تاريخ بيهقي از منظر "فرهنگ‌شناسي" به قلم مهوش واحددوست
۱۳۹۸-۱۱-۱۳
در این کتاب واژه ” فرهنگ” در معنی اصطلاحی مطرح در جامعه شناسی وانسان شناسی به کار رفته است. از این رو با آوردن شاهد مثال هایی از کتاب سودمند تاریخ بیهقی، نهاد قدرت، نهاد سیاست، نهاد مذهب، نهاد خانواده، نهاد ازدواج و غیره مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

تاريخ بيهقي از منظر "فرهنگ‌شناسي"/ مهوش واحددوست؛ ويراستاران همدم جلال‌زاده، مريم عابدي.- تهران: زوار،1398
فرهنگ عبارت است از ارزش‌هایی که یک گروه معین دارد، هنجارهایی که از آن پیروی می‌کند و کالاهای مادی که تولید می‌کند . در واقع، آنچه جامعه می‌آفریندو به انسان وا می‌گذارد، فرهنگ نام دارد .
وقتی جامعه شناسان از فرهنگ سخن می‌گویند، مقصودشان آن دسته از جنبه‌های جوامع بشری است که آموخته می‌شوند. نه آن‌هایی که به صورت ژنتیکی به ارث می‌رسند. این عناصر فرهنگی، متن و زمینه همگانی و مشترکی تشکیل می‌دهند که افراد جامعه زندگی خود را در آن می‌گذرانند. فرهنگ جامعه هم شامل جنبه‌های نامحسوس – عقاید، اندیشه‌ها و ارزش‌هایی که محتوای فرهنگ را می‌سازند- و هم جنبه‌های ملموس و محسوس – اشیا، نمادها یا فناوری که بازنمود محتوای یاد شده است- می‌‌شود. هیچ قسمتی از فرهنگ ذاتی یا فطری نیست، بلکه ودیعه‌ای از فعالیت‌های اشخاص است؛ زیرا آن‌ها سعی دارند واقعیت را برای رضایت آرزوهایشان کنترل کنند. افراد هر نسل وراثت فرهنگی را از نسل‌های گذشته دریافت می‌دارند و خود را با آن وفق می‌دهند؛ همان طور که خود را با آب و هوا و جنبه‌های دیگر محیط تطبیق می‌دهند. آن‌ها از فرهنگی که به ارث برده‌اند، استفاده می‌کنند و به آن مقداری می‌افزایند و آن را به فرزندان خود واگذار می‌کنند..
فهرست مطالبی که در این کتاب آمده شامل:
فصل 1: کلیات  فصل دوم : دانستنی‌های عمومی درباره تاریخ بیهقی فصل سوم : سیاست ( قدرت و حکومت ) فصل چهارم : تشکیلات درباری
فصل پنجم : تشکیلات اداری( دیوان‌ها ) فصل ششم : مذهب فصل هفتم : خانواده فصل هشتم : بعضی آداب و رسوم مطرح در تاریخ بیهقی و فهرست نام‌ها و کتاب‌نامه است که تلاش شده است که خوانندگان محترم این کتاب برای شناخت عناصر فرهنگی تاریخ بیهقی، آشنایی مختصری با « فرهنگ » و گستره معنایی آن، تعاریف و موضوعات مربوط به آن از منظر جامعه‌شناسان پیدا کنند وکتاب تاریخ بیهقی از منظر فرهنگ شناسی کتابی است برمبنای نهاد( سازه)های مطرح در جامعه شناسی و انسان شناسی. در این کتاب واژه ” فرهنگ” در معنی اصطلاحی مطرح در جامعه شناسی وانسان شناسی به کار رفته است. از این رو با آوردن شاهد مثال هایی از کتاب سودمند تاریخ بیهقی، نهاد قدرت، نهاد سیاست، نهاد مذهب، نهاد خانواده، نهاد ازدواج و غیره مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و در لابلای بحث ها و در پایان کتاب انواع آداب و رسوم و مراسم های مطرح در نهادهای مورد بحث که در زیر مجموعه فرهنگ قرار می‌گیرند با آوردن شاهدمثال های کافی از تاریخ بیهقی توضیح داده شده اند

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.