آينه‌هاي تو در تو: اسرار داستاني و نمايشي آفرينش انسان
۱۳۹۹-۰۵-۲۹
کتاب آینه های تو در تو کتابی است در مورد اسرار داستانی و نمایشی آفرینش انسان و دیگر قصص قران مجید مشتمل بر پنج فصل.

آينه‌هاي تو در تو: اسرار داستاني و نمايشي آفرينش انسان و ديگر قصص قرآن مجيد/ نويسنده معصومه سادات ترابيان.- تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، ‎۱۳۹۶.
تکیه و تاکید در این نوشتار بر سازه‎های درونی و باطنی و اسرار رازناک این کتاب شگرف آسمانی بوده است.  قرآن مجید در درازنای تاریخ ادیان، گل سرسبد همه کتب دینی وآسمانی بوده است. آموزهای بدیع وسرشار از حکمت نظری و عملی این کتاب آسمانی در اندک زمانی توانست به افق‌ها وکرانه‌های دور دست حیات فکری، فلسفی، ادبی و هنری نفوذ کند ودلها را شیفته واندیشه‌‎های باور را پویا تر سازد.
 سفر به دنیای اسرارآمیز پروردگار و دیدار جلوه‎های ویژه سرزمین عجایب آیات و نشانه‎های کتاب آسمانی حضرت محمد (ص)، پرتویی از سیر و سلوک رسول خدا از مسجدالحرام به مسجد الاقصا، و رونمایی از برترین معجزه هستی، نه همه آن، که جلوه‌ای از ناپیدا کرانه‌های بیکرانش....
اگر روح شما نیز به سفری غریب ودریایی نیاز دارد با ما همراه شوید تا به لذت وآرامشی غریب‎تر برسید و راه بی‌پایان بودن و بیابانهای سرد وتوفان زایش را با پای دل طی کنید با نوری آسمانی وگرمایی محمدی ...تا رسیدن به منزل وماوای ابدی ...وآرام وقراریایدار در کنار یار
کتاب آینه های تو در تو کتابی است در مورد اسرار داستانی و نمایشی آفرینش انسان و دیگر قصص قران مجید مشتمل بر پنج فصل
فصل آغازین این پژوهش با زیبایی اولین تجلی آیات قرآن کریم بر قلب مبارک پیامبر (ص) وحکمت اولین واژهای که روح پاک محمد (ص) درک نموده پرده برداری شده است.
فصل دوم: آیات آفرینش انسان در قرآن مجید با آیات کتاب مقدس مقایسه شده است، تا تفاوتها وبرتری ‌های خاص قرآن عظیم حتی در نوع روایت، اصول داستانی و قابلیتهای نمایشی به داوری و روشنگری گذاشته شود.
فصل سوم : به چرایی وچگونگی قصه‌گویی در قرآن مجید توجه شده است. قصص قرآنی خردمندان وصاحبدلان را به یکتا پرستی می خواند.
در این فصل در صدد پاسخ به این پرسش بوده‌ایم که شیوه  قصه‌گویی در قرآن چه ویژگی‌های فنی، به لحاظ ساختاری و محتوایی دارد؟
فصل چهارم: ابتدا متن دراماتیک و ویژگیهای آن بررسی میشود ومهمترین سوالی که در این بخش به آن پاسخ داده میشود این است که قرآن داستان میگوید یا متنی نمایشی است؟ وآیا  قصص قرآنی ظرفیت تبدیل شدن به متون دراماتیک را دارند یا خیر؟
در این فصل هدف تبیین قابلیت‌های نمایشی قصص قرآنی وتعمیم آن به قصه آدم و حوا و فرزندانشان هابیل و قابیل است.
فصل پنجم: تلاش شده به درک درست و همه جانبه در زمینه ظرفیتهای دراماتیکی داستان آفرینش انسان در قرآن مجید و تفاسیر به شیوه ای نو و کاربردی پرداخته شود  
قصه آفرینش قرآن کریم پایانی باز و پردامنه دارد و به مقتضای حال و مقام با ایجازی اعجاز آمیز، به دور از هر کاستی و زوایدی در سوره های مختلف روایت شده است که بیانگر طرح داستانی بی‌نقص و کامل قصص قرآنی است.
 قران در بین مسلمانان مهجور و ناشناخته مانده است به هزار ویک دلیل گفته و ناگفته باز شناسی این گنجینه عظیم الهی در محافل انسانی، علمی، هنری و ادبی ضروری می‌نماید،زیرا رد پای ژرف و ماندگاری در همه عرصه‌ها داشته و دارد.
هریک از قصص قرآنی را میتوان از زوایای متفاوت بررسی و رمزگشایی کرد .
در انتها در یک جمع بندی میتوان چنین نتیجه گرفت که: در یک اقتباس نمایشی مطلوب وماندگار از قرآن کریم، شایسته است نویسنده درکی ژرف از درون مایه‌ها و ساختارهای داستانی قرآن داشته باشد و همچنین از توانایی لازم برای برداشتی خلاقانه و انطباق آن با ویژگی‌های فنی وهنری نمایش برخوردار  باشد.

آينه‌هاي تو در تو: اسرار داستاني و نمايشي آفرينش انسان و ديگر قصص قرآن مجيد/ نويسنده معصومه سادات ترابيان.- تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، ‎۱۳۹۶.
 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.