چهل‌ونهمین نشست ادبی خوانش متون کهن فارسی
۱۴۰۰-۰۳-۲۴
هم‌زمان با میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر، نشست ادبی خوانش متون کهن فارسی با موضوع «جایگاه دختر در ادبیات فارسی» در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

هم‌زمان با میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر، نشست ادبی خوانش متون کهن فارسی با موضوع «جایگاه دختر در ادبیات فارسی» در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، در نخستین روز از دهۀ کرامت و به مناسبت ولادت حضرت فاطمۀ معصومه(س) و روز دختر، چهل‌ونهمین جلسه از نشست ادبی خوانش متون کهن فارسی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی به بررسی «جایگاه دختر در ادبیات فارسی» اختصاص یافت.
دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم در ابتدای این نشست ضمن اشاره به جایگاه دختران در روایات اسلامی، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) دختر خود را «ام ابیها» یعنی مادر پدرش، می‌خوانند و حضرت علی(ع) دختر خود را «زینب» یعنی زینت پدر نام‌گذاری می‌کنند. وی همچنین وجود بابی در کتاب کافی به نام «در باب فضل البنات» و همچنین فصلی در وسائل الشیعه در «استحباب خواستن دختر» را از نمونه‌های جایگاه والای دختران در اسلام و روایات ذکر کرد.
این استادیار و مدرس دانشگاه، دختر را در ادبیات فارسی مظهر مهربانی و زیبایی دانست و گفت: در بوستان سعدی از دختر به نیکی یاد شده و این رویکرد در ادبیات فارسی و همچنین ادبیات حماسی شاهنامه قابل مشاهده است.
کرامتی‌مقدم افزود: در فرهنگ لغات فارسی از واژگان مختلفی به معنای دختر نام برده شده که این نام‌گذاری‌ها برگرفته از اندیشه‌های مردم هردوره‌ای نسبت به بانوان است.

همچنین نسرین کمالی‌پور، کارشناس ترویج کتاب‌خوانی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در این نشست به معرفی کتاب «آئینه عفاف» پرداخت. وی تصریح کرد: در این کتاب اشعار 67 تن از شاعران و بزرگان در ارتباط با حضرت فاطمۀ معصومه(س) گردآوری شده است که امام خمینی(ره)، فتحعلی‌شاه قاجار، آیت‌الله وحید خراسانی، حمید سبزواری، رضا مؤید خراسانی، علیرضا قزوه و قاآنی شیرازی از مشهورترین این افراد به شمار می‌روند. محمود شاهرخی و مشفق کاشانی، گردآورندگان این اثر هستند.
لازم به ذکر است خوانش اشعاری از صابر خراسانی، قاآنی شیرازی، سنایی غزنوی و جامی در وصف و گرامی‌داشت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) توسط حضار، بخشی دیگر از این مراسم بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.