100 نويسنده تاثيرگذار تاريخ
۱۳۹۸-۱۱-۱۳
100 نويسنده تاثيرگذار تاريخ: (راهنماي بريتانيکا در معرفي تاثيرگذارترين شخصيت‌هاي تاريخ)

100 نويسنده تاثيرگذار تاريخ: (راهنماي بريتانيکا در معرفي تاثيرگذارترين شخصيت‌هاي تاريخ)/ به کوشش [صحيح: ويراستار] جي. اي. لوبرينگ؛ برگردان اسکندر قرباني.- تهران: معين،1398
 ‎ ویل دورانت: آنجا که طبیعت توقف می‌کند، هنر آغاز می‌شود.
همه‌ی آثار هنری وجوهی مشترک با هم دارند که زمینه ساز شکل گیری هنرهای هفتگانه ( موسیقی، حرکات نمایشی و رقص، هنرهای ترسیمی ( نقاشی و .... ) هنرهای تجسمی ( معماری، مجسمه سازی، شیشه گری و .....)، ادبیات ( نویسندگی شامل شعر، داستان، فیلم نامه، و نمایش نامه و ....) هنرهای نمایشی ( تئاترو سینماو ....) می‌شوند. نخستین و برترین وجه و عامل در این زمینه تخیل است. هر چند تخیل هنرمند در آفرینش اثر نیرومند‌تر باشد، کار او در میان آثار دیگر هنرمندان برجسته تر خواهد بود. احساسات و عواطف هنرمند، دومین عامل شکل‌گیری هنر است. هنرمند در آفرینش اثر هنری، بیشتر احساسات و عواطف، و کمتر تفکر منطقی و عقلانی خود را به کار می‌گیرد.
منشوری و چند لایه بودن آفریده‌ی هنری، سومین عامل شکل‌گیری آن است، به گونه‌ای که هر بیننده و دریافت کننده‌ای بر پایه‌ی دیدگا ه‌هاو احساسات و عواطف خود برداشت ویژه و متفاوتی از آن می‌کند.
کتاب حاضر، ترجمه‌ی اثری با عنوان 100 نویسنده‌ی تاثیر گذار تاریخ ویراسته‌ی جی. ای. لوبرینگ سرپرست اجرایی ویراستاران و گاه ویراستار حوزه‌ی ادبیات در دانشنامه‌ی بریتانیکا است. او از سال 2004 با دانشنامه‌ی یاد شده همکاری و اکنون در شیکاگو زندگی می‌کند. جی. ای. لوبرینگ دانشنامه‌ی خود در رشته‌ی ادبیات را به ترتیب از کالج کنیون و دانشگاه شیکاگو دریافت کرده است.  او گذشته از کتاب حاضر، آثاری با عنوان‌های:«ادبیات اسپانیا و آمریکای لاتین» «تاریخ بومیانآمریکا»، «ادبیات انگلیس از سده‌ی نوزدهم تا به امروز»، «نویسندگان عصر روشنگری»، «ادبیات انگلیس از دوره‌ی بازگشت و چند اثر دیگر در زمینه‌ی ادبیات نوشته است.
کتاب 100 نویسنده‌ی تاثیرگذار تاریخ شامل نگاهی کوتاه به زندگی و آثار برخی از نویسندگان، شاعران، و نمایش نامه نویسان نامدار و تاثیر ژرف و شگرف نوشته‌هایشان بر اندیشه‌ها، عواطف و سپهر فرهنگ انسانی از گذشته‌های دور تا به اکنون است.
این مجموعه به شرح کوتاهی از زندگی و نوشته‌های بزرگانی چون سوفوکل (سوفوکلس)،آسخیلوس(اشیل، آسیخولوس) و آریستوفان، هر سه اهل یونان باستان، ابوالقاسم فردوسی توسی، جلال الدین محمد بلخی(معروف به مولانا، مولوی و رومی )، پترارک، ویلیام  شکسپیر، باشو، ولتر، گوته، والتر اسکات، جین آستین،الکساندر پوشکین، پایه گذار ادبیات مدرن روسیه، ویکتور هوگو، ادگار آلن پو، و ده‌ها چهره‌ی برجسته‌ی ادبی دیگر، که آثار درخشانی آفریده‌اند، می‌پردازد.
‌شخصیت‌های ادبی برجسته‌ای که شرح کوتاه زندگی و آثار درخشانشان در این مجموعه آمده، هنرمندانی بی‌گمان تاثیرگذاراند. نویسندگان و شاعران یاد شده با آفرینش آثاری برحسته به جان و دل میلیون‌ها نفر راه یافتند و هر یک به شیوه‌ای بر آن تاثیر گذاشتند.
نویسنده کتاب 100 نویسنده‌ی تاثیرگذار تاریخ در پیش گفتار این نوشته، جنبه‌های گوناگون «تاثیرگذاری» را شرح و تعریف کمابیش پذیرفته شده‌ای از آن به دست می‌دهد.
در مجموعه‌ی یاد شده هر چند شرح کوتاه زندگی و آثار فردوسی و مولوی، دو چهره‌ی درخشان و ماندگار شعر و ادب ایران زمین آمده اما جای حافظ با آوازه‌ی بلند جهانی و تاثیر گذاری بی‌مانندش خالی است، شاعری که با سروده‌های خود هویت و ژرفای فرهنگ ایرانیان را نشان می‌دهد و از او در فرهنگ‌های مختلف به عنوان یکی از عجایب هفتگانه‌ی دنیای شعر نام برده می‌شود. شخصیت‌هایی چون رالف والد امرسون (فیلسوف و نویسنده‌ی آمریکایی)، یوهان ولفگانگ گوته (شاعر، ادیب، و نویسنده‌ی آلمانی)،
‌فردریک نیچه (فیلسوف آلمانی )، آرتور کانن دویل(نویسنده‌ی کتاب خاطرات شرلوک هولمز)، فدریکو گارسیا لورکا( شاعر و نویسنده‌ی اسپانیایی)، یوهان برامس (آهنگساز و پیانیست  آلمانی)، و حتی ملکه‌ی ویکتوریا (ملکه‌ی  پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند)، حافظ را ستوده‌اند، مرید و دلبسته‌ی او شده و یا تحت تاثیر سروده‌های وی قرار گرفته‌اند سروده‌های حافظ بر اندیشه و رفتار ایرانیان تاثیر شگرفی بر جای نهاده است تا آنجا که هر تجربه‌ی  زیسته‌ی فردی و جمعی خود، شعری از او می‌خوانند:
جام می و خون دل هر یک به کسی دادند                                در دایره‌ی قسمت اوضاع چنین باشد
بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین                                      کاین حکایت زجهان گذران ما را بس
خوش بود گر محک تجربه آید به میان                                  تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.