سیره وسبک زندگی امام موسی کاظم(ع)در ادبیات جهان اسلام
۱۴۰۰-۱۲-۰۸
چکیده مقاله سیره وسبک زندگی امام موسی کاظم(ع)در ادبیات جهان اسلام: هریک از امامان معصوم(ع)که نفس و نور محمدی(ص)هستند، حیات و مماتشان نیز محمدی(ص)است.

سیره وسبک زندگی امام موسی کاظم(ع)در ادبیات جهان اسلام

چکیده مقاله سیره وسبک زندگی امام موسی کاظم(ع)در ادبیات جهان اسلام: هریک از امامان معصوم(ع)که نفس و نور محمدی(ص)هستند، حیات و مماتشان نیز محمدی(ص)است.لذا هیچ تفاوت معناداری میان امامان(ع)نیست و همگی به‌عنوان اسوه‌های نیک و کامل الهی می‌باشند که می‌بایست از آنان برای رسیدن به اخلاق انسانی بهره گرفت. ما اگر بخواهیم انسان‌خدایی و ربانی شویم باید بر اساس سرمشق‌های الهی حرکت کنیم و گام در جای گام امامان نهیم و به پیروی و اطاعت عاشقانه از آنان بپردازیم و همه سبک زندگی خویش را سبک زندگی آنان قرار دهیم که بگوییم: ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین، نماز و همه اعمال عبادی و روش زندگی و مرگم برای خداوند رب‌العالمین است.

بنابراین، انسان لازم است خداوند را مالک مطلق و رب العالمین و پروردگار بی‌شریک بشناسد و تسلیم محض او باشد. تجلی این معنا به این شکل است که انسان خود را کامل و دربست در اختیار پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) از اهل‌بیت قرار دهد و همواره با ایشان که صادقین هستند باشد و به پیروی از آنان گام بردارد.تا به‌وسیله اهل‌بیت و توسل به عروه وثقای کامل الهی و ریسمان خداوندی محبوب خداوند شود.

این پژوهش باهدف توصیف و تبیین سیره وسبک زندگی امام موسی کاظم(ع) در ادبیات جهان اسلام صورت پذیرفته وبا روش کتابخانه ایی-تحلیلی اسنادی انجام شده است ودر آن از منابع معتبر ومتنوع دینی استفاده شدهاست. یافته های حاصل از این پژوهش به این قراراست: امام موسی کاظم(ع) به عنوان یکی از انوار و وسایل الهی می بایست همواره مورد توسل و تمسک قرار گیرد و سبک زندگی او به عنوان سبک زندگی خدایی شناخته شده و به کار گرفته شود تا بتوان به هدف آفرینش یعنی انسان اخلاقی و انسان خدایی دست یافت، زندگی آن حضرت(ع) به عنوان سبک برتر از سوی خداوند معرفی شده است و از مردم خواسته شده تا از ایشان به عنوان اهل بیت(ع) و انسان متأله و ربانی پیروی و اطاعت شود و ایشان را اسوه زندگی خود قراردهند.

کلید واژه ها:سیره وسبک زندگی ،امام موسی کاظم(ع)، جهان اسلام

نویسندگان: صدیقه محمدجانی، سیده زهرا شاه نعمتی، عفت پیری 

elmnet.ir/article/21106569-46619 

منابع:
elmnet.ir/article/21106569-46619
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.