پند پدر [بازنويسي قابوس‌نامه عنصرالمعالي کيکاووس]
۱۳۹۹-۱۲-۰۲
قابوسنامه از مهمترین کتب فارسی اواخر قرن پنجم هجری است. این کتاب را امیر عنصرالمعالی از امرای دانشمند خاندان زیاری تالیف کرده است. روش انشای عنصرالمعالی در این کتاب همان شیوه نثر مرسل فارسی است که معمول آن قرن بوده است و ویژگی عمده آن، کهنگی زبان و آوردن اصطلاحات و تعبیرات و ترکیبات به صورتی که متداول بوده است.

پند پدر [بازنويسي قابوس‌نامه عنصرالمعالي کيکاووس]/ به کوشش غلامرضا مستعلي؛ براي سازمان ملي جوانان.- تهران: اهل قلم، ‎۱۳۸۰.
قابوسنامه از مهمترین کتب فارسی اواخر قرن پنجم  هجری است. این کتاب را امیر عنصرالمعالی از امرای دانشمند خاندان زیاری تالیف کرده است. عنصرالمعالی پسری به نام گیلانشاه داشته است که کتاب قابوسنامه را برای او نوشت. او مردی مطلع و دانشمند بود و مطلع از غالب فنون عهد خود و همین وسعت اطلاعاات باعث شد که بتواند در قابوسنامه مباحث مختلفی را طرح کند و مقدمات غالب فنون را با بیانی ساده و روشن بیان کند. این کتاب به قصد تربیت فرزند، همه رسوم را اعم از رسوم لشکری و کشوری، اجتماعی و علوم و فنون متداول زمان، مورد بحث قرار داده است و از همین جاست که کتاب او حاوی اطلاعات ارزشمند و متنوعی در موضوعات مختلف مربوط به فرهنگ و آداب و عادات ایران در قرن پنجم می باشد. روش انشای عنصرالمعالی در این کتاب همان شیوه نثر مرسل فارسی است که معمول آن قرن بوده است و ویژگی عمده آن، کهنگی زبان و آوردن اصطلاحات و تعبیرات و ترکیبات به صورتی که متداول بوده است.
منتخب متن:
بدان ای پسر! که آبادانی جهان وابسته به وجود آدمی است و خواست خداوند این است که این جهان آبادان بماند؛ بنابراین پدر و مادر را علت در وجودآمدن فرزند کرد. پس به دلیل عقل، احترام پدر و مادر بر فرزند واجب است، چون اصل آدمی پدر و مادر اوست و کمترین دلیل احترام پدر و مادر این است که هر دو واسطه میان تو و آفریدگار تو هستند، پس به همان اندازه که برای آفریدگار خود و خودت احترام قائل هستی، واسطه را نیز به همین اندازه باید احترام بگذاری؛ پدر و مادر کشتزار نیکی و اصل وجود آدمی هستند؛  پس چون در حق آنان کوتاهی کنی، شایسته ی هیچ نیکی نخواهی بود؛ زیرا آنکس که حقشناس اصل وجود خود نباشد، حق فروع را نیز نخواهد شناخت و با مردمان حق ناشناس نیکی کردن از بی خردی است، پس تو نیز از  روی خرد با پدر و مادر خود چنان کن که می خواهی فرزندان تو با تو کنند، چون طبیعت فرزند تو نیز به سرشت تو می ماند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.