مولانا و ترجمة آیات قرآن
۱۴۰۱-۰۱-۱۷
کتاب «مولانا و ترجمة آیات قرآن» نخستین پژوهش در خصوص مولانا و قرآن است که به شکلی دقیق و کاملاً علمی صورت گرفته است. البتّه این بدان معنی نیست که پیش از این در این باره کاری ...

مولانا و ترجمة آیات قرآن از کاظم محمدی

کتاب «مولانا و ترجمة آیات قرآن» نخستین پژوهش در خصوص مولانا و قرآن است که به شکلی دقیق و کاملاً علمی صورت گرفته است. البتّه این بدان معنی نیست که پیش از این در این باره کاری صورت نگرفته بلکه این کتاب در نوع خود کاملاً بکر و ابتکاری است. پیش از این کارهای صورت گرفته در خصوص آیات قرآن در مثنوی مبتنی بر دفترهای شش-گانة مثنوی بوده و کاری خاص و قابل توجّه صورت نگرفته و طبیعی است که دیگران از یکدیگر استنساخ و کپی برداری کرده¬اند. امّا در کتاب «مولانا و ترجمة آیات قرآن» کاری که صورت گرفته نه بر اساس دفترهای مثنوی، بلکه براساس ترتیب سوره¬های قرآن کریم جمع آوری و تدوین شده است. و این کاری است سخت و دشوار که پیش از این سابقه¬ای نداشته و ابتکار آن برای مولّف کتاب برای همیشه باید منظور و محفوظ گردد.

درست هم همین است که اگر کاری قرآنی قرار است صورت بگیرد باید بر اساس قرآن و نظم قرآنی پدیدار شود؛ کاری که پیش از این کتاب صورت نگرفته بود. «مولانا و ترجمة آیات قرآن» کتابی مرجع برای تمامی مشتاقان مولانا و مثنوی است. کتابی است که همة مثنوی خوانان و محقّقان مثنوی به آن محتاج خواهند بود. و لذا باید در کنار مثنوی در کتابخانه¬های عمومی و شخصی قرار بگیرد. و چنان می-توان گفت که نبودن و نداشتن آن نقصی برای مثنوی و مولوی پژوهی است. این کتاب به نوعی می¬تواند دستمایه¬ای برای پژوهشگران در دیگر تألیفات مربوط به مولانا به حساب بیاید، زیرا گستردگی آن نشان از ارادت و عشق مولانا به کلام الهی است. وقتی که مولانا در بزرگترین و عالی¬ترین اثر خود که شاهکاری عرفانی است تا این حدّ از آیات قرآنی بهره گرفته نشان از آن دارد که بدون این کتاب فهم دقیق و گسترده و درستِ مثنوی امکان پذیر نخواهد بود.

ضرورت این کار برای اهل آن هم پوشیده نیست، چه به هر حال باید کسی پیدا می¬شد و قرآن شناس بودن، مترجم و مفسّر بودن، و حافظ قرآن بودنِ مولانا را به همگان نشان می¬داد. و این کار بزرگ هم باید توسّط یک قرآن شناس و مولوی شناس صورت می¬گرفت که سرانجام با پدیداری کتاب محقّقانة «مولانا و ترجمة آیات قرآن» به انجام رسید. آن¬چه که در این اثر مهم است یکی این که با این کار نشان می¬دهد که کار مثنوی در حوزة دین و قرآن در حدّ یک کرامت و معجزة بزرگ است.

سازندگان:
منابع:
مولانا و ترجمة آیات قرآن
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.