شخصیت پردازی در ادبیات داستانی
۱۴۰۰-۱۲-۱۱
کتاب شخصیت پردازی در ادبیات داستانی در 3 فصل با عناوین: پیشینۀ شخصیت در آثار داستانی، پروتوتیپ و گوناگونی پروتوتیپ ها نگاشته شده و به بررسی نقش پروتوتیپ ها در فرآیند آفرینش ادبی، بیان دیدگاه...

معرفی کتاب شخصیت پردازی در ادبیات داستانی اثر شیریندخت دقیقیان

کتاب شخصیت پردازی در ادبیات داستانی در 3 فصل با عناوین: پیشینۀ شخصیت در آثار داستانی، پروتوتیپ و گوناگونی پروتوتیپ ها نگاشته شده و به بررسی نقش پروتوتیپ ها در فرآیند آفرینش ادبی، بیان دیدگاه های گوناگون پیرامون آن و طبقه بندی 16 نوع پروتوتیپ پرداخته است. (منظور از پروتوتیپ های آفرینش داستانی، نمونه های بیرونی هستند که ذهن نویسندگان را برای ساخت یک کاراکتر تحریک می کنند). شخصیت پردازی، یکی از مولفه های اصلی داستان به شمار می آید و قدرت هنری نویسنده در تکامل و پرورش هر چه بهتر آن دربطن داستان، می تواند یکی از نقاط قوت و عامل جذب مخاطب باشد.

عنصر شخصیت به عنوان اصلی ترین ساختمان روایی در هرداستان، نقش به سزایی در روند پردازش پیرنگ و شکل گیری رویدادها و حرکت رو به جلو هر متن روایی دارد. در فصل پژوهشی در نقش پروتوتیپ ها در آفرینش ادبی می خوانیم: اگر خواننده پرشور داستان و رمان باشید یا کارآموز داستان نوسی، تئاتر، سینما، یا پژوهنده در نظریه ادبیف کتاب حاضر پاسخگوی نیازهای فکری و آموزشی شما خواهد بود. پروتوتیپ های آفرینش داستانی، یعنی نمونه های بیرونی که ذهن نویسندگان را در خلق یک کاراکتر برانگیخته اند؛ نمونه های واقعی که در کارگاه خلاقیت نویسنده بال و پر گرفته است. شناخت پروتوتیپ های داستانی، هم برای درک روند خلاقیت هنری و هم در نقد ادبی اهمیت بسیار دارند. کاوش در پروتوتیپ های آثار داستانی مشهور، مانند پلی است که ناقد، کارآموز داستان نویسی یا خواننده را به پشت مرزهای بسته ذهن نویسنده در هنگام فرایند آفرینش ادبی می برد و اورا در خلاقیت و هیجان آن شریک می سازد.

منابع:
شخصیت پردازی در ادبیات داستانی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.