خوانش اشعار کهن مهدوی از کتاب «تذکره انجمن قدس»
۱۴۰۱-۰۱-۰۶
خوانش اشعار کهن مهدوی از کتاب «تذکره انجمن قدس»، در پنجاه و سومین جلسه از سلسله نشست‌های ادبی خوانش متون کهن در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

خوانش اشعار کهن مهدوی از کتاب «تذکره انجمن قدس»، در پنجاه و سومین جلسه از سلسله نشست‌های ادبی خوانش متون کهن در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گنجینه رضوی، محمدهادی زاهدی؛ مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این جلسه، بر احیای اشعار کهن نسخه های خطی با موضوع مهدویت در راستای ترویج فرهنگ مهدویت و انتطار تاکید کرد.
وی،  ضمن خوانش اشعاری از حافظ، نظامی و فیض کاشانی در مدح حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: پرداختن به شعر انتظار فقط محدود به شاعران شیعی نیست چرا که اعتقاد به منجی در میان اهل سنت و فرقه‌های اسلامی وجود دارد.
زاهدی، کتاب تذکره انجمن قدس را تذکره‌ای معرفی کرد که به‌طور ویژه در خصوص سرگذشت شاعران مولود سرای حضرت ولیعصر(عج) در اواخر دوره قاجار نگاشته شده است.
وی افزود: این کتاب حاوی سروده‌هایی در مدح حضرت قائم(عج) است که با استفاده از این مجموعه می‌توان به مقایسه اندیشه‌ها، مفاهیم و مضامین شعر مهدوی طی یکصدسال گذشته با اشعار امروزی پرداخت.
نسرین کمالی‌پور؛ کارشناس بخش ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کتابخانه آستان قدس رضوی، محوریت کتاب انجمن قدس را مجموعه اشعاری عنوان کرد که شاعران و صاحب منصبان در حضور ناصرالدین شاه قاجار قرائت می‌کردند.
وی افزود: این اشعار از سوی  «حاج میر سید حسین»؛ بانی فاضل و ادب پرور مجلس جمع‌آوری و در سال 1239 هجری قمری این اشعار 40 ساله به «عبرت نائینی» سپرد شد تا در دفتری بازنویسی و تدوین شود.
گفتني است تاکنون پنجاه سه جلسه  از سلسله نشست‌هاي ادبي شمس با موضوعات مختلف ادبي، با محوريت خوانش و نقد کتاب، با حضور نويسنده اثر و جمعي از کارشناسان، به ميزباني کتابخانه آستان قدس رضوي برگزار شده است.

 

منابع:
تذکره‎انجمن‎قدس
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.