بيم و اميد: رويکردهای سياسی در ادبيات فارسی
۱۳۹۹-۰۳-۱۹
این نوشتار، در پی بازشناسی فرهنگ سیاسی ایران از راه بررسی ادبیات فارسی است. هیچ نکته‌ای در زمینه اجتماع، روان‌شناسی و مفهوم هستی و نیستی، نیست که در ادب فارسی به آن پرداخته نشده باشد.

بيم و اميد: رويکردهاي سياسي در ادبيات فارسي
این نوشتار، در پی بازشناسی فرهنگ سیاسی ایران از راه بررسی ادبیات فارسی است.
هیچ نکته‌ای در زمینه اجتماع، روان‌شناسی و مفهوم هستی و نیستی، نیست که در ادب فارسی به آن پرداخته نشده باشد.
قابوسنامه- شاهکار عنصرالمعالی را زنده‌یاد ملک‌الشعراء بهار، "مجموعه تمدن اسلامی پیش از مغول" نامیده است و زنده یاد دکتر غلامحسین یوسفی، "دلیل روشن ارزش معانی، و لطف شیوه بیان آن را توجه و اقبالی دانسته که در طی قرنها از طرف فارسی‎زبانان و فارسی‌خوانان، نصیب این کتاب شده است.
سعدی و عنصرالمعانی
در قابوسنامه، سیاستنامه و آثار سعدی، رگه‎های کمابیش روشنی از واقع‌بینی، توجه به کارایی اندیشه‎ها و عدالت گرایی در سامان اجتماعی دیده می‌شود. افزون بر تجربه‎های شخصی صاحبان آن آثار، تحت تاثیر فضای سیاسی، رویدادهای روزگار و تجربه‎های تاریخی ایرانیان قرار دارد.
سعدی افزون بر میراث گرانبهایی که برای مردم این مرز و بوم و فراتر از آن برای فرهنگ بشری به یادگار گذاشته است، انسانی واقع بین ولی آرمان خواه، اهل تسامح، قانع، باوقار، انسان دوست، دارای شرف انسانی و سری پرشور و دلی پرسوز و گداز بوده است. از این رو بر فرزندان این آب و خاک واجب است که بیش از پیش به ژرفنای میراث ارجمند وی پی ببرند و از این رهگذر، خویشتن فرهنگی و تاریخی خود را بیشتر بشناسند. صص142- 144، بیم و امید: رويکردهاي سياسي در ادبيات فارسي
سعدی: سخنگوی وجدان آگاه ایرانی
و
حافظ: سخنگوی وجدان ناخودآگاه ایرانی
است. "دکترمحمدعلی اسلامی ندوشن"

منتخب از کتاب:

بيم و اميد: رويکردهاي سياسي در ادبيات فارسي/ نوشته محمدمحسن حميدي؛ با مقدمه داود هرميداس باوند.- تهران: نشر سفير، ‎۱۳۷۹.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.