تذکره انجمن قدس: گنج نو یافته از عبرت نائيني
۱۴۰۰-۱۲-۱۵
تذکره انجمن قدس: مجموعه اشعار در مدح حضرت ولي عصر (عج) و بزرگداشت نيمه شعبان در اواخر دوره قاجار

 تذکره انجمن قدس: گنج نو یافته، نظر به ضرورت احیای نسخ خطی و کهن در راستای ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار، نگارش یافته است. کتاب تذکره انجمن قدس که بیش از یک  قرن مهجور مانده بود توسط دکتر ابوالفضل مرادی تصحیح و احیا شد. مقدمه نویس اثر دکتر حداد عادل این اثر را گنج نو یافته نامیند.
این کتاب داستانی دارد که آگاهی از آن به نظر و از قلم دکتر حداد عادل در مقدمه، برای خوانندگان ضروری است. در زمان حکومت شاهان قاجار هر ساله در نیمه ماه شعبان به مناسبت ولادت حضرت مهدى (عج)، مجلس جشن مفصل و باشکوهى برپا مى‏شد که علاوه بر مردم عادى، صاحب مسندان و اعیان شهر و رجال حکومتى و حتى ناصرالدین شاه در آن شرکت مى‏کردند.
بانى فاضل و ادب‏پرور مجلس (حاج میرسید حسین)، نسخه‏اى از این اشعار را نزد خود نگه داشته و در سال 1239 هجری قمری مجموعه اشعار 40 ساله را به شادروان عبرت نائینى مى‏سپارد تا آن اشعار را در دفترى بازنویسى و مدون و مرتب کند.
این تذکره نخستین و شاید تنها تذکره‌ای است که به طور ویژه در خصوص سرگذشت شاعران مولود سرای حضرت ولی عصر (عج) در اواخر دورة قاجار نگاشته شده و حاوی سروده‌هایی در مدح حضرت قائم است. با استفاده از این مجموعه می‌توان به مقایسة اندیشه‌ها، مفاهیم و مضامین شعر مهدوی یکصدسال پیش با اشعاری که امروزه حول محور مهدویت سروده می‌شوند، پرداخت. این مقایسه می‌تواند افراد را به بحث در تحول پدید آمده در گفتمان محدویت و جست‌وجو در علل و عوامل فکری، اجتماعی و سیاسی آن برانگیزد. از جمله شاعرانی که شعرهای آنان در جلد دوم این مجموعه گردآوری شده است عبارت‌اند از: ابوالقاسم طلوع، عبرت نایینی، عندلیب، عشرت، غافل مازندرانی، ابوالقاسم فرهی، محمدحسین گوهری، محمود معرب، نصرت، ناطق، و وفا حاج حسینعلی خان.

تذکره انجمن قدس: گنج نو یافته از عبرت نائيني در نشست ادبی به مناسبت نیمه شعبان 1400 در کتابخانه معرفی و خوانش می شود.
شعر منتخب خوانش: از ص 1085، ج 2 کتاب: تذکره انجمن قدس، سروده ی قائم محمدمهدی میرزا، در وصف حضرت بقیه الله می باشد:
 باز از نو صحن بستان طبله عطار گشت
باد عنبربیز گشت و خاک لولوء بار گشت...
همچنین شعری از نظامی گنجوی به مناسبت 21 اسفند و گرامی داشت این شاعر خوانش می شود. مطلع ابیات:
ای مدنی برقع و مکی نقاب
سایه نشین چند بود آفتاب

تذکره انجمن قدس: مجموعه اشعار در مدح حضرت ولي عصر (عج) و بزرگداشت نيمه شعبان در اواخر دوره قاجار/ تاليف محمد علي عبرت نائيني؛ تحقيق، تصحيح و تکميل: ابوالفضل مرادي؛ با مقدمه غلامعلي حداد عادل.- قم: مسجد مقدس جمکران، ‎۱۳۸۷.

 

منابع:
تذکره‌انجمن‌قدس گنج‌نویافته
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.