تحلیل بازتاب شخصیت های اسطوره پایداری در اوستا و بازتاب آنها در شعر شاعران پایداری معاصر 
۱۴۰۰-۰۸-۲۹
شکل‌گیری انقلاب اسلامی و بروز جنگ تحمیلی، سبب مطرح شدن و بازتاب اساطیر پایداری اوستا در شعر شاعران پایداری معاصر با کاربرهای متفاوتی شده است.

تحلیل بازتاب شخصیت های اسطوره پایداری در اوستا و بازتاب آنها در شعر شاعران پایداری معاصر 
نویسنده: صفری، دکتر جهانگیر؛ بهمنی قاید، پریناز؛

چکیده:
شکل‌گیری انقلاب اسلامی و بروز جنگ تحمیلی، سبب مطرح شدن و بازتاب اساطیر پایداری اوستا در شعر شاعران پایداری معاصر با کاربرهای متفاوتی شده است. در این پژوهش, با تحلیل و بررسی اشعار چند تن از شاعران پایداری معاصر، با استخراج تلمیحات به اصطلاحات اساطیری پایداری اوستا سعی شده است که تحلیلی جامع و در عین حال مختصر از اشعار مورد نظر ارائه شود. با توجه به گستردگی اشعار شاعران در این دوره و همچنین تعداد نسبتا زیاد شعرا، تنها تعدادی از شاعران مورد توجه بوده‌اند که نتایج حاصل، بازتاب فراوان حضور برخی اساطیر پایداری برگرفته از اوستا با اهداف متفاوت در شعر شاعران معاصر و انقلاب و دفاع مقدس را نشان می‌دهد. در اشعار مردانی و اوستا، اسطوره آرش و در اشعار باقری، اسطوره اسفندپار در میان اساطیر اوستا بیشترین بازتاب را داشته‌اند. از جمله کاربردهای اساطیر پایداری اوستا در شعر شاعران پایداری معاصر می‌- توان به تشویق و تهییج رزمندگان به مبارزه در جریان مبارزات سیاسی و اجتماعی، ستایش شهیدان، ترویج وطن - دوستی،» مبارزه با بیداد و ظلم و ستم و مبارزه در راه هدف و حفظ و ترویج ارزش‌های زندگی اشاره کرد.

با توجه به گستردگی اشعار شاعران در این دوره و همچنین تعداد نسبتأ زیاد شعرا، تنها تعدادی از شاعران مورد توجه بوده‌اند که نتایج حاصل، بازتاب فراوان حضور برخی اساطیر پایداری برگرفته از اوستا با اهداف متفاوت در شعر شاعران معاصر و انقلاب و دفاع مقدس را نشان می‌دهد. دامنه بحث مربوط به شاعران پایداری بسیار زیاد است و البته در این پژوهش سعی بر آن شده است تا از اشعار شاعرانی که بیشترین استفاده را از مضامین اسطوره‌ای و حماسی اوستا کرده‌اند را بیشتر مدنظر داشته و اشعارشان را تحلیل و بررسی کنیم. به همین دلیل از اشعار شاعران پایداری معاصر ازجمله صفارزاده، قزوه، باقری، مهرداد اوستا، امین‌پور، وحیدی، نجاتی و نیز دیگر شاعران انقلاب اسلامی به دلیل استفاده زیاد این شاعران به طور مستقیم و غیرمستقیم از مضامین و اساطیر اوستا، تحلیل و بررسی شده و همچنین نمونه‌هایی از اشعار این شاعران ذکرشدده است. بنابر آنچه گفته شد در این شعر که با هدف تشجیع و برانگیختن مبارزان و رزمندگان سروده شده است، ضرورت جنگ در مقام دفاع جایز شمرده شده و شاعر با اشاره به نام آبتین شخصیت اسطوره‌ای از دلاوری‌های فریدون پسرش یاد می‌کند و از این طریق به دنبال القای مفهوم مورد نظر خویش است. اوج استفاده از اساطیر اوستا در اشعار شاعران پایداری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موسوی‌گرمارودی، صفارزاده، باقری، مردانی، قزوه، اوستا و امین‌پور است که هرکدام به نوعی اساطیر را دستمایه‌ای قرار داده‌اند تا مقاصد خود را در قالب شعر مطرح کنند.

لینک دسترسی : https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1817095

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.