بررسی راهکارهای سید جمالدین اسدابادی برای پیشرفت جوامع مسلمان
۱۴۰۰-۱۲-۱۸
چکیده مقاله بررسی راهکارهای سید جمالدین اسدابادی برای پیشرفت جوامع مسلمان: رفرم در کشورهای مسلمان از ابتدای حضور استعمارگران در این جوامع، موردتوجه بسیاری از افراد بوده است.

بررسی راهکارهای سید جمالدین اسدابادی برای پیشرفت جوامع مسلمان

چکیده مقاله بررسی راهکارهای سید جمالدین اسدابادی برای پیشرفت جوامع مسلمان: رفرم در کشورهای مسلمان از ابتدای حضور استعمارگران در این جوامع، موردتوجه بسیاری از افراد بوده است. بعضی از این شخصیت‌ها در این راه موفق به شناخت آسیب‌های جوامع اسلامی شدند و راهکارهایی ارائه دادند که ما در این پژوهش توصیه‌ها و راهکارهای یکی از بنیان‌گذاران این جنبش یعنی سید جمال‌الدین اسدآبادی را موردبررسی و تحلیل قرار می‌دهیم.

سید جمال فرزند دورۀ تحولات عمیق در حیات و اندیشه بشر بود، درنتیجه «دگرگونی جامعه» برای او موضوعی آشنا بود. علاوه بر این مسافرت‌های وی به مناطق مختلف شرق و غرب (و آشنایی با آراء و مکاتب نوین) وی را متوجه فاصله عظیم میان غرب پیشرفته کرد، و سبب شد تا ذهن نقاد و روح بی‌قرار او به دنیا کشف علت‌های رکود و ترقی جوامع مسلمان و عقب‌مانده و راه اصلاح و نجات شرق اسلامی برآید.

ازاین‌رو، در این پژوهش با استفاده از شیوه توصیفی- تحلیلی می‌کوشیم به این پرسش پاسخ دهیم که او چه روش‌ها و راهکارهایی را برای جبران عقب‌ماندگی جوامع مسلمان ارائه داده است. مقاله بررسی راهکارهای سید جمالدین اسدابادی برای پیشرفت جوامع مسلمان در اولین همایش ملی پژوهش های کاربردی در تاریخ، فرهنگ وبیداری اسلامی ارائه شده است.ازاین‌رو، در این پژوهش با استفاده از شیوه توصیفی- تحلیلی می‌کوشیم به این پرسش پاسخ دهیم که او چه روش‌ها و راهکارهایی را برای جبران عقب‌ماندگی جوامع مسلمان ارائه داده است. مقاله بررسی راهکارهای سید جمالدین اسدابادی برای پیشرفت جوامع مسلمان در اولین همایش ملی پژوهش های کاربردی در تاریخ، فرهنگ وبیداری اسلامی ارائه شده است.

کلیدواژه ها: سید جمال الدین اسدآبادی ، جوامع اسلامی ، رفرم ، راهکار .

نویسنده: منصور حیدری

https://civilica.com/doc/1170890

سازندگان:
منابع:
https://civilica.com/doc/1170890
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.