شاهنامه فردوسی کتاب آموزه‌های زندگی است
۱۳۹۸-۱۰-۰۲
استاد زبان و ادبیات فارسی در چهل و سومین جلسه از نشست‌های خوانش متون کهن، شاهنامه را کتاب آموزه‌های زندگی عنوان کرد که صفات ستوده انسانی در لابه‌لای ابیات آن به چشم می‌خورد.

استاد زبان و ادبیات فارسی در نشست خوانش متون کهن:
شاهنامه فردوسی کتاب آموزه‌های زندگی است
استاد زبان و ادبیات فارسی در چهل و سومین جلسه از نشست‌های خوانش متون کهن، شاهنامه را کتاب آموزه‌های زندگی عنوان کرد که صفات ستوده انسانی در لابه‌لای ابیات آن به چشم می‌خورد.

به گزارش آستان نیوز، دکتر سید علی کرامتی مقدم در این جلسه که به همت كارگروه ادبيات انديشگاه رضوی با حضور جمعی از ادب‌دوستان و کارکنان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی 30 آذرماه در محل کتابخانه تخصصی ادبیات این سازمان برگزار شد، ضمن اشاره به شب یلدا به عنوان یکی از سنت‌های دیرین فرهنگ ایرانی، این سنت را حاکی از مقابله نماد خیر و شر عنوان کرد.
کرامتی‌مقدم گفت: در باور قدیم ایرانیان، شب و ظلمت نماد اهریمن و نور و روشنایی نماد خیر است که در تمام داستان های شاهنامه به مقابله خیر و شر اشاره شده و بر این اساس شاهنامه خوانی یکی از سنت های دیرین ایرانیان در شب یلدا است.
این پژوهش‌گر ادبی به خوانش داستان‌ها، قصه‌ها، روایت‌ها و خواندن اشعار حافظ در این مراسم اشاره کرد و گفت: ایرانیان با خوانش شاهنامه و تفأل به اشعار حافظ، سعی بر حفظ فرهنگ ایرانی داشته‌اند.
وی همچنین با اشاره به داستان ضحاک و کاوه آهنگر در شاهنامه فردوسی، این روایت را حاکی از پندهای آموزشی اجتماعی عنوان کرد که بر اتحاد مردم یک جامعه تاکید دارد.
وی تصریح کرد: ادبیات در جامعه معاصر بسیاری از دردهای روحی و روانی را التیام می بخشد و شاهنامه اگر با دقت خوانده شود، صفات اخلاقی بسیاری در آن وجود دارد که انسان با مطالعه آن به این صفات نیکو دعوت می‌شود.
در ادامه این نشست نیز دو اثر جدید حفیظ الله جلالی چالشتری استاد اشعار آیینی با عناوین قمر هشتمین خورشید، ستاره درخشان ولایت معرفی و در دسترس مراجعان قرار گرفت.
گفتنی است نشست‌های ادبی خوانش متون کهن با هدف خوانش و آشنایی با محتوا و آثار متون کهن در ادبیات ایرانی از سال 95 آغاز شده و تا کنون مورد استقبال خوب ادب‌دوستان قرار گرفته است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.