امام علی (ع) و حکمرانی عادلانه
۱۴۰۰-۱۱-۲۵
کتاب «امام علی (ع) و حکمرانی عادلانه» که به کوشش حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری منتشر شده، در بردارنده مقالاتی درباره عدالت در حوزه حکمرانی است. دوران حکومت علوی...

معرفی کتاب امام علی (ع) و حکمرانی عادلانه

کتاب «امام علی (ع) و حکمرانی عادلانه» که به کوشش حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری منتشر شده، در بردارنده مقالاتی درباره عدالت در حوزه حکمرانی است. دوران حکومت علوی به عنوان نماد عدالت در تاریخ اسلام می‌تواند سر لوحه حاکمان و حکومت‌ها قرار گیرد. نگاه امام علی (ع) به حکومت نگاهی الهی است. نگاهی که با نگاه دنیامدارانه و قدرت محورانه تفاوت اساسی دارد. حضرت علی (ع) در آغاز حکومت خود دلیل پذیرفتن آن مسئولیت بزرگ را گرفتن حق ستمدیده از ستمگر برشمرده و آن را پیمانی می داند که خداوند از عالمان گرفته است: «سوگند به خدایی که دانه را شکافته و جانداران را آفریده است که اگر انبوه آن جماعت نمی بود، یا گرد آمدن یاران حجت را بر من تمام نمی کرد، و خدا از عالمان پیمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمکاران و گرسنگی ستم کشان خاموشی نگزینند.

بنابراین، مفهوم حکومت و حکمرانی در اندیشه سیاسی امام علی (ع)، هیچ گاه مقارن با تسلط و خودکامگی نیست بلکه این مفهوم، معنای مدیریت، امانت داری، خدمت گزاری و مهرورزی، هدایت و پاسداری از حقوق و آزادی های مردم را در خود دارد. عدالت به عنوان یکی از عناصر حیاتی زندگی اجتماعی همواره مورد توجه معصومان(ع) بوده و در زندگی امیرالمؤمنین علی(ع) از اهمیت و جایگاه ویژه¬ای برخوردار بود. کتاب حاضر مجموعه مقالاتی است که عدالت علوی در حوزه حکمرانی را کاویده و در همایش «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» کرده است و تلاش می¬کند این موضوع را در حاکمیت علوی به تصویر بکشد. کتاب «امام علی (علیه السلام) و حکمرانی عادلانه» به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

سازندگان:
منابع:
امام علی (ع) و حکمرانی عادلانه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.