آینده‎ای که بندگی و نماز، اصلی‌ترین استراتژی نظامی‎اش خواهد بود.
۱۳۹۸-۱۰-۱۴
تا اواخر دهه 80 شمسی، کمتر سیاستمدار و نظامی غربی بود که نام "قاسم سلیمانی" را شنیده باشد، اما با آغاز جنگ در "سوریه"، طولانی‌شدن آن و خصوصا منازعات "عراق"، شهرت این فرمانده را عالم گیر کرد.

شهادت بهترین پاداش برای رشادت‌های سردار سلیمانی بود
به جای مقدمه:
تا اواخر دهه 80 شمسی، کمتر سیاستمدار و نظامی غربی بود که نام "قاسم سلیمانی" را شنیده باشد، اما با آغاز جنگ در "سوریه"، طولانی‌شدن آن و خصوصا منازعات "عراق"، شهرت این فرمانده  را عالم گیر کرد.
حالا غربی‌ها، با کابوسی متفاوت از خیال‌پردازی‌های هالیوودی مواجه بودند که هم مورد نفرت‌شان بود و هم چاره‎ای جز تحسینش نداشتند. جان مگوایر افسر سابق سازمان سیا در عراق می‌گوید: او قوی‌ترین مامور مخفی در خاورمیانه است... و هیچکس او را نمی‌شناسد.
اما ما، حاج قاسم را می‌شناسیم. او همرزم خاکی و بی‌ادعای "حاج همت"، "مهدی باکری" و "علی هاشمی" است. سردارانی که در اذهان مردم ایران، خلق و خوی‌شان، تنه به تنه فرشتگان می‌زند و در مرز اسطورگی قرار دارند. سردارانی که در حافظه تاریخی ملت مسلمان ایران، نام‌شان با "جهاد اکبر" بیشتر از "جهاد اصغر" پیوند خورده است.
"حاج قاسم" برای ایرانیان، از همان زمره و یادگار همان جان‌های تابناک به شمار می‌رود و به همین دلیل، طی چند سال گذشته، به شخصیتی ملی تبدیل شده است. غربی‌ها، خصوصا یانکی‎ها، درست همین چهره "حاج قاسم" را نمی‌شناسند و از همین رو، فرزند کویر برای‌شان مرموز و رعب‌انگیز است.
برای کابوی‌های آمریکایی، مصداق فرمانده نظامی، یا "ژنرال رومل" است یا "ژنرال آیزونهار". این دو به لحاظ الگوهای نظامی تفاوت زیادی با هم ندارند، به جز آن که جبهه‎هایشان متفاوت است. اما "قاسم سلیمانی" با نبوغ نظامی حیرت‌انگیزش، زمانی که دست به سوی آسمان بلند می‎کند و به نماز می‌ایستد، از تمامی ژنرال‌های شناخته شده تاریخ نظامی‌گری مدرن، متمایز می‌شود.
در منطق کابوی‎ها، او هیچ تعریفی ندارد. انگار از دنیایی دیگر آمده است. او وحشت محض و یک کابوس است. باید "بتمن" و "سوپرمن" و "اسپایدرمن" به جنگش بروند. آنها هم که اوهامی بیش نیستند. و اینجا است که آینده تاریخ، به‎گونه‎ای متفاوت از تمامی محاسبات، ورق می‎خورد. آینده‎ای که بندگی و نماز، اصلی‌ترین استراتژی نظامی‎اش خواهد بود. البته هستند بسیاری که این جملات را شعاری و تبلیغاتی خواهند دانست، اما چه باک؟ بگذار هر چه می‎خواهند بگویند و ببافند. تا اینجای کار، این سردار نمازخوان ما بوده است که پوزه‌ی شیطان را با همه ‌ی ناوگان و شکوه آهنینش، به خاک مالید. (برگرفته از کتاب جستاری در خاطرات حاج قاسم)
وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
کتاب «حاج قاسم» از مجموعه «یاران ناب» از سوی نشر یا زهرا (س) منتشر شده است.
خلاصه کتاب:در قسمت ابتدایی این کتاب یک زندگینامه خودنوشت از سردار سلیمانی وجود دارد که به بخشی از فعالیت‌های او در دوران ابتدایی جنگ اشاره می‌کند. اما در بخش‌های دیگر این کتاب بیشتر از سخنرانی‌ها و خاطرات سردار که مرتبط با سه عملیات بزرگ والفجر ۸، کربلاي ۴ و کربلای ۵ استفاده شده است تا از دل این سخنرانی‌ها، خاطراتی را از سردار سلیمانی و سایر همرزمانش نقل کند و به این وسیله شخصیت او را به مخاطب این کتاب معرفی کند.
برشی از متن کتاب:
خدایا! به آن تپش‌ قلب‌ها قسمت می‌دهیم!
خدایا! به آن رد پاها قسمت می‌دهیم!
خدایا! به آن نمازهایی که در کنار این نهرها خوانده شد!
خدایا! به آن جوان‌های عاشقی که توی این سنگرها و کنار این نهرها شهید شدند!
خدایا! به آن جنازه‌هایی که از "اروند" برنگشتند!
خدایا! به اضطراب قلب ما و به اشتیاق قلب آنها قسمت می‌دهیم!
خدایا! آخرت ما را ختم به شهادت کن!
خدایا! به این آبی که بچه‌ها در آن حرکت کردند قسمت می‌دهیم!
جز شهادت برای ما نخواه...
کتاب‌هایی از رشادت‎های سردار سلیمانی
به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  سیزدهم دی‌ماه سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی حمله بالگرد‌های آمریکایی به فرودگاه بغداد به شهادت رسید. دلاوری‌های او در جبهه های نبرد زبانزد خاص و عام بوده است از این رو کتاب های زیادی درباره سردار نوشته شده است که در ادامه به تعدادی از آنها پرداخته ایم. مجموعه خاطرات سردار سلیمانی از دوران دفاع مقدس «روزی روزگاری» نام دارد که کتاب اول با عنوان «هجوم به تهاجم» خاطرات بهمن سال ۱۳۶۰ تا اردیبهشت سال ۱۳۶۱ را از زبان فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله (ع) روایت می‌کند.
هجوم به تهاجم بهمن ‎۱۳۶۰ تا ارديبهشت ‎۱۳۶۱/ عباس ميرزايي؛ ويراستار مهرداد عبادي.- تهران: يا زهرا (س)، ‎۱۳۹۵.
کتاب دوم با عنوان «نبرد سید جابر» روایتگر خاطرات این سردار دلاور اسلام از اردیبهشت تا تیر ماه سال ۱۳۶۱ است.
نبرد سيد جابر ارديبهشت تا تير ‎۱۳۶۱/ عباس ميرزايي.- تهران: يا زهرا، ‎۱۳۹۵.
این کتاب‌ها توسط نویسنده کرمانی کتب دفاع مقدس، عباس میرزایی جمع‌آوری شده و به همت موسسه انتشارات یازهرا (س) منتشر شد.
ذوالفقار: برش‌هايي از خاطرات شفاهي حاج قاسم سليماني/ به اهتمام علي اکبري مزدآبادي.- تهران: يا زهرا (س)، ‎۱۳۹۸.
اما کتاب دیگر درباره سردار سلیمانی «ذوالفقار» نام دارد که برش‎هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی  اثر علی اکبری مزدآبادی است.
کتاب دیگر ماجرای «سربازان سردار» است که در دو فصل روایت شده است؛ فصل اول این کتاب در ارتباط با شخصیت سردار قاسم سلیمانی و تاثیر حضور او در مقام فرماندهی سپاه قدس است و بخش دوم آن نیز به روایت خاطراتی از شهدای مدافع حرم اختصاص یافته است.
سربازان سردار: شجاعت‌ها و رشادت‌هاي سردار حاج قاسم سليماني و شهداي مدافع حرم/ نويسنده مرتضي کرامتي.- قم: سه نقطه، ‎۱۳۹۵.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.