قرآن در شعر پارسی
۱۴۰۱-۰۱-۱۴
معرفی کتاب قرآن در شعر پارسی اثر امیر اسماعیل آذر: شعر فارسي، از سده های سوم و چهارم هجري آغاز شد و از همان آغاز، مضامين آيات و روايات،...

معرفی کتاب قرآن در شعر پارسی اثر امیر اسماعیل آذر

معرفی کتاب قرآن در شعر پارسی اثر امیر اسماعیل آذر: شعر فارسي، از سده های سوم و چهارم هجري آغاز شد و از همان آغاز، مضامين آيات و روايات، دست مايه اصلي براي قوّت و غناي فرهنگ و ادب پارسي شد. با ظهور شاعران بزرگي مثل دقيقي طوسي، رودكي سمرقندي، كسايي مروزي و حكيم ابوالقاسم فردوسي شعر فارسی به پختگي وكمال رسيده بود و اين بزرگان اشعار خود را به مضامين و الفاظ آيات و روايات قرآنی مزین می کردند. چنان که حافظ سروده: صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ/هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم/گر به دیوان غزل صدرنشینم چه عجب/سال‌ها بندگی صاحب دیوان کردم.

شعر و ادب فارسی در طول تاریخ آنچنان با تفکر و فرهنگ قرآني و احادیث عجین شده است و جای بسی خوشحالی است که پژوهشگران ادب پارسی در هر کجای این دنیا حین پژوهش چاره ای جز شناخت آموزه‌ها و آميزه‌هاي قرآني و حديثي ندارند.دکتر امیر اسماعیل آذر کتاب "قرآن در شعر پارسی " را به رشته تحریر درآورده است. وی سال گذشته هایی در مصاحبه هایی با خبرگزاری ها چاپ این اثر را وعده داده بود. وی درباره هدف از انتشار این کتاب گفته است:هدف نخست ما تهیه یک منبع و دایرةالمعارف شعر قرآنی است و در وهله بعدی آن را به هنرمندان و برنامه‌سازان صداوسیما اهدا می‌کنیم تا برنامه «مشاعره قرآن» تولید شود. کتاب قرآن در شعر پارسی چهار جلد است و شعر تمام شاعرانی که در هزاره گذشته در ارتباط با قرآن شعر سروده اند به همراه آیه مربوطه آورده شده است.

جلد اول «قرآن در شعر پارسی» شامل دیباچه، ارتباط شاعران روس همچون «الکساندر پوشکین» با قرآن، شیوه کار، شیوه انتخاب، کاربرد صنایع ادبی و حروف “آ” تا “پ” می شود. جلد دوم از “ت” تا “د”، جلد سوم از “ر” تا “ک” و جلد پایانی از “گ” تا “ی” را دربردارد. اشعار در این کتاب به ترتیب حروف الفبا قرار می‌گیرند و تمرکز بیشتر روی اشعار منظوم است اما شعر شاعرانی نظیر سهراب سپهری هم در آن جای دارد. در پایان کتاب نیز بخش نمایه قرار می‌گیرد تا اگر کسی بخواهد بداند مثلاً چه آیاتی از سوره مبارکه بقره مورد توجه شاعران بوده است، به راحتی متوجه آن شود. اسماعیل آذر پیش‌بینی کرده است نرم‌افزار این پژوهش هم تهیه شود و جلدهایی از این کتاب به کتابخانه‌های دو کشور فارسی‌زبان افغانستان و تاجیکستان هدیه شود.وی امیدوار است این اثر به زبان های زنده دنیا ترجمه شود.

گفتنی است این اثر با هدف گردآوری مضامین و مفاهیم قرآن کریم در شعر شاعران پارسی‌گوی از روزگار رودکی، پدر شعر فارسی تا امروز انجام گرفته است و نتیجه آن اثری چند جلدی است که جلد اول آن توسط انتشارات سخن در ۳۱۸۰ صفحه منتشر شده است.

منابع:
قرآن در شعر پارسی اثر امیر اسماعیل آذر
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.