تأکید بر رشادتهای سردار سلیمانی در خوانش کتاب جنون‌ مجنون
۱۳۹۸-۱۰-۳۰
سومین نشست خوانش متون دفاع مقدس، با محوریت کتاب «جنون مجنون» و با تأکید بر رشادت‌های سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در واحد مطالعات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

نشست خوانش متون دفاع مقدس با تأکید بر رشادت‌های سردار سلیمانی
سومین نشست خوانش متون دفاع مقدس، با محوریت کتاب «جنون مجنون» و با تأکید بر رشادت‌های سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، در این نشست که به همت واحد مطالعات دفاع مقدس اندیشگاه رضوی با حضور جمعی از قهرمانان و شخصیت‌های کتاب «جنون مجنون» تدوین «حمید جهانگیر فیض‌آبادی» تشکیل شد، این کتاب توسط قهرمانانش مورد خوانش شفاهی قرار گرفت.
«سید علیرضا مهرداد» به عنوان کارشناس‌مجری برنامه موضوع این کتاب را خاطرات یک کهنه‌سرباز جنگ دانست که با قلم سادۀ خود هرچه را دیده به نگارش درآورده است و ادامه داد: این کتاب را از نظر من باید دائره المعارف تخریب لشکر 21 امام رضا(ع) دانست که نویسنده به‌خوبی توانسته در آن، حس‌وحال و اتفاقات تلخ و شیرین جنگ را روایت کند و با روایتش گاه چشم خواننده را به اشک مهمان کند و گاه لبخند را بر لبان او بنشاند.
وی مهم‌ترین ویژگی کتاب «جنون مجنون» را که آن را از دیگر آثار دفاع مقدس متمایز می‌کند، زنده‌بودن قهرمانان آن دانست و افزود: برای هر کتاب‌خوانی بسیار پیش آمده که جذب کتابی شده و دوست داشته قهرمانان کتاب را از نزدیک ببیند و با آنان دربارۀ اتفاقات داستان حرف بزند که امکان‌پذیر نبوده است، اما این کتاب از معدود کتاب‌هایی است که برخی قهرمانان آن هنوز در قید حیات‌اند و خواننده می‌تواند صحت‌ و سقم خوانده‌هایش را از وی جویا شود و دربارۀ اتفاقات با او گفت‌وگو کند.
مهرداد به بیان خاطراتی از سردار سلیمانی پرداخت و گفت: ابعاد پنهان شخصیت این شهید بزرگوار شاید بعدها بر ما معلوم شود؛ چرا که وی ضمن حضور رشادت‌مندانه در خط مقدم جبهه‌های جنگ، برجستگی‌های اخلاقی بسیاری داشت که او را نسبت به سایرین در مقام بالاتری قرار می‌داد.
علیرضا یوسفی در مقام یکی از قهرمانان این کتاب، ضمن بیان خاطراتی از سال‌های حضور در جبهه و دوران نوجوانی خود در این نشست تصریح کرد: جملۀ جاودان «مارأیت الا جمیلاً» که یادآور واقعۀ کربلاست، شاید برای کسی که پیوسته با حساب و کتاب مادی همه چیز را سنجیده چندان مفهومی نداشته باشد، اما از آنجا که دفاع مقدس ما اقتدار نهضت زیبای عاشورا بود، در عین تلخی‌های ظاهری، زیبایی‌های خاص خودش را داشت و همچون گنجی است که سال‌های سال پیوسته باید استخراج شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد که این وظیفۀ هنرمندان است.
وی که در سن 17 سالگی فرمانده گردان تخریب بوده است، به بیان خاطراتی از سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و جانشین فعلی ایشان، سردار قاآنی نیز پرداخت.
در ادامه، جواد کافی، دیگر قهرمان برجستۀ کتاب بیان کرد: در زمان جنگ سلیمانی‌های زیادی را از دست دادیم امام آن‌قدر غصه نخوردیم که برای سردار سلیمانی قلبمان آتش گرفت؛ چرا که آن زمان امید داشتیم نفر بعدی خودمان هستیم که به شربت شهادت مهمانمان می‌کنند، اما این روزها که از آن فضا فاصله گرفته‌ایم و می‌بینیم کسی این چنین رندانه جام شهادت را سر می‌کشد، داغ حسرت بر دلمان می‌نشیند.
در پایان، نویسندۀ «جنون مجنون» ضمن قدردانی از کتابخانۀ آستان قدس برای برگزاری این نشست یادآور شد: وقتی با برگزاری چنین جلساتی چنین استقبال خوبی از کتاب صورت می‌گیرد، از دست‌اندرکاران انتظار می‌رود در راستای ترویج ادبیات دفاع مقدس و زنده‌نگه‌داشتن خط شهدا پیوسته برای کتب دفاع مقدس چنین جلساتی را برگزار کنند.
گفتنی است که کتاب جنون مجنون در سال 1396 به عنوان کتاب سال استان خراسان رضوی برگزیده شد و در حال حاضر به چاپ چهارم رسیده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.