از متن کتاب نسیم تقدیر :
....من قبلا بارها از همرزمانم شنیده بودم که هنگام شهادت یکی از حضرات معصومین(علیهم السلام) بر بالین فرد محتضر حاضر می شوند و حالا شاهد حضور مبارک یکی از آن بزرگواران بودم و از تاثیر همین حضور بود که گویی در یک مدهوشی بی انتها فرو رفتم. از هیچ کدام از آن دردهای طاقت فرسا خبری نبود. جز نورانیت و صفا، محسوسات و ادراکات دیگری نداشتم. به وضوح می دیدم که باید آماده رفتن شوم. رفتن به سوی آخرت.
محمد جواد سالاريان آزاده‏اي است از شهر مقدس مشهد كه در سال 1364 در جزيره بوارين در جريان عمليات شديدا مجروح مي‏شود و سپس به اسارت مزدوران بعثي درمي‏آيد. او خاطراتش را با نقل وداع در آخرين اعزام خود با همسر و فرزندش، آغاز مي‏كند و حال و هواي غريبش را در آن وداع بازگو مي‏كند. در ادامه درباره مقدمات عمليات سخن به ميان مي‏آورد و پس از آن جريان حضور خود را در عمليات به تصوير مي‏كشد. او بارها در آستانه شهادت قرار مي‏گيرد. او در حال احتضار با حضرت زهرا ملاقات مي‏كند اما به گفته خود تعلق او به فرزندش مانع از توفيقش مي‏شود و در ادامه چگونگي اسارت خود را توضيح مي‏دهد. او كه بخشي از كودكي خود را در كشور عراق سپري كرده است با زبان عربي آشناست و اين موضوع باعث مي‏شود كه از او به عنوان مترجم براي ارتباط با اسرا استفاده كنند. اين مسئله بسيار برايش رنج‏آور است...
رقص در دل آتش:
درمقدمۀ پ جملاتی از مولانا آمده که: « در آدمی عشقی و دردی و طلبی، و خاری و تقاضایی هست که اگر صد هزار عالم ملک او شود، نیاسـاید و آرام نیابد. آخر معشوق را « دل آرام» می گویند؛ یعنی دل به وی آرام گیرد.» عاکف با این مقدمه رمان خود را آغاز می کند که حکایت از کشمکش و جنگ میان درون آدمـی و بیرون آدم ها دارد وهیچ چیزی آن را آرام نمی کند مگر یاد خدا و همنشینی با خدا و همه را از قلب خارج کردن و خدا را جای دادن.
حکایت زمستان:
نویسنده در این کتاب به واگویی خاطرات عباس حسین‏مردی یکی از رزمندگان دفاع مقدس می‏پردازد و حکایت رزمنده‏ای را بیان می‏کند که در صحنه‌ای از صحنه‌های نبرد، می‌رود تا توسط دشمن در یک گور دسته جمعی دفن شود، در واپسین لحظات، متوسل به وجود مقدس حضرت ابوالفضل العباس (ع) می‌گردد و به معجزۀ آن حضرت، از مرگ حتمی نجات می‌یابد. از نکات قابل توجهی که نویسنده در این کتاب تلویحا به آن اشاره می‏کند، مسئله ارتباط رزمندگان و آزادگان با توسل به اهل‏بیت(ع) است که رمز و راز موفقیت‏های آنها ست.
گمشده مزار شریف:
سوریه یکی از امن ترین مناطق جهان بود. در بسیاری از شهرها و آبادی‎هایش، مردم با چیزی به نام دعوا و زد و خورد ختی بیگانه بودند. چه شد و چه بازی پیچیده و خطرناکی صورت گرفت که آن سوریه امن و آرام، ناگهان نه تنها به کشوری متلاطم و آشوب زده، بلکه به کانونی برای وقوع هولناک ترین و دهشتناک ترین جنایات تاریخ بشری تبدیل شد؛ مردمی که روی هم دست بلند نمی‌کردند و با هر قومیت و مذهبی به خوبی کنار هم زندگی می‎کردند، با به‎‌کارگیریانواع و اقسام آلات قتاله به جان هم افتادند و شروع کردند به تکه- پاره کردن یکدیگر؟! و بدتر این‌که؛ آن خط تاریک و ظلمانی، امتداد پیدا کرد و برخی کشورهای دیگر منطقه را نیز در برگرفت. و اکنون کشور ما هم آبستن حوادثی از آن دست شده است!
کتاب "گمشده مزار شریف" با بکارگیری خاطراتی جذاب و خواندنی از سردار مظلوم و شهید، محمدناصر ناصری، درصدد بیان و البته اثبات این مطلب است که؛ کشور ما در حالی به شدت مورد تهدیدهایی از آن دست قرار گرفته است! ...
استاد سعید عاکف با نیت الهی در حوزه دفاع مقدس و مدافعان حرم و شهدا گام برمی‌دارد و به‌عنوان یکی از افسران جنگ نرم به شمار می‌رود. ایشان فرامین مقام معظم رهبری را محور کار خود قرار داده و پیش می‌رود و نگاه دقیق و موشکافانه ای به مسائل موجود در جامعه دارد که اخلاص و عشق به ارزشها و عنایت معصومین علیه السلام را در زندگی شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای حوادث پس از آن چه در ایران و چه در سوریه و افغانستان با نگارش کتاب به مخاطبان اطلاع رسانی می نماید.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.