تپه جاویدی و راز اشلو
۱۴۰۱-۰۱-۲۲
کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو» نوشته اکبر صحرایی، براساس زندگی شهید مرتضی جاویدی، فرمانده گردان فجر شکل گرفته که در آن 40 راوی، 133 روایت از زندگی این شهید را به‌صورت اول شخص روایت می‌کنند.

معرفی کتاب تپه جاویدی و راز اشلو

کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو» نوشته اکبر صحرایی، براساس زندگی شهید مرتضی جاویدی، فرمانده گردان فجر شکل گرفته که در آن 40 راوی، 133 روایت از زندگی این شهید را به‌صورت اول شخص روایت می‌کنند. ازجمله راویان کتاب می‌توان به محسن رضایی، شهید صیاد شیرازی و همسر شهید مرتضی جاویدی اشاره کرد. ویژگی اصلی «تپه جاویدی و راز اشلو»، استفاده از زاویه‌های مختلف برای روایت یک زندگی است. روایت‌های کتاب از تظاهرات اولیه مربوط به روزهای انقلاب اسلامی در روستای جلیان شهرستان فسا در استان فارس؛ زادگاه شهید جاویدی در سال ۱۳۵۷ آغاز و با شهادت او در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ به پایان می‌رسد.

عنوان «اشلو» در روی جلد کتاب از آنجا الهام گرفته شده که شهید جاویدی را عراقی‌ها به این نام می‌شناختند؛ اشلو مخفف جمله «ان شی لونک» است به معنی «حال و روزت چطور است». در بخش پایانی کتاب ۲۱ قطعه عکس رنگی از مراحل مختلف زندگی شهید مرتضی جاویدی و گردان فجر ارائه شده است. شهید مرتضی جاویدی یکی از غیورترین سرداران در زمان هشت سال دفاع مقدس به شمار میرود و تنها رزمنده ای بود که امام خمینی "ره" پیشانی او را بوسید.او در عملیات ولفجر دو،تپه ای به نام "برد زرد" که سی کیلومتر در خاک عراق وجود داشت را فتح کرد.

شهید مرتضی جاویدی و گردانش چیزی در حدود چهار روز وچهارشب دراین تپه محاصره شدند اما بالاخره با رشادت های فراوان توانستند این تپه را فتح کنند. داوطلب برای راه یافتن به گردان شهید جاویدی به قدری زیاد بود که گاه کار به گزینش می کشید.گردان او یکی از قدرتمندترین گردان های جنگی بود که در عملیات های زیادی شرکت کرد و پیروز شد.او در عملیات کربلای پنج درحالی که بیست و هشت سال داشت به شهادت رسید.

این کتاب در کتابخانه آستان قدس موجود می باشد.

سازندگان:
منابع:
تپه جاویدی و راز اشلو
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.