مولا در اندیشه مولانا؛ علی‌اکبر سرگلزایی
۱۳۹۹-۱۲-۱۳
منتخبی از کتاب: مولا در اندیشه مولانا به قلم علی اکبر سرگلزایی

ای علی!
در شجاعت شیر ربانیستی
در مروت خود که داند کیستی؟
عمروبن عبدود؛ زبانزد خاص و عام بود، او مانند قلعه ی آهنین غرق در زره و آهن بود، زمین زیر پایش می لرزید و دیدنش در دلها هراس می‏افکند. آنگاه که عمرو در مقابل سپاه مسلمانان قرار گرفت و چندبار هل من مبارز طلبید، سرهای مدعیان شجاعت فرو افتاد و جرات مباارزه نداشتند! فقط علی بود که سه بار بلند شد و اجازه خواست تا میدان برود و هر دفعه پیامبر می فرمود: علی! این عمرو  است! بنشین.
آخرالامر علی علیه السلام فرمود: من هم علی‌ام. پس اجازت و به میدان رفت و بعد از معرفی و دعوت به اسلام و نپذیرفتن عمرو، به جنگ پرداخت و با یک ضربت عمرو را به زمین انداخت که از سقوطش گردی به اطراف پاهای علی برخاست. بانگ تکبیر و تهلیل علی و سپاهیان اسلام بلند شد.
علی در تمام نبردها «شریف القدر و بزرگمنش و سرچشمه‌ی احسان و رحمت و مظهر بزرگی و دلاوری» بود. برکشتگان فرماندهان جمل گریه کرد و افسوس خورد که نباید این همرزمان و سرکردگان پیشین اسلام چنین خوار روی زمین می‌افتادند.
بر تمام کشتگان دشمن که از مسلمانان جان باخته ی بصره و امیدواران رفتن به بهشت بودند مانند شهیدان خود نماز خواند و جسد آنها را دفن کرد و کسانی را از شکست خوردگان، که با او بیعت کردند و اسلحه زمین نهادند با این که ساعتی قبل به شدت با او می جنگیدند مورد رحمت و رافت خود قرار داد.
همه ی کسانی که در زمینهای فریب و خواب آلود بسر میبردند و در سپاه دشمنش ظاهر می شدند، وقتی به او اظهار علاقه میکردند، آنان را می بخشید، چون می دانست که« مسافت میان راه یافتگی و گمراهی بسیار کم است و فاصله ی آن چون مویی نازک و به باریکی و تیزی راه میان بهشت و دوزخ می باشد. (ص170، مولا در اندیشه مولانا؛ علی اکبر سرگلزایی).

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.