بررسی کتاب«مجاهدان بدون مرز» در برنامه‎ای از سلسله نشست‎های ادبی شمس
۱۴۰۰-۰۸-۲۳
در نشست شمس گرامی داشت یاد و خاطره شهدایی که در را آزادسازی سوسنگرد به مقام رفیع شهادت دست یافتند، زنده نگه داشتن نام، یاد و خاطره این عزیزان سفرکرده بخشی از وظایف صاحبان قلم عنوان شد.

در برنامه ای از سلسله نشست های ادبی «شمس» بررسی شد: «مجاهدان بدون مرز»روایتی از شهدای افغان دفاع مقدس

کتاب«مجاهدان بدون مرز»اثر جمعی از دانشجویان افغانستانی دانشگاه های مشهد، در برنامه ای از سلسله نشست های ادبی شمس بررسی شد.

به گزارش آستان نیوز، حمید جهانگیر فیض آبادی نویسنده و راوی خاطرات دوران دفاع مقدس در این جلسه که با حضور جمعی از خانواده شهدا و صاحبان قلم در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدایی که در را آزادسازی سوسنگرد به مقام رفیع شهادت دست یافتند، زنده نگه داشتن نام، یاد و خاطره این عزیزان سفرکرده را بخشی از وظایف صاحبان قلم عنوان کرد.
وی در این نشست، شعار «هر شهید یک کتاب» را به عنوان مسیر حرکت نویسندگان عرصه دفاع مقدس خواند که این هدف می تواند به صورت فردی و گروهی پیش رود.
این نویسنده ادامه داد: اسلام مرز نمی شناسد و تمام کشورهای اسلامی مرزهای جمهوری اسلامی هستند که از همین سرزمین ها دلاورانی برای دفاع از مرزهای اسلامی محور مقاومت تشکیل دادند.
فیض آبادی کتاب مجاهدان بدون مرز را بیانگر شجاعت سربازان دفاع مقدس و مدافعان حریم حرم اهل بیت(ع) از کشور افغانستان عنوان کرد.
وی همچنین ضمن اشاره به گوشه هایی از خاطرات دوران جبهه و جنگ، از همرزمان افغان و پاکستانی خود در واحد تخریب لشگر امام رضا(ع) یاد کرد که به پیروی از فرمان امام خمینی(ره) در دفاع از مرزهای اسلام به برادران ایرانی خود پیوستند.
کتاب مجاهدان بدون مرز روایتی از زندگی 20 مجاهد شهید افغانستانی است که در دفاع مقدس و دفاع از حرم آل الله به شهادت رسیدند.
این کتاب به کوشش زهرا محمدزاده، شیرین بهشتیان، سکینه سادات سجادی، شیرین زارع، سارا عباس زاده و سمیراعباسی و زیر نظر سیدحسین حیدری؛ از اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس، با محوریت شهدای افغانستانی در دوران دفاع مقدس و مدافع حرم گردآوری شده است.
مقدمه این اثر توسط مرحوم عباس تیموری محقق و پژوهشگر دفاع مقدس نوشته شده در دو بخش اصلی به نام «جهاد اول حریم عشق» و «جهاد دوم حریم حرم» تدوین شده است.
در بخش اول کتاب به زندگینامه شهیدان دفاع مقدس محمد آصف تفسیری، محمدعالم تفسیری، سیداحمدبلخی، احمد شاه فراهیان، سیدامیرشاه حسینی، حسین لگزایی، سیدمحمد حسینی، محمدرفیع شیخ زاده، سیدمحمدعلی حسینی، حسن حسین بخش، کاظم علی محبی، محمدرفیع شیخ زاده  سیدمحمدعلی حسینی، کاظم علی محبی، سیدمهدی اکرام زاده، سیدداوود حسینی و غلامحسین خاوری اشاره شده است.
در بخش دوم کتاب به سیره زندگی شهیدان مدافع حرم سیدحسین حسینی با عنوان پدرفاطمیون، سیدعبدالله حسینی با عنوان چشمان پرواز، جاوید یوسفی با عنوان پرواز تا نور، سیدمحمدرضا حسینی با عنوان پنجاه به علاوه یک، مصطفی کریمی با عنوان ساحل نبوغ و سیدهادی حسینی با عنوان دردانه انار پراخته شده است.
کتاب «مجاهدان بدون مرز» با حمایت مرکز حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) و انجمن راویان فتح رضوی توسط نشر ارمیا در140 صفحه در سال 1396 به چاپ رسیده است.
گفتنی است واحد مطالعات کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی در بخش خوانش کتاب با موضوع دفاع مقدس تا کنون آثاری همچون «راهی برای رفتن»، «بزم باران»، «خاک های نرم کوشک»، «جنون مجنون»، «راز چشمان قدیر»، «خاطرات شفاهی جاوید نظام پور» و «علی مرد در مورد زندگینامه شهید علیمردانی» را با حضور صاحبان قلم مورد خوانش و بررسی قرار داده است.
برچسب ها:
حرم مطهر, نشست ادبی «شمس», کتاب«مجاهدان بدون مرز», سازمان کتابخانه ها

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.