ادامه‎ی نشستهای شاهنامه خوانی در دهه‎ی مبارک فجر
۱۳۹۹-۱۱-۱۳
حکیم طوس تصاویری درخشان و جذاب از نقش زنان در شاهنامه ارائه می دهد.

هر آنکس که شهنامه‎خوانی کند
چه مرد و چه زن پهلوانی کند
برگزاری چهل و هفتمین نشست ادبی خوانش متون کهن و اولین نشست از سلسله نشستهای نقش زنان در ادبیات فارسی، به مناسبت فرارسیدن بزرگداشت روز زن و مقام مادر در ادامه‎ی نشستهای شاهنامه خوانی در دهه ی مبارک فجر برگزار گردید.
این نشست دوشنبه 13 بهمن 1399 در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با حضور اساتید، محققان و ادب دوستان کتابخانه برگزار گردید.
حکیم فردوسی که خود زنی مهربان، خوشخو، خردمند و نیکی شناس به عنوان همسر دارد، همسری که خواندن داستانهای کهن می داند و فردوسی را در سرودن اشعار نغز یاری می رساند، تصاویری درخشان و جذاب از نقش زنان در شاهنامه ارائه می دهد. نقش زنان شاهنامه متفاوت است. زنان شاهنامه خردمند و آزاداندیشند. فردوسی از وصف ظاهری و معنوی و نیک اندیشی آنان جلوه هایی زیبا آفریده است. آزادترین زنان از خاندان زال و رستم بوده اند. این زنان پویا و واقعی هستند و در خوش طبعی و بذله گویی همتا ندارند. فردوسی به این زنان با نگاهی می نگرد که ویژه پهلوانان است.
برخی بانوان شاهنامه در نقش خود کمال زن بودن را جلوه گر می سازند.
زنان شاهنامه یا معروفند و صاحب نام و یا بی نام. متن خوانش این نشست  گفتار اندر داستان بهرام گور با زن نیک نهاد پالیزبان بود که با رای و تدبیر و میهمان نوازی بانوی بینوا اما خردمند پالیزبان به سرانجامی نیک رسید.
همچنین از شاعران دوران انقلاب مانند خانم سپیده کاشانی که از چهره های تابناک شعر معاصر بود و آثاری ارزنده و ماندگار از خود به یادگار نهاد و دیگر زنان شاعر و انقلابی نام برده شد. نمایشگاهی نیز از کتب موضوعی زنان در شاهنامه، مانند: زنان شاهنامه اثر طلعت بصاري، سخنان سزاوار زنان در شاهنامه پهلواني، جايگاه سياسي، اجتماعي زنان شاهنامه، زنان شاهنامه: پژوهش و نقالي، از آذرگشسب تا هماي، مقايسه آداب تشکيل خانواده در شاهنامه فردوسي با متون کهن، زنان شاهنامه و پايگاه اجتماعي‌شان (تلفيق حوزه علوم اجتماعي و ادبيات)، زنان شاهنامه و پايگاه اجتماعي‌شان (تلفيق حوزه علوم اجتماعي و ادبيات) و ... در حاشیه این دورهمی ادبی در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.