فرهنگ واژگان شاهنامه
۱۳۹۹-۰۹-۲۲
معرفی کتاب فرهنگ واژگان شاهنامه ( براساس تصحیح انتقادی دوازده فرهنگ قدیمی ) نوشته دکتر بهمن افشانی آقاجری

در میان قومیت های ایرانی بختیاری ها بیشتر از بقیه با شاهنامه انس دارند. در شب های یلدا در استان چهارمحال بختیاری چند خانواده دور هم جمع می‌شوند و کسانی که شاهنامه را از حفظ هستند برای دیگران می‌خوانند. خیلی پیش آمده که کسانی که شاهنامه را از بر می‌خوانند حتی سواد خواندن و نوشتن نداشته باشند. چه خوب است که این سنت دیرینه را در بین تمام خانواده های ایرانی احیا کنیم تا فرزندانمان با فردوسی و شاهکار شاهنامه بیشتر آشنا شوند. کتاب فرهنگ واژگان شاهنامه ( براساس تصحیح انتقادی دوازده فرهنگ قدیمی ) نوشته دکتر بهمن افشانی آقاجری پژوهشی است متفاوت با دیگر آثار و فرهنگ های نوشته شده در باره ی شاهنامه.
کتاب در دو بخش تالیف شده است؛ بخش نخست به ذکر و بررسی تمام ابیات موجود شاهنامه در دوازده فرهنگ لغت قدیمی و تقابل آنها با چاپ مسکو پرداخته است؛ که برای خواننده یک فرهنگ واژگانی مفصل و همچنین که تصحیح انتقادی دقیق فراهم می آورد؛ در نتیجه، پژوهش حاضر خط بطلانی بر واژه ها و ابیات ساختگی و منصوب به شاهنامه می کشد.
بخش دوم کتاب شامل تمام ابیات پراکنده ی شاهنامه در متون نثر تا قرن هشتم می باشد که هم محققان و هم اهل ذوق را به کار می آید، زیرا خواننده ی امروزی را با نگاه هنری نویسندگان قدیم درباره ی فردوسی و جایگاه او در بین نویسندگان آشنا می گرداند و منبع ارزشمندی است برای شناخت ادبیات موثق پراکنده ی فردوسی در متون نثر.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.