تقویم ادبی آبان‎ماه
۱۳۹۹-۰۸-۱۲
تقویم ادبی آبان‎ماه(معرفی کتاب در مناسبتهای:مذهبی و ملی تقویم رسمی کشور)

   تقویم ادبی آبان‎ماه(معرفی کتاب در مناسبتهای تقویم)
8آبان شهادت محمدحسین فهمیده، دانش‌آموز بسیجی 13 ساله، روز نوجوان
کتاب: خواب خون (رمان نوجوانان): زندگي شهيد حسين فهميده/ محمد عزيزي.- تهران: روزگار
 کتاب خوابِ خون روایت داستانی براساس زندگی شهید «محمدحسین فهمیده» است. محمد عزیزی، نویسنده، شاعر، پژوهشگر ادبیات و مدرس است. چاپ ششم این رمان جایزه شهید حبیب غنی‌پور را از آن خود کرد.
 محمد عزیزی در کارنامه‌اش رمان‌ها و داستان‌های متعددی درباره زندگی شهدا دارد. رمان‌هایی از قبیل: سيماي پهلوانان، سفر صبح، حدیث آرزومندی و... نویسنده خاطرات و داستان زندگی شهید فهمیده را طی گفتگو با خانواده شهید (پدر، مادر و برادران) و دوستانش، دیدن نوارهای ویدئویی مربوط به خاطرات خانواده، دوستان و معلمین شهید درباره ایشان و براساس خاطرات همرزمان در خرمشهر به رشته تحریر در آورده است.
منتخبی از کتاب: حسین د ر حال سجده آن قدر دعا خواند و خواند که کم کم سرمای صبحگاهی را فراموش کرد. دوباره چشم‌هایش گرم شد و خوابش برد. خوابش که برد دید انگار دوباره در کودکی روی شانه‎های پدرش نشسته و همراه با او دارد دور حرم امام رضا طواف می‎کند. بعد دید ناگهان همه جا شلوغ شد. شلوغ شلوغ! مردم از همه سو ریختند کنار دست پدرش و او را سوار شانه های خود کردند. حسین حالا سوار بر شانه‎های مردم داشت پرواز می‌کرد. شاد و سبکبال. آنسوی‎تر مادرش را دید. مادر داشت حسین را صدا می‎زد: حسین! حسین! حسین! حسین تبدیل شد به یک کبوتر سفید و از آن بالا، از روی شانه‎های مردم به سوی مادرش پرواز کرد.
10 آبان شهادت آیت الله محمدعلی قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب به دست منافقین
شمع محراب: زندگي شهيد محراب سيد محمدعلي قاضي طباطبايي/ سعيد لواساني.- تهران: شاهد، ‎۱۳۸۸.
در مجموعه شمع محراب بیشتر به جنبه‎هایی از شخصیت شهید پرداخته شده که معمولا تحت تاثیر مبارزات سیاسی و شخصیت علمی ایشان از دیده‎ها پنهان مانده است، تصویری از خلق والا و کریمانه‎اش، اوج ایمان و اخلاص این شهید. جامعیت شهید قاضی طباطبایی در عرصه عمل و ایمان قابل توجه است. پیشگام شهدای محراب، عمر خویش را در راه کمال پیمود و با کتابها و نوشته‌ها و جلسات و سخنرانی‌هایش و با رفتار و کردار، الگو و اسوه‌ای عینی و عملی برای نسل جوان و همه بود.
شمع محراب شامل 10 فصل است که در پایان آن سلسله اجازات، ضمائم، دست خط اجازات و عکس هایی از این عالم بزرگ نیز ارائه شده است. در فصل اول این کتاب که به زندگی‌نامه این عالم اختصاص دارد، نگارنده به ولادت، دودمان، شجره نامه، ازدواج و فرزندان، تحصیلات و اساتید، آثار و تألیفات، بازگشت به ایران، باقیات صالحات و شهد شیرین، می‎پردازد.
فصل دوم این کتاب نیز با عنوان «گنج بی پایان» به قصه عشق، بر سر پیمان، ضمیر منیر، حریم یار، مایه خوشدلی و فصل سوم نیز با عنوان «گلشن احباب» به گنج محبت، ادب، قدم به قدم به دنبال محبوب، ادب حضور، اخلاق خانوادگی، رفع مشکلات خانوادگی دیگران و نظر پاک خطاپوش، اختصاص پیدا می کند. «باران لطف» عنوان فصل چهارم این مجموعه است که به عناوینی چون اخلاص، نگاه خدا یا دیگران؟ تواضع، محبوبیت، خوان کرم، نیاز جان و پیک مشتاقان اختصاص دارد.
در «برق غیرت» که عنوان پنجمین فصل این کتاب است، عناوینی چون مبارزات، دلباخته حقیقت، برق غیرت، شجاعت، آینه لطف الهی، منزلگه مقصود، جهاد با نفس، جای گرفته‌اند.
«مسند خورشید» عنوان فصل ششم این کتاب را شامل می شود که به دریای دانش، در طلب علم، اجازات، ویژگی های علمی و ثمره دانش می پردازد. در فصل هفتم نیز با عنوان «از منظر بزرگان» می توان عناوینی چون ارتباط با بزرگان، شخصیت قاضی از دیدگاه امام خمینی(ره) و دیگر علما را مطالعه کرد. فصل هشتم این کتاب با عنوان «شمع محراب» نیز شامل برتر از شهید، شمع محراب و آرزو است. فصل نهم این کتاب نیز به مصاحبه با برخی علما اختصاص دارد. لازم به ذکر است، 6 شهید محراب، عالمانی چون: مدنی تبریزی سید محمدعلی قاضی طباطبایی، محمد صدوقی، سید عبدالحسین دستغیب و اشرفی اصفهانی هستند.
13 آبان: میلاد پیامبر و میلاد امام صادق علیه‌السلام، روز دانش‌آموز، روز اخلاق و مهرورزی
محمد رسول‌الله (ص) در هزار سال شعر فارسي/ تاليف: جعفر ابراهيمي "شاهد"؛ ويراستار: مينو کريم‌زاده.- تهران: کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ‎۱۳۸۵.
این کتاب مروری است بر آنچه که شاعران فارسی زبان در ستایش شخصیت والای پیامبر گرامی اسلام (ص) سروده اند. تصویری هر چند کوچک از عظمت و شکوه بهتربن مخلوق خداوند در آینه زلال شعر فارسی.
شعرهای این کتاب همه‌ی آن اشعاری نیست که شاعران درباره‌ی پیامبر سروده‌اند بلکه گردآورنده سعی کرده است پس از معرفی اجمالی زندگی نامه‌ی هر شاعری، بهترین شعرهایش را گزینش نماید. انتخاب و گزینش از آثار چهل شاعر نامی شعر و ادب فارسی چون رودکی، کسایی، فردوسی، ناصرخسرو، عطار، نظامی، مولوی و ... نمونه‌های از شاعرانی است که برخی از آثارشان در این زمینه در کتاب آورده شده است.
در گزینش شعرها، تا آنجا که ممکن بوده است، رعایت سن مخاطبان مورد توجه قرار گرفته است. همچنین گردآردنده کار سعی نموده است، بعضی از واژه‌ها و اصطلاحات مشکل و نامانوس را در پایان هر شعر معنا کرده و شرح دهد. این توضیحات در انتهای اشعار، خواننده را در بهتر فهمیدن شعرها کمک می‌کند.  در پایان این کتاب، چند شعر از اشعار عامیانه و مردمی نیز آورده شده است که در آنها به شکل مستقیم و غیر مستقیم، اشاره‌هایی به رسول اکرم (ص) شده است.

14  آبان روز فرهنگ عمومی
پيرامون فرهنگ عمومي کشور/ مؤلفين جعفر مرعشي، سوسن جدي، محمد حبيبي.- [تهران]: سازمان مديريت صنعتي، ‎۱۳۷۶.
فرهنگ مبدا تمام خوشبختی‌ها و بدبختی‎های ملت است، فرهنگ استعماری، جوانان استعماری تحویل مملکت می‎دهد. اگر ما وابستگی فرهنگی داشته باشیم، دنبالش وابستگی اقتصادی هم هست. وابستگی اجتماعی، سیاسی... امام خمینی (ره)
20 آبان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه
دانش و دانشمند در ادبيات فارسي/ مهدي محبتي.- تهران: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي، ‎۱۳۸۸.
فرزانان تاریخی ما، چنان که آثار آنها در این کتاب کاوش شده به صور گوناگون به دسته‌بندی و تعریف علوم مختلف و ثمرات آن علمها برای اجتماع بزرگ انسانی پرداخته‌اند، تبیین و تحلیل شده است. علم آموزی و جستجو برای شناخت ناشناخت‌ها از جمله ویژگی‌های هر تمدن و فرهنگ دیرپا و ریشه‌دار است. کتاب حاضر بررسی برخی از متون و پژوهش‌ها را در برمی‌گیرد که در میراث تمدنی، فرهنگی ایران جای می‌گیرند و هر یک به گونه‌ای بر اهمیت و جایگاه  علم آموزی در حیات بشری تاکید دارند.
این اثر در دو بخش به مخاطب ارائه شده است، در بخش اول با عنوان مبانی تئوریک تحلیل دانش و دانشمند، در باب روش و ارزش و مسئله و موضوع کتاب به تفضیل مطالبی آورده شده و در فصل دوم کتاب با نام دانش و دانشمند در ادبیات فارسی، به ترسیم و توصیف و تحلیل علم و عالم در مهمترین آثار منظوم و منثور ادبی از آغاز ظهور ادبیات فارسی دری تا پیدایش انقلاب مشروطه پرداخته شده است.
علم در ديوان مثنوي مولوي/ نظام الدين فقيه.- شيراز: نويد، ‎۱۳۷۱.
هر نفس نو می‌شود دنیا و ما        بی خبر از نو شدن اندر بقا
بسیاری از گفته‌های مولوی، امروز و یا حتی در دنیای آینده دانش بشری در زمره‌ی بدیهیات علمی تلقی می‌شود. هر صاحبنظر و دانشمندی که دیوان مثنوی را بخواند و در گفتارش تعمق بورزد، جلوه‌هایی فرحناک  از تاویلات و تعبیرات مرتبط با برداشت‌های علمی خود در آن می‌یابد.  مجموعه حاضر کوششی مقدماتی صرفا در زمینه‌ی علوم طبیعی ارائه نموده تا شیفتگان طریق دیوان مثنوی را بخوانند و از ظن خود یار مولوی شوند. اسرار مضامین مثنوی مولوی را با مصادیق اسراری که در سینه دارند بسنجند تا عاقبت سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران.
در این کتاب مواردی چند در ارتباط با تاریخ علوم طبیعی مانند: زمین و نیروی جاذبه‌ی کیهانی، انرژی و انفجار اتمی، ذرات بنیادی ( ماده و پاد ماده)، تکامل و انبساط عالم، اصل عدم قطعیت، فرآیند نوشوندگی و... در 14 بخش مجزا، به خواننده منتقل می‌شود. یادآور می‌شود، دیوان مثنوی مولوی یکی از ارزشمندترین و بزرگترین آثار موجود در تاریخ فرهنگ و ادب جهان است. کتابی است نسبتا طولانی و مفصل و از بسیاری کتاب‌های مشهور و منظوم جهان در زبانهای خارجی (و حتی مجموعه اینها) فزونتر است.
24 آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار(آغاز هفته کتاب)
راهنماي کتاب: دستينه انتخاب کتاب، خريد و لذت بردن از مطالعه/ حسام‌الدين مطهري.- اصفهان: آرما، ‎۱۳۹۳.
هر کس برای کتاب خواندن دلیلی دارد. برای کسی که تازه می‎خواهد کتاب خواندن را به طور جدی شروع کند، یک مفهوم اصلی وجود دارد: باید از کتاب خواندن لذت برد؛ باید کیفور شد. این اصل فقط درباره‌ی مطالعه‎ی رمان یا شعر صادق نیست. کتابخوان باید از مطالعه‎ی فلسفه، اصول و فروع دین، فیزیک، ریاضی و ... هم لذت ببرد. از رهگذر لذت است که می‎توان به مراتبی بالاتر رسید- مراتبی که هر کس آرزویش را دارد و در هدف‎گذاری زندگی‎اش در پی آن است. آیا می‎توان از هر کتابی لذت برد؟ البته که نه... و آیا هر لذتی صادق است؟ پاسخ منفی‎ست. برخی لذتها کاذب و گذراست. تلاش کتابخوان باید آن باشد که به لذت مداوم، ممتد، افزاینده و زاینده‎ای دست یابد که نهایتا حاصلی داشته باشد. این چیزی‌ست که هر کتابی به ما نمی‎دهد. در این کتاب خواهید خواند که راه یافتن کتاب‎هایی که آن جنس لذت را به آدمی هدیه بدهند چیست؟
این کتاب صرفا برای به تکاپو انداختن ذهنتان به کار گرفته شده است. کتاب «راهنمای کتاب» به بررسی راهکارهای افزایش کتابخوانی و آسیب شناسی آن می‌پردازد. کتاب در هشت فصل نگاشته شده که عناوین آن ها عبارتند از: «آنچه باید پیش از شروع بدانیم»، «چطور و چرا کتاب بحوانیم؟»، «آداب کتاب خوانی»، «مرحله مهم انتخاب کتاب»، «در کجا، چطور بخریم؟»، «کمی درباره نشر»، «توصیه هایی برای حین و پس از مطالعه» و «چند توصیه هشدارگونه».
خواندن را با چه شروع کنیم؟
هیچکس کتاب‌خوان زاییده نمی‌شود. کتاب‌خوانی یا با پرورش از کودکی تبدیل به عادت می‎شود یا در بزرگسالی و جوانی بر اثر یک اتفاق به جریان روز زندگی اضافه می‎شود. فرایند آغاز مطالعه برای کسانی که پیش‎تر جز کتاب درسی چیزی مطالعه نکرده‎اند امری سهل و امکان‌پذیر است؛ یعنی باید ملاحظاتی را در نظر گرفت و بعد رو به خواندن آورد. از کتاب‎های ساده، سهل و کوچک شروع کنید. خودتان را با خواندن خسته نکنید و همواره تا جایی بخوانید که برایتان  لذت‎بخش است. کتاب کودک بخوانید. مثلا شازده کوچولو، دعاهای زمینی پدربزرگ و امثال آنها. اگر شغلتان طوری است که وقت ندارید، اوقات مرده و فراغت را مدیریت کنید...
هم‌خوانی: یکی از لذتبخش‌ترین کارها در فرایند کتاب‌خوانی، همخوانی و جمعخوانی است. چه خوب است که چند رفیق پایه داشته باشید تا بتوانید با هم کتاب را جمع‎خوانی کنید و لابلای بخش‎ها درباره‎اش با هم حرف بزنید. این فرصت را برای خودتان فراهم کنید تا لذت بیشتری از مطالعه ببرید و مطالعه برایتان به کار جمعی جدی تبدیل شود.
منتخبی از کتاب:
به خودتان غره نشوید: فکر نکنید با خواندن چند خط کتاب دانای جهان شده‎اید. همه ما با هر سطحی از مطالعه به بیشتر تجربه کردن، بیشتر آموختن و بیشتر خواندن محتاج‎تر می‎شویم، چون همیشه خطر توهم دانایی در کمین ماست.
موارد مصرف کتاب: 1- در صورتی که ابدا از کتابخوانی لذت نمی‌برید؛ 2- درصورتیکه وسوسه شده‎اید کسی را به کتابخوانی ترغیب کنید؛ 3- در صورتی که تازه وسوسه شده‌اید کتابخوانی را امتحان کنید. 4- در صورتی که می‎خواهید ذائقه‎ی کتابخوانی‌تان را ارتقا دهید و بهتر بخوان بخوانید و بیشتر بداند
گوياي خموش: گزين‌گويه‌هاي کتاب/ بابک رشنوزاده.- تهران: خانه کتاب، ‎۱۳۹۵.
تمام فرهنگ‎ها و ادیان با کتاب به رشد رسیده‎اند. پیامبر رسالتش را با اقرا: بخوان! آغاز می‎کند و در این فرهنگ است که خداوند به قلم سوگند یاد کرده است و معجزه‌ی آخرین فرستاده‌اش یک کتاب است. کتاب گویای خموش  در سه فصل: کتاب، آیات و روایات، کتاب، ضرب‎المثل‎ها و فرهنگ عامه، کتاب و اندیشمندان گردآوری شده است. در پیوست: نقل قول‎های مطول آمده است. منابع و مآخذ کتاب هم ، نشریات و آبشخورهای اینترنتی است.
منتخبی از کتاب: خامنه‌ای، سیدعلی: کتاب یک غذاست، یک غذای روح است؛ یک نوشیدنی روح است و چنانچه مقوی باشد، روح را تقویت می‎کند.
شریعتی، علی: چه جمع خوبی! انسان کتاب‌دوست و کتابهایش! چه دوست پاک و عزیزی! دوستی انسان و کتاب! چه خانه و خانواده‌ی خوشبختی! کتابخانه، کتاب‌ها و سرپرستشان که زندگی‌اش، راه و اندوه‌هایش را همه در این چهاردیواری کوچکی که برای او از همه‌ی دنیای آفرینش بزرگ‎تر است، محصور کرده است.
چگونه فرزندان خود را به مطالعه عادت دهيم؟/ نويسنده: حسن ساري‌زاده.- تبريز: سومر نشر: اختر، ‎۱۳۹۴.
از آنجا که تمام انسانها می‎خواهند زندگی خوب و بهتری داشته باشند و همواره در جامعه، خوب و شایسته زندگی کنند، لازم است برای به وجود آوردن چنین جامعه‎ای  تربیت و آموزش، هنرمندانه و اصول‎مند انجام شود. بهترین دوره برای نهادینه ساختن صفات برای افراد سالم و مطلوب در جامعه، دوره‎ی خردسالی و کودکی است. نوشتار حاضر تلاش می‎کند در حد توان به ارائه‎ی راهکارهای بهتر در بالا بردن کیفیت آموزش و مطالعه‌ی کودکان و خردسالان بپردازد.  ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی احتیاج به کار ریشه‌ای دارد، و این کار را باید از زمان کودکی شروع کرد. یعنی زمانی که فکر و ذهن کودک آماده شکل گیری است.
در این مجموعه به مواردی که لازمه‌ی پیش نیاز مطالعه است بطور مختصر و مفید اشاره شده است و در ادامه از شیوه‌های علاقمند ساختن کودکان به مطالعه از سن کودکی تا دوره‌ی اول متوسطه توسط معلم، خانواده و کتابخانه نکاتی یادآوری شده است. آسیب شناسی مطالعه سر فصلی بعدی این کتاب را تشکیل می‌دهد که به روش‌های مطالعه به آموزش چند روش مفید بسنده شده است.
مطالعه و خواندن/ لذت مطالعه/ اهداف مطالعه/ یادگیری چیست؟/ اصل خود پنداری مثبت/ نقش تغذیه/ نقش ورزش/چگونه برای یادگیری انگیزه به وجود بیاوریم/ راههای برانگیختن علاقه انگیزه برای یادگیری/ حافظه/ مهارت‌های مطالعه/تمرکز در مطالعه/ تمرکز حواس هنگام مطالعه... نمونه‌ای از عنواین سی و دوگانه بخش‌های این کتاب را شامل می‌شوند که مخاطب را به عادت دادن مطالعه‌ای ثمربخش برای کودکان راهنمایی و هدایت می‌کند.
از جمله فعالیت‌های فوق برنامه کتابخانه‌تخصصی‌ادبیات‌حرم‌مطهر‌رضوی، با هدف ترویج خوانش متون ‎کهن ‎ادبی‌ کهن، برگزاری سلسله‎نشستهای‎ادبی‌خوانش‎متون‎کهن از سال 1395، در هر ماه یک برنامه است.
همچنین پس از واحد مطالعات ادبیات دفاع مقدس در مهرماه 1398 همزمان با سالروز آغاز جنگ تحمیلی (1359ه.ش) و آغاز هفته دفاع، برگزاری نشست‌های عمومی، خوانش کتب دفاع مقدس با محوریت موضوعی دفاع مقدس و حضور نویسندگان کتاب و در صورت امکان قهرمانان کتاب، از جمله کارهای واحد مطالعات ادبیات دفاع مقدس در تالار ادبیات است.
تاکنون 45 نشست ادبی خوانش متون کهن و 4 نشست خوانش دفاع مقدس برای ادب‎دوستان برگزار شده است که گزارش آخرین نشستها در هر ماه اطلاع‎رسانی می‎شود.
چهل‌وپنجمین نشست ادبی خوانش متون کهن ادبیات فارسی که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آستانه سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام رضا(ع) و امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد.
به گزارش آستان‌نیوز، دکتر سید علی کرامتی‌مقدم، در چهل‌وپنجمین نشست ادبی خوانش متون کهن ادبیات فارسی که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آستانه سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام رضا(ع) و امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، ابعاد مختلف مرثیه‌سرایی را در ادبیات فارسی بررسی کرد.
وی مرثیه را که از دلی سوخته و جانی اندوهگین برخاسته است و با بیانی ساده و عاطفی بازگوکننده احساسات درونی و واقعی شاعر است، در شمار زیباترین و ماندگارترین اشعار ادبیات فارسی دانست که در میان انواع مختلف مراثی، مرثیه‌های عاشورایی در تاریخ ادبیات جاودانه شده است.
کرامتی‌مقدم قدیم‌ترین مرثیه‌ در تاریخ ادبیات فارسی را از آن کسایی مروزی، شاعر اواخر قرن چهار و اوایل قرن پنجم، دانست که قدیم‌ترین شاعر شیعه شناخته‌شده نیز به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: بسته به میزان محبوبیت فرد کشته‌شده یا درگذشته، میزان غنای مرثیه در ادبیات نیز متفاوت است. گاه این سروده‌ها علاوه بر تأثیری که بر آرام کردن دردهای جمعی دارد، می‌تواند نقشی بسزا در آشنایی مردم با عقاید، سنت‌ها و آداب و رسوم جمعی آن‌ها داشته باشد و گاهی به مثابه یک کتاب تاریخ، نسل‌ها را با حوادث و ماجراهای گذشته بر آن قوم آشنا کند.
این استاد زبان و ادبیات فارسی به نقش شعرای اهل‌سنت در مراثی اهل‌بیت(ع) نیز اشاره کرد و گفت: جدا از اشعاری که به طور رسمی در رثای شهدای کربلا و خاندان پیامبر(ص) سروده شده است، اشاره‌های مرثیه‌گونه بسیاری نیز در شعر فارسی داریم که صرفا خاص شاعران شیعه نیست. در شعر شاعران اهل‌سنت نیز رثای شهدای کربلا دیده می‌شود.
سید علی کرامتی‌مقدم ادامه داد: در میان شیعیان، مرثیه‌سرایی به مرور زمان علاوه بر مفاهیمی چون مرگ، حیات و گریستن، به شرح حماسه‌های کشته‌شده یا متوفی، جهاد و قهرمانی‌های آن‌ها نیز پرداخته است.
در ادامه این جلسه، کتاب «خورشید خراسان»، اثر دکتر امیراسماعیل آذر، و دیوان کامل وصال شیرازی شامل قصیده‌ها، ترکیب‌بندها، قطعات و اشعار پراکنده مرثیه‌ها و رباعی که از سوی دکتر محمود طاووسی، استاد دانشگاه شیراز، تصحیح و تنظیم شده است معرفی شد.
چهارمین نشست خوانش متون دفاع مقدس
در آستانه ورود به گرامی داشت هفته دفاع مقدس و دومین سالگرد افتتاح واحد مطالعات دفاع مقدس و در ایام پر شور و شعور محرم و صفر که یاد امام حسین(ع) و یاران شهید و عزیزان اسیرش در دل ها غوغا به پا می کند، اندیشگاه رضوی واحد مطالعات دفاع مقدس بسیج سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی با مشارکت گروه شهدایی سروهای نیلوفری و گروه شهدایی رهروان شهداء، چهارمین نشست خوانش متون دفاع مقدس را برگزار کرد و با حضور جمعی از مبارزان جبهه های دیروز و معلمان درس استقامت و پایداری امروز به بررسی و خوانش کتاب «راز چشمان قدیر» پرداختند. تلاقی این ایام و روز بزرگداشت شهریار شعر ایران، سید محمد حسین بهجت تبریزی، سبب شد تا یادی کنیم از وصف قهرمانی های دلاور مردان ایران در جبهه نبرد. شهریار که زبان گهربارش رشادت دلاور مردان سرزمینش را در عرصه دفاع از خاک مقدس ایران به زیبایی اشعار انقلابی سرود.
 «راز چشمان قدیر» که نگاهی گذرا به زندگی با شکوه هنرمند شهید قدیر غلام نیا دارد،کتابی است با روایتی شیرین از زندگی این هنرمند شهید که به قلم روان و خواندنی استاد و برادرش، غلامحسین غلام نیا به رشته تحریر در آمده است. شهیدی که به جای پیکرش گل تشییع شد و بعد از گذشت سال های طولانی از دوران جنگ همچنان چشمان دوستدارانش را در حسرت دیدار پیکرش نگه داشته است. این کتاب بر اساس دوره های زندگی شهید در قالب 25 بخش نگارش شده و وصیت نامه زیبا و تاثیرگذار شهید نوجوان و تصاویر نقاشی های این دو هنرمند یعنی شاگرد و استاد زینت صفحات پایانی آن است. کتابی که علاوه بر راز چشمان قدیر رازی دیگر هم در خود نهفته دارد، رازی که شاید نتوان فاش کرد که کدام برادر استاد دیگری بود. یک راز مقدس!
غلامحسین غلام نیا، نویسنده اثر و برادر شهید پرسشی را مطرح می کند و به دنبال آن پاسخی ارائه می دهد.: «شاید خیلی ها از خود پرسیده اند شهیدان که هستند، به بیان دیگر پرورش و رشد شهیدان در دنیا چگونه است، آیا اصولا زندگی شهدا از بدو تولد تا هنگام شهادت با دیگران متفاوت است؟» و این گونه پاسخ داد: «این بر کسی پوشیده نیست که شهدا خود آسمانی هستند و در این دنیا چند صباحی که در قالب یک انسان معمولی زندگی می کنند، نشانه های بسیار زیادی در اخلاق، رفتار و افکار آن ها هویداست. ای بسا آسمانی هایی که بی توجه از کنارشان گذشتیم و ندانستیم که آن ها اهل خاک نیستند و منتخب خدا و نمونه اصلی اشرف مخلوقات اند که عاقبت در جوار قرب حق سر از عرش در آورده و عند ربهم یرزقون می شوند. شهدا به استثناء معصومین(ع) انسان های معمولی بوده اند و در دنیا زندگی شبیه به دیگران داشتند اما در رهگذر عمر با یک انتخاب درست قدم به راهی می گذارند که جان خود را در راه خدا تقدیم می کنند.» وی ادامه می دهد: «شهیدان را شهیدان می شناسند. بین حکما و عرفا و بزرگان بی بدیل ادبیات و عرفان راجع به شهدا گشتم تا ببینم آن ها در مقام شهید چه گفته اند. به این غزل حافظ رسیدم که:
تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی        گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش

در حریم عشق نتوان زد دم از گفت و شنید          زان که آنجا جمله اعضا چشم باید بود و گوش
و دانستم که در راه عشق باید سمعا و طاعتا بود. این فرهنگ شهادت جدید نیست». نویسنده اثر راز چشمان قدیر بیان می دارد: «ما شهدا را زمانی می شناسیم که جسما پیش ما نیستند و حسرت به دل می مانیم که ای کاش بیشتر می ماندند تا بیشتر یاد بگیریم». وی ادامه می دهد: «چه عواملی در وجود انسان باعث چنین انتخاب اهورایی و روشنی می شود؟» نویسنده اثر که از هنرمندان نقاش و تصویرگر است به راز چشمان شهدا اشاره دارد: «شهید قبل از حضور در جبهه های جنگ در کارگاه تصویرگری با من کار می کرد و زمانی که تصویر شهدا را نقاشی می کرد می گفت: کشیدن چشمان شهید استاد می خواهد و این کار من نیست، برادر شما چشمان شهیدان را بکش. زمانی که شهدا تشییع می شدند تصاویر این شهیدان را برای حرکت در مراسم تشییع به تصویر می کشیدم. آن روز که نوبت به نقاشی چهره برادر شهیدم رسید در در چشمانش خیره شدم و به دنبال رازی بودم که خود شهید بیان کرده بود.»
راز چشمان قدیر کتاب دلتنگی هاست!
حمید جهانگیر فیض آبادی صاحب اثر جنون مجنون، کتاب سال استان خراسان رضوی در سال 96 نیز در این جلسه، ضمن پرداختن به محتوای این اثر، کتاب راز چشمان قدیر را کتب دلتنگی های دو برادر عنوان می کند. وی از میان عواملی که این عشق سوزان را در وجود برخی شعله ور می کند، وراثت و تربیت را دو عنصر مهمی می داند که منشاء شهادت می شود. فیض آبادی بیان می کند: «ممکن است به خواست خداوند ده ها نسل قبل زمینه درستی و راستی و شهادت طلبی پشت در پشت را به یکی برساند که او در پیروی از ضمیر خود انسانی آگاه شود، اما آنچه در همه این امور بیشترین نقش را ایفا می کند لقمه حلال است که به آن پرورش یافته است».  وی به آموزه های این اثر اشاره داشته و می گوید: «نماز اول وقت، کسب حلال، چشم پاک آموزه هایی است که پدر این شهید مکرر در تربیت فرزندان خود بر آن تاکید داشته است.»
و راز دست های بسته فاش شد
شاهمرادی زاده بازیگر و نویسنده و کارگردان مشهدی که با نام مرشد نزد عام مشهور است به ذکر خاطراتی شیرین از خرید سوغات و هدیه رزمندگان برای خانواده هایشان پرداخت که لحظاتی شیرین را برای شرکت کنندگان رقم زد. حسن ختام کلام مرشد اشعار ذیل بود که از دلتنگی قهرمانان جبهه های جنگ برای همرزمان شهیدشان حکایت داشت:
الا یا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها / که حرف عشق را هرگز نمی فهمند عاقل‌ها
نه آدابی نه ترتیبی که حکم عاشقی حب است ندارد عشق جایی بین توضیح المسائل‌ها

گفتنی است در ادامه این جلسه فرهنگی، دکتر نجاتی از دانشمندان هسته‌ای و فعال دفاع مقدس، استاد محمدتقی ابراهیمی: مدرس انجمن خوشنویسان مشهد، مدرس دانشگاه و برادر شهید جاوید الاثر، حسن رزاقی از راویان جبهه  و مسئول انجمن راویان فتح رضوی، دکتر سوزنچی ریاست اندیشگاه رضوی و دیگر یادگاران جبهه های جنگ،  و شرکت کنندگان از گروه شهدایی سروهای نیلوفری، گروه شهدایی رهروان شهدا، همکاران بسیج سازمان کتابخانه‎ها و دیگر شرکت کنندگان نشست، بخش هایی از این اثر را خوانش کردند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.