دکتر سیّدعلی کرامتی‌مقدّم و خوانش متون کهن
۱۴۰۰-۰۷-۰۶
به یاد حضور دکتر سیّد علی کرامتی‌مقدّم استاد ادبیّات پارسی در نشستهای ادبی کتابخانه

به نام او که بقا مختص ذات اوست

امشب چقدر فاصله دارم من از زمین
این را بدان، به یاد تو هستم، فقط همین

در عرش خاطرات منی، ای شکوهمند
در قصری از بلور پر از یاس و یاسمین

قلبم ازین حضور مقدس صفا گرفت
قبلا شنیده ام "شرف البیت بالمکین"

من گرم سیر در ملکوتی ز یادها
با من بیا به گلشن یاد و گلی بچین
شاعر: جواد جلایرنیا، به یاد دکتر کرامتی مقدم

حضور دکتر سیّد علی کرامتی‌مقدّم استاد ادبیّات پارسی در نشستهای ادبی کتابخانه
تو را اگر نشناسیم قدر، خرده مگیر
که عذرخواه بود نقص ما، کمال تو را
با هدف ترویج خواندن متون ادبی کهن سلسله نشستهای ادبی خوانش متون کهن ادبی پارسی اردیبهشت ماه 1395 همزمان با بزرگداشت حکیم فرزانه توس در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با حضور ریاست محترم وقت سازمان جناب آقای زاهدی در جمعی از محققان و مراجعان و کارکنان سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار شد. به مدت پنج سال هر ماه یک نشست ادبی با محوریت موضوعی مناسبتهای مذهبی و ملی برای محققان و مراجعان برگزار می گردید.
و
اکنون
با نهایت تاثر
همزمان با ایام اربعین حسینی و به مناسبت چهلمین روز آسمانی شدن استاد کرامتی مقدم، با ذکر مقدمه ای از بیانات استاد درگذشته درباره ی امام حسین علیه‎السلام به شرح حضور این استاد ادیب در نشستهای ادبی سازمان کتابخانه ها پرداخته می شود.
استاد کرامتی مقدم در نشستی فرمودند:
تابلوی عاشورا از ازل و از نخستین روز خلقت ترسیم شده بود، حماسۀ عاشورا دارای سه مرحله: مرحلۀ اول، از ازل تا صبح روز عاشوراست؛ مرحلۀ دوم مربوط به وقایع روز عاشوراست و مرحلۀ سّوم، مرحلۀ ابلاغ پیام عاشوراست که از حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) شروع شده و تا حضرت مهدی(عج) ادامه دارد.
ایشان با اشاره به حدیث «کل یومٍ عاشورا و کل ارضٍ کربلا»فرمود: این بدان معناست که هرکسی از اوّلین خلق تا آخرین آن، در هر عصر و هر زمانی که باشد، می‌تواند به‌نوعی در عاشورا حضور داشته و ایفای نقش کند و نمونۀ آن در عصر حاضر، ابلاغ پیام عاشورا به طُرُق و زبان‌های مختلف از جمله زبان فاخر شعر است.
وی حماسۀ عاشورا را دارای دو بُعد دانست و گفت: بُعد اوّل، «خون» و بُعد دوّم، «پیام» است؛ بخش اوّل شامل اشعار عاطفی، مدّاحی‌ها و جلسات مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی است و بخش دوّم، مربوط به بُعد تبلیغی آن است که شامل پوشیدن رخت عزا و عزاداری و پُررنگ‌کردن فلسفه و پیام قیام حسینی در راستای زنده‌نگه‌داشتن یاد عاشوراست که سرنوشت‌سازترین نمونۀ آن، روشن‌گری‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) پس از واقعۀ عاشوراست.
این استاد درگذشته‎ی ادبیّات فارسی، یکی از ابعاد ادبیّات ما را ادبیّات آیینی و در رأس آن، ادبیّات عاشورایی دانست و گفت: از اواسط عهد مشروطه و قاجار و به‌خصوص پس از پیروزی انقلاب، شعرا به جای پرداختن به بُعد عاطفی قیام عاشورا، کوشیدند بیشتر پیام‌های عاشورا را منتقل کنند.
روانشاد دکتر کرامتی مقدم از اساتید پژوهشگر ادبیات فارسی است که بر اثر ابتلا به کرونا، مرداد ماه 1400 ه.ش خاک را به قصد افلاک ترک نموده و جامعه ی ادب دوست را با فقدانش دچار حسرتی ابدی نمود.
 استاد کرامتی مقدم مشاور علمی کتابخانه ی تخصصی ادبیات هر هفته یک روز حضورا و سایر اوقات از طریق ایمیل و ... پاسخگوی ادب دوستان کتابخانه بودند. سلسله نشستهای ادبی خوانش متون با همت و تلاش ایشان به مدت پنج سال برگزار گردید و در ایام کرونا به صورت مجازی نشستها ادامه یافت. افسوس که ای خدا این وصل را هجران مکن برایمان مستجاب نشد و در ابتدای خوشه چینی از محضر با اخلاص و ادب ایشان، این استاد و خادم امام رئوف از خاک به افلاک پرکشیدند. روحشان شاد.
از اردیبهشت سال 1395 تا خرداد 1400 (خوانش متون کهن) چهل و نه نشست ادبی خوانش ادبی متون ادبی کهن برگزار گردیده است.
سلسله نشستهای ادبی خوانش متون کهن فارسی به پیشنهاد ریاست وقت سازمان کتابخانه ها در اردیبهشت سال1395، با موضوع: نعت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از کتاب منطق الطیر عطار به مناسبت بعثت رسول اکرم آغاز شد و هر ماه یک نشست ادبی برگزار و مراجعان و محققان و کارکنان سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی از فیض خوان ادب، در محضر استاد کرامتی مقدم، خوشه چینی ها نمودند.
مثنوی معنوی مولوی گنجی رایگان برای پارسی زبانان، هر کلام در مثنوی پیامبر معنایی بود و هر بیت در خدمت رسالتی که استادکرامتی مقدم برای شیفتگان گنج معانی ترجمان آن ابیات در نشستهای ادبی بودند.قطعات جاویدی از شعر بانو پروین اعتصامی را برایمان خواند و پندهای بدون زمان و مکان دیوان نادره ی دوران را شرح داد. شعر بانویی که لطافت روح را از زبان طیور، از زبان بیچارگان و مادرات فقیر سروده بود و افکار پرشورش را تفسیر نمود.
از عطار نیشابوری گفت که در طول هشت دهه از عمر بابرکتش، تاثیری بسیار بر ادب پارسی گذاشت و شاعرانی چون مولانا در وصف او شعر سرودند. عطاری که در شعر به معانی بلند انسانی و عرفانی پرداخت.
از فردوسی خداوندگار توس و حماسه ی بی نظیر و اثر جاویدش شاهنامه گفت و با شهنامه خوانی گویی پهلوانی را تجربه میکردیم، چرا که هر آنکس که شهنامه خوانی کند، چه مرد و چه زن پهلوانی کند را، اعتقادی راسخ داشت.
زنده یاد دکتر کرامتی مقدم، به ما آموخت طنین عشق نسبت به پیشوایان دینی آنگونه که در ادبیات ما رخ نموده در ادبیات سایر ملل نیست.
پیشینه ی غدیرسرایی را برایمان بررسی نمود و زبان شاعران در تصویر آفرینی از غدیر را به زیبایی شرح داد.
از عبدالرحمن جامی ملقب به خاتم الشعرا، شاعر ادیب، بزرگترین سخن‌سرای قرن نهم که ده ها رساله و کتاب از نظم و نثر به فارسی و عربی به یادگار گذاشته برایمان گفت و ما را با این عارف نامی ساده زیست و بزرگ اندیش آشناتر کرد.
بزرگداشت عید غدیرخم در ادب پارسی، بزرگداشت پروین اعتصامی، یکی از بهترین شاعران مناظره‌پرداز و بررسی اشعار اخلاقی و پر از پند و اندرز این شاعره، بزرگداشت سعدی شیرازی و مبعث و خوانش تحمیدیه بوستان، معراج‌نامه‌ای در نعت پیامبر اکرم(ص) که یکی از کوتاه‌ترین و تأثیرگذارترین معراج‌نامه‌هاست، بزرگ‌داشت استاد شهریار همزمان با محرم؛ بررسی وصف سالار شهیدان در شعر شهریار، و خوانش ترکیب‌بند محشتم، بزرگ‌داشت حافظ شیرازی، بررسی شعر سینوی، همزمان با ولادت شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا، هم‌زمان با وفات حضرت ام‌البنین و روز تکریم مادران و همسران شهدا و بررسی جایگاه زنان با خوانش حکایت گردآفرید، نخستین شیرزن حماسه ملی در شاهنامه، بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، سراینده اشعار و نعت‌های زیاد در وصف رسول گرامی اسلام(ص) و اولیای الهی، نکوداشت سعدی و بررسی زمانه و زندگی وی،  حفظ و گسترش زبان فارسی(زدودن کلمات غریب از زبان فارسی دغدغه مقام معظم رهبری) با تبیین راهکارهاي علمي و عملي حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي (مدظله‌العالي) درباره‌ي پويش و گسترش زبان و ادبيات فارسي، یادی از ملک‌الشعراهاي بارگاه امام رضا عليه‌السلام در دهه‎ی کرامت، بررسی اشعار واقعۀ عاشورا از عمان سامانی، شاعر پُر آوازۀ آئینی در نیمۀ دوم سدۀ 13، خوانش اشعار عاشورایی و انقلابی شهریار به مناسبت بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی و در آستانۀ هفتۀ دفاع مقدس، میلاد پیامبر گرامی و امام راستگویان با بررسی ستایش پیامبر و اهل بیت در کلام فردوسی و بررسی نیایش در شاهنامه، بررسی ابعاد مختلف مرثیه‌سرایی در ادبیات فارسی در آستانه سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام رضا(ع) و امام حسن مجتبی(ع)، بررسی کتاب و فرهنگ مطالعه در شعر و ادب پارسی، نقش زنان ایرانی، پرچم‌دار عفت، شجاعت و خردورزی در ادبیات فارسی، فضایل ومناقب مولای متقیان از حکیم فردوسی طوسی و دیگر شاعران ادبیات پارسی، جایگاه دختر در ادبیات فارسی، خوانش اشعاری از سنایی غزنوی، صابر خراسانی، قاآنی شیرازی، نزاری قهستانی، قاسم انوار، ابوذر بوژگانی، مهدی اخوان ثالث، ملک الشعرای بهار و بسیار مردان و زنان ادیب دیگر میهن عزیزمان را با تلاش دکتر کرامتی مقدم در سلسله نشستهای تخصصی ادبیات شناختیم.

سلسله نشست‌های ادبی خوانش متون کهن پارسی، هر ماه با محوریت مناسبت‌های ملی و مذهبی و دعوت از استادان ادبیات، به همت واحد آموزش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری کتابخانه تخصصی ادبیات این آستان مقدس و روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان و همت زنده یاد دکتر کرامتی مقدم، رئیس انجمن معلمان ادبیات فارسی خراسان رضوی و استاد دانشگاه فرهنگیان و مسئول خردسرای فردوسی، در جوار بارگاه مطهر امام هشتم(ع) برگزار می‌شد.

روانش در مینوی پروردگار غرق در آرامش و نور.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.