مقايسه‌ي تطبيقي نمادهاي مقاومت در اشعار قيصر امين‌پور و سيد حسن حسيني
۱۳۹۹-۰۴-۱۲
آثار شاعر مقاومت فلسطین، «سمیح‌القاسم» و شاعران دفاع مقدّس ایران، «حسن حسینی» و «قیصر امین‌پور» میراثی ارزشمند در عرصه شعر مقاومت دو سرزمین است. این کتاب به بررسی همسانی ها و تفاوت های شعر مقاومت دو سرزمین با اتکاء بر آثار شاعران مورد‌نظر بپردازد.

ادبیات به عنوان محصول اندیشه متعالی بشر، در هر عصر و شرایطی، آینه‌ی تمام‌نمای کنشها و واکنشها و حتی خصایل غریزی انسان است. ادبیات مقاومت چهره‌ای انسانی و جهانی دارد و تلاش های یک نسل مبارز را که برای رهایی سرزمین، دین، فرهنگ و سنت های خود از چنگال تجاوزگران به حریم ارزش های ملی و انسانی به‌پا خاسته است، برای همگان در بیان فخیم شعری و ادبی ترسیم می کند. حوادثی مانند اشغال فلسطین و حمله عراق به ایران، باعث آفرینش آثاری یگانه در حوزه ادبیات مقاومت ملل شد. آثار شاعر مقاومت فلسطین، «سمیح‌القاسم» و شاعران دفاع مقدّس ایران، «حسن حسینی» و «قیصر امین‌پور» میراثی ارزشمند در عرصه شعر مقاومت دو سرزمین است. این کتاب به بررسی همسانی ها و تفاوت های شعر مقاومت دو سرزمین با اتکاء بر آثار شاعران مورد‌نظر بپردازد. احساس تعلق به سرزمین، دفع تجاوز و اشغال خارجی از عوامل اصلی بروز عناصر مقاومت در شعر سمیح، حسینی و امین‌پور هستند. سرزمین، جنگ‌زدگان، قیام علیه متجاوز، انگیزه های دینی و قومی مبارزه، شهادت، دشمن، آرمان گرایی و اعتراض به نادیده گرفتنِ ارزش های جریان مقاومت از مهم‌ترین درونمایه‌های اشعار شاعران مورد‌نظر به‌شمار می‌روند. این اثر دارای چهار بخش و چهارفصل می باشد. کلیات و مبانی نظری، زندگینامه، نمادهای مقاومت، مقایسه تطبیقی نمادها در شعر شاعران.

مقايسه‌ي تطبيقي نمادهاي مقاومت در اشعار قيصر امين‌پور و سيد حسن حسيني با جبرا ابراهيم جبرا و علي احمد سعيد (ادونيس)/ تاليف امير حاج‌عليزاده.- تهران: موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، ‎۱۳۹۸.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.