نوروز ميراث کهن ايران زمين
۱۴۰۰-۱۲-۲۸
در کتاب نوروز ميراث کهن ايران زمين تلاش شده تا با توجه به منابع تاریخی، سیر نوروز و مراسم‌ها و آیین های همراه آن برای خواننده بازگو گردد و هدف از این بازگویی، آگاهی ایرانی فهیم به چگونگی پیدایش...

نوروز ميراث کهن ايران زمين نوشته: کوروش سالاری

در کتاب نوروز ميراث کهن ايران زمين تلاش شده تا با توجه به منابع تاریخی، سیر نوروز و مراسم‌ها و آیین های همراه آن برای خواننده بازگو گردد و هدف از این بازگویی، آگاهی ایرانی فهیم به چگونگی پیدایش و رازهای این جشن بزرگ است تا بتواند نسل آیندۀ ایران‌زمین را رهنمون باشد. در این کتاب تلاش شده تا با توجه به منابع تاریخی، سیر نوروز و مراسم‌ها و آیین های همراه آن برای خواننده بازگو گردد و هدف از این بازگویی، آگاهی ایرانی فهیم به چگونگی پیدایش و رازهای این جشن بزرگ است تا بتواند نسل آیندۀ ایران‌زمین را رهنمون باشد؛ زیرا نوروز نماد همبستگی ملی، تاریخی، فرهنگی و آیینی ماست.

آنچه فراهم آمده در هفت فصل تنظیم شده است. فصل نخست به واژۀ نوروز و تعریف آن، تحویل سال و مبحث عدم دقت در محاسبۀ نوروز و هم‌زمان شدن آن با اعتدال بهاری و در نهایت شاهکار حکیم عمر خیام و شکل‌گیری تقویم جلالی می‌پردازد. فصل دوم به آیین‌ها و سنت‌های ملی مردمی در پیشانی نوروز اختصاص یافته و جشن فروردگان و چهارشنبه‌سوری و حاجی پیروز و نوروزخوانی و هفت‌سین به طور مفصل سخن می‌گوید. فصل سوم به فروردین و جشن‌هایی چون فروردینگان، ششم فروردین، سیزده‌بدر و آبریزان پرداخته است. فصل چهارم نوروز را از دید اسطوره و تاریخ بررسی نموده و برگزاری نوروز را از دوران کهن تا هخامنشی و ساسانی تشریح نموده است. فصل پنجم آیین‌ها و سنت‌های ملی مردمی را در آغاز نوروز تا پایان این جشن چون میرنوروزی و بازی‌های نوروزی و غیره بررسی کرده است. فصل ششم تاریخچۀ نوروز را پس از حمله اعراب تا دوران معاصر مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و فصل آخر نوروز را در کشورهای هم‌جوار چون آذربایجان، افغانستان، ازبکستان و ... شرح داده و در نهایت مجموعه با پس‌گفتاری پایان می‌یابد. منابعی که در این‌باره مورد استفاده قرار گرفته، کتاب‌های تاریخی و دیگر آثاری است که بعد از اسلام نوشته شده‌اند و همچنین در دیوان‌های شاعران پارسی‌گوی نیز اطلاعاتی جسته و گریخته وجود دارد که نویسنده از آنها سود جسته است.

سازندگان:
منابع:
نوروز ميراث کهن ايران زمين
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.