الفبای درد: بررسی و تحلیل مفهوم درد و رنج در شعر معاصر ایران
۱۳۹۹-۰۸-۰۶
یکی از مفاهیم و واژه‌های چالش برانگیز و در عین حال پر بسامد در قاموس فلاسفه و علمای ادیان و مذاهب و تاریخ هنر و ادبیات "درد و رنج" است که حاصل تعارض باورها و تصورات، با واقعیت‎های موجود است.

الفبای درد: بررسی و تحلیل مفهوم درد و رنج در شعر معاصر ایران / مصطفی گرجی _ تهران : نشر خاموش ، 1398.
یکی از مفاهیم و واژه‌های چالش برانگیز و در عین حال پر بسامد در قاموس فلاسفه و علمای ادیان و مذاهب و تاریخ هنر و ادبیات "درد و رنج" است که حاصل تعارض باورها و تصورات، با واقعیت‎های موجود است.
مباحث کلی کتاب نشان می دهد که مولف در فصل نخست به کلیات و مفاهیم و تعارف درد و رنج پرداخته است که این فصل خود به دو بخش چیستی و ماهیت درد و رنج و معرفت شناسی آن در ادبیات معاصر تقسیم شده است و اما فصل دوم که درباره بررسی و تحلیل درد و رنج در شعر شاعران مرد است، به چهار بخش ماهیت شناسی، وجود شناسی، غایت شناسی و اخلاق، وظیف شناسی درد و رنج طبقه بندی شده است. مباحث و عناوین فصل سوم هماند فصل پیشین قرار گرفته است؛ با این تفاوت که نگره و نگاه شاعران زن، مبنای بررسی و تحلیل بوده است. در فصل پایانی نیز دستاوردها و نتیجه‎ی بررسی‎ها به صورت مقایسه‌ای و تطبیقی، تحلیل شده است.
 این حقیقت به تعبیر علمای حوزه دین یکی از هفت مفهوم و مسئله اصلی انسان در تاریخ بوده که از ازل تا به ابد _ البته به صور و گونه‎های مختلف _ مبتلا به بشر بوده است و خواهد بود.
در میان مجموعه اندیشمندانی که به موضوع درد و رنج و متعلقات آن رویکرد عمیق و ویژه ای نشان داده اند؛ طیف هنرمندان؛ ادبیات و شاعران هستند که به دلایل ذوقی و نوع نگاه خاص به هستی و ارتباط بیشتر و ژرف تر با عنصر عاطفه و احساس بیشترین نکات عاطفی و احساسی را در رویایی با این مفهوم ابراز داشته‎اند. در ادبیات فارسی اندیشمندان و شخصیت های ژرف نگری همچون مولوی، حافظ، سعدی و ... همواره درد و رنج انسان را فارغ از هر قیدی به تصویر کشیده‎اند و در ادبیات جهانی نیز هومر، شکسپیر، گوته، مولر، ژید و ... چنین‎اند. از آنجایی که این موضوع در هر دوره ای حقیقت و مصداق دارد ؛ در ادبیات و شعر معاصر نیز به نسبت شعرکلاسیک فارسی به صورت ویژه و براساس مقتضیات انسان مدرن بازتابی از نوع خاص تر و بارزتر یافته است .

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.