پیرمرد و صندلی (برگرفته اززندگی شهید سیدحسن مدرس)
۱۳۹۹-۰۶-۱۶

این کتاب یک رمان تاریخی است که در17 فصل به بیان بخشی از زندگی سیاسی مدرس پرداخته است . زمانی که مدرس به عنوان یکی از وکلای مجلس شورای ملی آن زمان برصندلی مجلس نشسته بود. بیشتر وقایع داستان در مجلس اتفاق افتاده است . بنابراین نویسنده با ذکرعنوان "پیرمردو صندلی" سعی داشته نقش مدرس در مجلس برای جلوگیری از انتقال قدرت به قزاق ها، فشار رضاخان به مجلس برای تصویب انتقال قدرت، کشته شدن عده ای از نمایندگان مجلس و ...را در این داستان بازگو کند.
این کتاب  بیان می کند که مدرس همواره به فکر مردم ایران بوده است با اینکه مدتی در زندان بسر می برد، ولی    هیچ گاه دست از تلاش برای احقاق حقوق مردم برنمی دارد . با ذکاوت و درایت فراوان دسیسه های احمدشاه قاجار-آخرین پادشاه قاجاریه – و رضاخان پهلوی را خنثی می کند و باتمام قدرت با تصویب لوایح و قوانینی که به ضرر مردم ایران است مخالفت می کند .
 داستان کتاب مربوط به زمان پادشاهی احمد شاه قاجار است. آن زمان که ایران زیر سلطه انگلستان بوده و رضا شاه به عنوان رئیس الوزرا در دربار احمدشاه مشغول بوده است. رضا خان سردارسپه  پس از رفتن احمدشاه به انگلستان، با توطئه، رشوه و زور نمایندگان مجلس را در اختیار خود می گیرد و سعی در براندازی نظام و سلسله قاجاریه دارد. سرانجام نیز با وجود مخالفت های مدرس و سایر وکلا، با توسل به زور و قتل موفق به براندازی سلسله قاجار می شود و خودش به عنوان اولین شاه پهلوی بر مسند قدرت می نشیند .
در قسمتی از کتاب می خوانیم:اگردیدی اش (سیدضیا - پسرعموی مدرس - و رئیس الوزرای آن زمان)، سلام مرا به او برسان، بگو مدرس گفت :« آن وقتی که ما را دستگیر کردی، باید همه ی ما را تیرباران می کردی، یا به دار می زدی؛ اما حالا که این کار را نکردی، مطمئن باش که دیگر کاری از دستت برنمی آید. فقط خودت را خسته می کنی »

عنوان : پیرمرد و صندلی
(برگرفته اززندگی شهید سیدحسن مدرس)
نويسنده:  هاشمي، سعيد ‎
مشهد : به‌نشر ،1396
مشخصات ظاهري:‎128 ص. مصور

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.