غديرها پيش از غدير به قلم مژگان (فاطمه) صفارنيا
۱۳۹۹-۰۵-۱۵
غديرها پيش از غدير: نگاهي به مساله‌ي جانشيني انبيا و دو ميثاق امت‌هاي پيشين، نثر حاضر؛ سخنان تاریخ، این گواه عالم هستی و معلم بشریت است که با امام متقیان به گفتگو و درددل می‎نشیند.

غديرها پيش از غدير: نگاهي به مساله‌ي جانشيني انبيا و دو ميثاق امت‌هاي پيشين/ نويسنده مژگان (فاطمه) صفارنيا؛ ويراستار سيدعلي رضوي.- تهران: آفاق، ‎۱۳۹۶. (بزرگسال)
در این کتاب چنین می‎خوانیم: غدیر قلب خلقت است. در طول تاریخ، سنت آسمانی پیامبران الاهی آن بوده است که قبل از وداع با این جهان، جانشین خود را- که برگزیده‌ی حق بود- به امر خداوند، به مردم معرفی می‎کردند.این سنت آسمانی با حضرت آدم علیه‎السلام آغاز شد. آن سرسلسله‎ی انبیا و پدر انسان‌ها به فرمان خداوند، فرزندش شیث را به جانشینی خویش معرفی کرد. این سنت الهی در میان تمام انبیا علیهم‌السلام جای بود. حضرت داود فرزندش سلیمان، جانشین زکریا یحیی، موسی برادرش هارون، پیامبر علی‎بن ابی‌طالب. جالب توجه است که واقعه تاجگذاری هارون به دست موسی علیه‌السلام نیز در همان روز 18 ذی الحجه رخ داده بود؛ یعنی روزی که بعدها واقعه ی غدیر را شاهد شد.
علامه امینی در کتاب گرانقدر و شریف الغدیر نقل می کند که نبی اکرم در روز عید غدیر به فرمان خداوند، دستار خود را که سحاب نام داده بود، به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمومنین بست و دنباله آن را بر شانه آن حضرا افکند و فرمود: عمامه تاج عرب است. امیرالمومنین خود نیز دراین‎باره چنین فرمود: پیامبر در روز غدیرخم، دستاری بر سرم بست و یک طرف آن را بر دوشم آویخت و فرمود: خداوند در روز بدر و حنین، مرا با ملائکه‎ای که چنین عمامه‎هایی به سر داشتند، یاری رساند.
ازدیگر مطالب این کتاب: وصایت و ولایت، از آغاز خلقت تا فرجام هستی، غدیر قلب قرآن، تقویمهای یهودی، مسیحی، اسلامی، ولایت محمد و آل از آغاز تا ابد، منشور حقیقت، آخرین خطابه ی آخرین پیامبر الهی است.
غدير در گذر تاريخ: گفت و گوي ادبي تاريخ با اميرالمومنين عليه السلام/ مولف علي تقوي دهکلاني.- قم: مسجد مقدس جمکران، ‎۱۳۸۶.  
نوشته حاضر به صورت نثر ساده و روان، ده گفتار از فرازهای پرحماسه‎ی زندگی بنده برگزیده خدا، مردی آسمانی، عارفی خستگی ناپذیر، مجاهدی شب‌زنده‌دار، فرمانروایی یتیم‎نواز، بنده رهاشده از تمام قیود، امام امیرالمومنین علی‎بن‌ابی‎طالب است. از آن‎جایی که این گفتار برای نوجوانان تهیه شده، سعی در اختصار می‎باشد و سوق قلم به سوی حماسی نوشتن است، به مقتضای حال.

نثر حاضر؛ سخنان تاریخ، این گواه عالم هستی و معلم بشریت است که با امام متقیان به گفتگو و درددل می‎نشیند.
بی‎علی تاریخ و مطالعه در آن معنایی ندارد؛ زیرااو راز آفرینش است. ده گفتار این مجموعه شامل: ولادت، اسلام آوردن، ازدواج، فضایل، جهاد، دنیانگری، خلافت، شهادت همسر، سکوت، شهادت، می‌باشد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.