و اما خرمشهر به قلم عباس تيموري
۱۳۹۹-۰۴-۳۱

و اما خرمشهر/ عباس تيموري.- انتشارات ستاره‌ها، ‎۱۳۹۵.
مقام معظم رهبری:
با این ستاره‌ها می‌شود راه را پیدا کرد.
قریه خرمشهر پیش از ظهور اسلام بارسا نامیده می‌شد و سپس به بیان تغییر نام یافت و بعدها به محرزه و محمره(خاک‌های قرمز) تغییر نام داد. این شهر بندری، در طول تاریخ کوتاه خود، چهار بار به اشغال درآمد.
... با طلوع خورشید روز سوم خرداد حلقه‌ی محاصره تنگ‌تر شد. ناگهان در میان نیروهای دشمن پیچید که احمد زیدان فرمانده نیروهای مستقر در خرمشهر روی مین رفته و کشته شده است. روحیه سربازانی که هنوز در خرمشهر مقاومت می‌کردند، با شنیدن این خبر درهم ریخت. زرنگ‌ترها با تیوپ چرخ ماشین و کلمن آب خود را به رودخانه‌ی اروند انداختند تا جان سالم به در برند؛ اما موج‌های سرکش رودخانه گاه می‌بلعیدشان و جسد بی‌جانشان را روی آب رها می‌کرد. گویی اروند و کارون به انتقام شهروندان بی‌دفاع خرمشهر به طغیان درآمده بودند. آن دو به یاد می‌آوردند روزهایی را که عراقی‌ها بر روی مردم کوچه و بازار آتش می‌گشودند، شهر را غارت می‌کردند و خانه‌ها را به یغما می‌بردند.
صدای بلندگوهای رزمندگان ایرانی بلند شد و از باقی‌مانده سربازان و نظامیان عراقی در خرمشهر خواست که اسارت را بر کشته شدن ترجیح دهند. درگیری ادامه داشت. ساعتی بعد حسین خرازی از پشت بی‌سیم به قرارگاه اعلام کرد که در حال پیش‌روی هستیم و تعداد عراقی‌هایی که به نشانه‌ی تسلیم دست روی سر گذاشته‌اند، بی‌شمار است. هلی‌کوپتر هوانیروز ارتش برخاست تا گزارش کاملی از وضعیت شهر به فرماندهی قرارگاه اعلام کند. خلبان فریاد می‌زد: تا چشم کار می‌کند توی خیابان‌ها و کوچه‌های خرمشهر، عراقی‌ها صف بسته‌اند و دست‌ها بر سر منتظر اسارت‌اند!
ساعتی از ظهر نگذشته، موعد پیروزی فرارسید. 575 روز بود که خرمشهر در چنگال دشمن اسیر بود. حالا وقت آزادی بود. شهر چون پرنده‌ای بال‌بال می‌زد. نیروهای ایرانی ساعت 13 وارد شهر شدند. آن‌ها برای سازماندهی و اعزام اسرای عراقی به پشت جبهه با مشکل روبه‌رو بودند. این انبوه اسیر را هیچ‍کس پیش‌بینی نکرده بود.  عراقی‌ها در دروازه‌های شرقی و شمالی و جنوبی مختصر مقاومتی نشان دادند؛ اما نیروهای ایرانی از غرب شهر، جایی که عراقی‌ها برای اشغال خرمشهر وارد شده بودند، به سوی شهر روانه شدند. در گوشه‌ای بهروز مرادی(خرمشهری سبزه‌رویی که در آن 34 روز مقاومت در کنار یارانش از شهر دفاع کرده بود) بر روی تابلویی نوشت: "خرمشهر؛ جمعیت 36 میلیون"   
تا شام‌گاه روز سوم خرداد، شهر پاک‌سازی شد. مردم ایران آن روز ساعت‌ها در خیابان‌ها و کوچه‌ها به شادی و سرور پرداختند. بودند کسانی که اشک شوق می‌ریختند و بازگشت این پاره ی تن وطن را به یکدیگر تبریک می‌گفتند. در کنار این همه شادی و سرور، پیام امام(ره)، خسته نباشید دلچسبی بود به همه‌ی آن‌هایی که 23 روز مردانه جنگیده بودند تا خرمشهر را آزاد کنند.
پیام امام خمینی(رض)... سپاس بی‌حد بر خداوند قادر... اینجانب تشکر می‌کنم از فرزندان و قوای سلحشور که کشور بقیه‌ا... ارواحنا فداه را از چنگ گرگان آدمخوار، بیرون و ندای ا...اکبر را بر فراز آن شهر خرم طنین‌انداز کردند، تشکر می‌کنم و آنان فوق تشکر امثال من هستند... مبارک باد و هزاران بار مبارک باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر عظیم...
فتح خرمشهر یک مسئله‌ی عادی نیست، بلکه مافوق طبیعت است. فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش‌های اسلامی است، ما نباید فتح‌های بزرگ مثل فتح خرمشهر را از یاد ببریم. امام خمینی(ره)

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.