ملیحه بذری نویسنده زندگی شهید علیمردانی
۱۴۰۰-۰۸-۰۵

    علي‌مرد: سرگذشت‌پژوهي سردار رشيد چزابه شهيد حسن عليمرداني/ به قلم مليحه بذري؛ مصاحبه و برگردان خاطرات جعفر بذري، محمدرضا گل‌لاله‌ي کرماني، رضا رسولي؛ ويراستاران: محبوبه بذري، محبوبه سرور عظيمي.- مشهد: سيمرغ خراسان، ‎۱۳۹۳.

خوانش کتاب علي‌مرد
 در مورد زندگینامه شهید علیمردانی، به قلم خانم ملیحه بذری
در تاریخ یکشنبه 18 مهر ماه
ساعت نه صبح
با حضور نویسنده ی کتاب و رزمندگان همرزم شهید علیمردانی، در حرم مطهر رضوی. کتابخانه مرکزی برگزار شد.

نویسنده رمان علیمرد خانم ملیحه بذری گفت: سرگذشت پژوهی یکی از بهترین شیوه‌ها برای نگارش و توصیف زندگی شهدا است که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

ملیحه بذری اظهار کرد: به این دلیل به زندگی شهید علیمردانی پرداختم که همشهری ایشان بودم و دیگر این که او از شهدای معروف سپاه پاسداران است که رشادت‌هایی در چزابه داشت و متأسفانه با این وجود تاکنون به زندگی این شهید پرداخته نشده است.

بذری عنوان کرد: کار در مورد این شهید زیاد شده بود اما به صورت جمع آوری شده نبود، و مهمترین دلیلی که سبب شد به نگارش پیرامون این شهید بپردازم این بود که فروردین 80 مقام معظم رهبری به دیدار خانواده شهید علیمردانی رفتند و آنجا علام کردند که پسر شما از سرداران رشید است در آنجا مادر شهید انتقاد کرد که چرا تاکنون کاری در ارتباط با این شهید تولید نشده است.

وی افزود: من با توجه به رشته تحصیلی‌ام که ادبیات فارسی است تجاربی در نگارش رمان داشتم اما پیش از این تاکنون کاری درباره شهدا انجام نداده بودم و با این که شش مجوز چاپ کتاب دارم که سه عدد از آنها را به چاپ رساندم جای خالی کاری پیرامون شهدا در آثارم دیده می‌شد.

بذری خاطرنشان کرد: نخستین کتابم با عنوان "خورشیدها بهانه ماندگاری زمین‌اند" مجموعه گردآوری شده اشعار شاعران شهید تربت جام بود و کتاب دیگرم با نام سویدا چاپ شد.

وی افزود: روند کار از زمانی که آغاز کردم تا این که به نمایشگاه بین المللی سال 93 رسید دو سال طول کشید، ابتدا که به دنبال داده‌هایی از شهید رفتم، گره‌هایی در کار بود در بعضی جاها شهید تربت جامی، مشهدی و فریمانی نام برده شده بود و برای مشخص کردن این کار نیاز به تحقیقاتی اولیه بود.

نویسنده کتاب علیمرد با اشاره به اهمیت صحت اطلاعات پیرامون شهید گفت: باید اطلاعات را جمع آوری می‌کردم و به همین منظور سفری به تربت جام و زادگاه این شهید داشتم و در آنجا مطالعات خود را کامل کردم.

بذری تصریح کرد: تحقیقات میدانی و مطالعاتی را از طریق بنیاد شهید آغاز کردم، رایزنی‌هایی با بنیاد حفظ ارزش‌ها و آثار دفاع مقدس انجام شد و پس از آن وارد میدان تحقیقی گشتم که داده‌های پراکنده داشت و نیازمند کار مطالعاتی زیادی بود.

وی تأکید کرد: پیش از این کتاب، کتابی با نام "فرمانده‌ای به اسم پدر" توسط کنگره سرداران شهید چاپ شده بود که نظر خانواده را جلب نکرده بود و اضافه بر این ارتباط برقرار کردن با خانواده بسیار سخت بود و باید در ابتدای کار تنها اعتماد این خانواده را جلب می‌کردم و این کار دشواری‌های خاص خود را داشت.

بذری تربت جامی بودن خود را عاملی برای تسهیل کار تحقیق در مورد شهید دانست و افزود: همشهری بودنم با این شهید بزرگوار خیلی کمک کرد و این که همشهری آنها بودم اعتماد خانواده این شهید را  تا حدودی زیادی جلب کرد.

وی با بیان این که بنیاد حفظ آثار، آثار خوبی را در اختیارش گذاشته است گفت: مقداری زیادی از مطالعات میدانی بود و شامل مصاحبه‌هایی می‌شد که خودم از همرزمان شهید داشتم، در برخی خاطرات اختلاف زمانی و مکانی وجود داشت که با پیگیری دقیق به نتایج یکسانی رسید.

بذری خاطرنشان کرد: افرادی که در قید حیات نیستند داستان پژوهی برای آنها غیر ممکن است و به همین دلیل تنها در قالب سرنوشت پژوهی کار را آغاز کردم و در این قالب کار را پیش بردم تا کار به اتمام رسید.

وی افزود: سرانجام رمان علیمرد در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

بذری سرگذشت پژوهی را روشی خوب برای توصیف زندگی شهیدان دانست و تأکید کرد: سرگذشت پژوهی به نسبت داستان دارد این است که سکانس‌های خوبی در آن وجود دارد و به شکل داستان کوتاه است که برای مخاطب تصاویر متعددی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به این که سرگذشت پژوهی برای خوانندگان جذاب است زیرا خاطره‌ها می‌تواند به طور مجزا مخاطب را سرگرم کند عنوان کرد: بر روی صفحه اول کتاب نوشتم که آنچه سبب شد در این باره قلم بزنم نه از سر تکلیف که از سر رشادت و ادای دین به شهدای اسلام است.

بذری افزود: شهید علیمردانی در سال 1322 در تربت جام به دنیا آمده است، در سه سالگی پدر خود را از دست می‌دهد و همراه مادر به عراق مهاجرت می‌کند، ده سال از عمر خود را در عراق سر می‌کند و در آستانه انقلاب اسلامی به ایران بر می‌گردد.

وی افزود: شهید با شروع انقلاب در تظاهرات مشهد حضور گسترده داشته است و قسمتی از کتاب به زندگی وی در جریان انقلاب اسلامی اشاره دارد.

نویسنده کتاب علیمرد تصریح کرد: از شروع انقلاب تا زمان شهادت شهید دقیقاً سه سال است، وی در 18 بهمن 60 شهید شده است و در این سه سال اتفاقات مهمی برایش اتفاق می‌افتد، ابتدا در ناامنی‌هایی که وابسته‌گان به ساواک ایجاد می‌کردند می‌طلبید که افرادی از مردم در برابر فتنه‌ها ایستادگی کنند که علیمردانی از این پیشگامان مبارزه با فتنه‌های اول انقلاب بود.

بذری با تأکید بر این که با تشکیل سپاه تعدادی چون شهید علیمردانی در این ارگان فعال می‌شوند گفت: در غائله گنبد اتفاقاتی می‌افتد و پس از ختم غائله گنبد بلافاصله غائله کردستان مطرح می‌شود که در آنجا شهید به دکتر چمران می‌پیوندد و یاران خراسانی وی نیز در این جریان حضور دارند.

وی بیان کرد: بعد از جریان گنبد بحث جنگ مطرح می‌شود و از همان روزهای ابتدایی علیمردانی به جنگ می‌پیوندد، وی در فتح ارتفاعات الله و اکبر فرمانده گردان و از نخستین کسانی است که پیشگام می‌شود و پس از شهادت برادرش به چزابه می‌رود.

بذری با اشاره به شهادت علیمردانی در 18 بهمن ماه در چزابه عنوان کرد: وی در سال‌های ابتدایی جنگ شهید شد و بسیاری از هم رزمانش در جریان هشت سال جنگ تحمیلی شهید می‌شوند که این عامل خود کمبود اطلاعات پیرامون این شهید را دامن می‌زد.

بذری افزود: در جاهایی به بن بست‌هایی می‌رسیدیم که داستان پیش نمی‌رفت و من این را می‌گذارم به این که عنایت خداوند بود که در این کار حمایتم می‌کرد که همه از لطف و برکت وجود شهید بود.

وی گفت: در جشنواره فیلم فجر وقتی "چ" حاتمی کیا را با خاطرات خود مقایسه کردم امیدوار می‌شدم و می‌دیدم که خط به خط فیلم را در کتاب دارم که نشان دهنده دقت و صحت جمع اوری داده‌ها بوده است.

این نویسنده مشهدی تصریح کرد: امروز شاهد این هستیم که نسل سوم انقلاب اطلاعاتی از برخی قسمت‌های مهم‌ تاریخ معاصر ندارند و یکی دیگر از انگیزه‌ها اطلاع رسانی به فرزندان نسل سوم انقلاب بوده است.

بذری با اشاره به این که بچه‌‌هایی که سالهای اول جنگ شهید شدند مظلومانه شهید شدند گفت: چزابه با تمام اتفاقاتش مورد بررسی نگرفت و تمام کارهایی که تا کنون انجام شده است تا کنون بخش کوچکی از بزرگی این داستان را گفته است.

وی افزود: در قسمت چزابه خاطرات واقعاً نفس‌گیر است، پیش می‌آید که افراد یک هفته بیدارند و با حداقل امکانات در این شرایط می‌جنگند و در این شرایط جنگیدن آسان نیست.

بذری با تأکید بر این که رشادت شهیدان در برخی صحنه‌ها قابل توصیف نیست عنوان کرد: همیشه این را گفته ام که اگر می‌خواهید بجنگید مانند علیمردانی بجنگید.

وی تصریح کرد: کتاب علیمرد 160 خاطره از 48 هم رزم و خانواده شهید است که در آن از محمد قالیباف، سردار رحیم صفوی، شهید خادم الشریعه و دکتر سروی‌ها و همچنین سردار جعفری و بسیاری دیگر خاطراتی درج شده و آمده است.

بذری گفت: کتاب 360 صفحه است و 45 صفحه مستندات و عکس‌ها را نیز در بردارد، از لحظه تولد خاطرات فصل‌بندی شده و کتاب در 6 فصل نوشته شده است.

وی با اشاره به این که کتاب از زمان تولد براساس سیر زمانی پیش می‌رود افزود: در حال حاضر یک گروه تئاتر از ما قول گرفته‌اند که کتاب را در اختیار آنها بگذاریم تا برای جشنواره تئاتر دفاع مقدس نمایشی از روی آن ساخته شود.

بذری خاطرنشان کرد: فصل آخر کتاب بود و من هنوز اسم خوبی برای آن انتخاب نکرده بودم تا به خاطره‌ای از همسایگان شهید رسیدم که خواهرشان نقل کردند که به همسایگان لطف داشتند و همانجا اسم این کتاب را علیمرد انتخاب کردم.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.