دانشنامه جواد الائمه علیهم السلام
۱۴۰۰-۱۱-۲۳
کتاب دانشنامه جوادالائمه علیهم‌السلام: شرحي جامع از زندگي امام جواد علیه‌السلام دایره المعارفی است جامع از تاریخ و سیره امام نهم شیعیان علیهم‌السلام...

دانشنامه جواد الائمه علیهم السلام

کتاب دانشنامه جوادالائمه علیهم‌السلام: شرحي جامع از زندگي امام جواد علیه‌السلام دایره المعارفی است جامع از تاریخ و سیره امام نهم شیعیان علیهم‌السلام که با همکاری آقایان سید ابوالفضل طباطبایی و مهدی اسماعیلی به رشته تحریر درآمده است.این کتاب در پنج بخش تنظیم‌شده است. بخشی از کتاب: امام جواد(ع) اولین امامی است که در سن کودکی به امامت رسید و این منصب الهی و معنوی را عهده‌دار شد، و این نوعی برکت وجودی آن حضرت بود، چراکه زمینه را برای پذیرش امامت امام عصر (عج) در سن کمتر از پنج‌سالگی را فراهم نمود؛ زیرا اگر امامت آن حضرت در هفت و یا هشت‌سالگی تحقق نمی‌یافت، زمینه برای پذیرش مردم نسبت به امام پنج‌ساله فراهم نبود و شاید موجب مشکلات و انحرافاتی می‌شد.

بنابراین می‌شود گفت: امام جواد (ع) خط‌شکن دریافت مقام امامت در سن کودکی است. نهمین امام شیعیان حضرت امام محمدتقی (ع) معروف به جوادالائمه (ع)، در ۱۰ رجب سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه منورِ دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارشان حضرت امام علی ابن موسی‌الرضا (علیه آلاف تحیه و الثناء) و مادر گرامی‌شان بانویى پرهیزکار به نام سبیکه هست که امام رضا (ع) وى را خیزران نامید. سبیکه از اهالى نوبه در سرزمین مصر و از خاندان قبطیه همسر رسول خدا (ص) بود. امام نهم شیعیان (ع) مانند جده‌اش فاطمه زهرا (س)، زندگانی کوتاه و عمری سراسر رنج و مظلومیت داشت و نهایتاً در آخر ماه ذی‎القعده سال ۲۲۰ هجری قمری در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید، مرقد شریف آن حضرت (ع) در کاظمین در جوار مرقد مطهر جد بزرگوارشان حضرت امام موسی کاظم (ع) قرار دارد. امام محمدتقی (ع) همچنین به باب‌الحوائج شهرت دارد جواد (بخشنده) و تقی (پرهیزگار) مشهورترین القاب آن حضرت (ع)، و رضی و متقی از دیگر القاب ایشان است.

منابع:
دانشنامه جوادالائمه علیهم‌السلام
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.