عشق به امام رضا(ع)؛ سرمایه بزرگِ سعید تشکری
۱۴۰۰-۱۱-۲۱
به مناسبت درگذشت سعید تشکری: سعید تشکری نویسنده و هنرمند مشهدی، یکی از رمان‌نویسان طراز اول کشور در حوزه ادبیات دینی و انقلاب بود که سال‌ها قلم و هنر خود را وقف گسترش فرهنگ و معارف رضوی کرد.

دیر عامل انتشارات آستان قدس رضوی عنوان کرد:
عشق به امام رضا(ع)؛ سرمایه بزرگِ سعید تشکری

به مناسبت درگذشت سعید تشکری: سعید تشکری نویسنده و هنرمند مشهدی، یکی از رمان‌نویسان طراز اول کشور در حوزه ادبیات دینی و انقلاب بود که سال‌ها قلم  و هنر خود را وقف  گسترش فرهنگ و معارف رضوی کرد.

مدیرعامل به‌نشرگفت: ارتباط غنی با حضرت رضا(ع) و با عشق نوشتن از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آثار سعید تشکری، خادم فرهنگ رضوی بود.

حسین سعیدی در گفت‌وگو با آستان‌نیوز ضمن عرض تسلیت به جامعه فرهنگی و هنری کشور به مناسبت درگذشت سعید تشکری گقت: سعید تشکری نویسنده و هنرمند مشهدی، یکی از رمان‌نویسان طراز اول کشور در حوزه ادبیات دینی و انقلاب بود که سال‌ها قلم  و هنر خود را وقف  گسترش فرهنگ و معارف رضوی کرد. او ازجمله فعالان عرصه هنرهاي نمايشي و اعضا کانون جهانی تئاتر بود که در اختتاميه نهمين جشنواره سراسري تئاتر رضوي موفق شد نشان عالي مركز هنرهاي نمايشي راديو‌ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  را دريافت کند و کسب جایزه سه دوره کتاب سال رضوی و کتاب سال شهید غنی‌پور در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۸و ۱۳۹۰ از دیگر افتخارات او در عرصه نگارش رمان‌های دینی است.
وی ادامه داد: مرحوم تشکری از سال ۱۳۶۰ فعالیت‌هایش را با عنوان نویسنده و کارگردان مطرح تئاتر و سینما، نویسنده مقالات در مطبوعات در حوزه ادبیات و هنر، داوری و منتقد جشنواره تئاتر فجر، شرکت در جشنواره‌های ملی و کشوری، چاپ آثار در حوزه رمان، ادبیات نمایشی، ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی و نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره کل نمایش رادیو تهران ادامه داد. همچنین در جای استاد شاگردان زیادی را در حوزه هنر و ادبیات تربیت کردکه امید است شاگردان او ادامه دهنده قله‌های رفیع هنر  دینی وانقلابی باشند.
سعیدی افزود: از آخرین کارهای او در زمینه ادبیات داستانی  می‌توان به چاپ رمان‌های موفق «پاریس پاریس»، «ولادت»، «رژیسور»، و «بارِ باران» ،«اوسنه گوهرشاد» و ... اشاره کرد.
 مدیرعامل انتشارات به‌نشر با تاکید بر اینکه رابطه غنی با حضرت رضا(ع)  از جمله مهم‌ترین ویژگی آثار او است، اظهار کرد: این نویسنده به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی خراسان رضوی در سال 98 و خادم فرهنگ رضوی، آثار متعددی از جمله «رژیسور»، «پاریس‌پاریس»، «اوسنه گوهرشاد»، «مفتون و فیروزه»، «هرایی»، «هندوی شیدا»، «کافه داش آقا»، «موقف»، «ولادت»، «سیمیا»، «بار باران» ،  و «دورتاب» را در کارنامه کاری خود دارد.
سعیدی به اینکه آثار بسیاری از سعید تشکری متبرک به شمیم مهر رضوی  است، اظهار کرد و افزود: سعید تشکری در سال‌های 96الی 98 دبیر علمی سلسه نشست‌های عصرانه داستان نویسان رضوی در سه شنبه های به نشر را بر عهده داشت که با مدت ۳ سال هر هفته سه شنبه‌ها در فروشگاه مرکزی به نشر واقع در خیابان امام خمینی (ره) روبروی باغ ملی برگزار می‌شد. «اوسنه گوهرشاد»،« مردمان قصه کنند»، «آبی‌ها»، «موقف»، «به صرف عصرانه» و «غریب قریب» از جمله آثار مرحوم سعید تشکری است که توسط به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به چاپ رسیده است.
مدیرعامل انتشارات به‌نشر  با تاکید بر اینکه مرحوم تشکری با یک سرمایه بزرگ وارد عرصه نگارش رمان درباره فرهنگ زیارت و زندگی امام رضا(ع) شد، ادامه داد: او مطالعات گسترده‌ای درباره تاریخ و تاریخچه حرم مطهر رضوی داشت و سال‌ها در حوزه هنر و معماری حرم مطهر رضوی علاوه بر  گفت وگو با بزرگان و کارشناسان این حوزه تحقیق و مطالعه کرده بود .
وی با اشاره به اینکه اطلاعات‌ گسترده سعید تشکری در زمینه زندگی امام رضا(ع) و تاریخچه حرم مطهر رضوی نسبت به سایر نویسندگان حوزه ادبیات دینی منحصر به  فرد بود، تصریح کرد: تشکری با علاقه‌ای که ساحت قدسی امام رضا(ع) داشت به عنوان یک خادم عاشق به طور ویژه زندگی امام رضا(ع) را دوره‌های مختلف قبل از امامت، امامت تا قبل از هجرت بزرگ به خراسان و بعد از هجرت خراسان را  مطالعه و تحقیق  قرار داده بود. او درباره یاران نزدیک امام رضا (ع) نیز مطالعات زیادی داشت و به لحاظ علمی و پژوهشی سرمایه‌ای غنی در اختیار داشت که در اختیار سایر نویسندگان دینی نبود .
سعیدی  ادامه داد: حاصل سال‌ها توانمندی او در عرصه‌های رمان دراماتیک  با ترکیب فوت و فن‌های نمایش‌نامه  نویسی، داستان نویسی و  اطلاعات علمی، نگارش رمان‌های خیلی خوب در زمینه تاریخچه حرم مطهر رضوی از جمله «غریب قریب» و مجموعه دو جلدی «آبی‌ها» بود.
وی یادآور شد:  اثر دیگری به نام «مشکور» در  به‌نشر  دردست چاپ است که مرحوم سعید تشکری فرصت نکرد بازبینی بر آن را انجام دهد.

عشق به امام رضا(ع)؛ سرمایه بزرگِ سعید تشکری

منابع:
عشق،امام‌رضا(ع)،سرمایه،سعیدتشکری،خادم فرهنگ رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.