عبور از آخرين خاکريز، خاطرات اسیر عراقی دکتراحمدعبدالرحمن
۱۴۰۱-۰۱-۲۵
کتاب عبور از آخرين خاکريز، خاطرات یک پزشک اسیر عراقی با ترجمه: محمد حسین زوارکعبه است، وی طی سال های حضور خود در جبهه های جنگ به ذکر نکات و وقایعی از جنگ 8 ساله می پردازد که در نوع خود (به خصوص از این نظر که روای عراقی است) تازگی دارد.

کتاب عبور از آخرين خاکريز، خاطرات یک اسیر عراقی می باشد که در 15 فصل تنظیم شده است.  مترجم کتاب محمد حسین زوارکعبه است،  نویسنده در این کتاب با اشاره به سال های آغازین جنگ و بحث تاریخی مشکل مرز خاکی و آبی بین دو کشور، در ابتدای کتاب به دلایل این جنگ تحت عنوان «مشکل قدیمی» می پردازد. در بخش «طبل های جنگ به صدا در می آید» به روزهای قبل از جنگ و زمینه های آن می پردازد. در قسمت «بی درنگ به سمت دوزخ» جنگ شروع می شود و ماجرای اشغال خرمشهر و آبادان در فصل بعدی این کتاب مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه نبرد «موخوره»، وقایع سال 1982 و در نهایت ماجرای اسارت روای می آید.
احمد عبدالرحمن که در ماه می 1982 به اسارت نیروهای ایرانی در می آید به عنوان پزشک در جنگ حضور داشت و طی سال های حضور خود در جبهه های جنگ به ذکر نکات و وقایعی از جنگ 8 ساله می پردازد که در نوع خود (به خصوص از این نظر که روای عراقی است) تازگی دارد.
در این کتاب دکتر احمد عبدالرحمن در لحظات پایانی جنگ میان کشورش عراق و ایران، خود و دوست مجروحش را تسلیم رزمندگان ایرانی می‌کند . او که به عنوان یک پزشک در این جنگ حضور پیدا کرده است، روایتی مفصل، دقیق و خارج از نگاه‌های معمول نظامی دارد. می‌توان نوشته‌های او را دارای نگاهی متفاوت نسبت به دیگر مجموعه خاطرات عراقیان درباره جنگ با ایران دانست. چرا که او با نگاهی متفاوت و با موشکافی یک پزشک به بررسی وقایع می‌پردازد و در روایتش رگه‌هایی از یک نگاه انسانی به چشم می‌خورد. از طرف دیگر هرجا که احساس می‌کند مخاطب نیاز به توضیح بیشتری دارد وقایع را شرح و تحلیل می‌کند. کتاب با زبانی شیوا، شیرین و جذاب تدوین شده ‌است و از نکات جالب آن می‌توان به پایان‌بندی آن اشاره کرد که این پزشک خود را به رزمندگان ایران رسانده و درباره وضعیت محاصره عراقی‌ها در خرمشهر اطلاعاتی جالب و قابل تامل بیان می‌کند. مقدمه، گام‌هایی به سوی سرنوشتی نامعلوم، مشکل قدیمی، طبل‌های جنگ به صدا درمی‌آید، سپتامبر سیاهی دیگر، پرهیز از نتیجه‌گیری شتابزده، بی‌درنگ به سمت دوزخ، سقوط در جهنم، رویایی که به کابوسی مبدل گردید، به سمت خرمشهر و آبادان، ایرانی‌ها حمله می‌کنند، ولی ....، نزدیکی به خط آتش و ... از بخش‌های این کتاب به شمار می‌رود.

عبور از آخرين خاکريز (خاطرات اسير عراقي دکتر احمد عبدالرحمن)/ مترجم: محمد حسين زوار کعبه؛ [براي] دفتر ادبيات و هنر مقاومت.- [ويرايش‎۲].- تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، ‎۱۳۹۲.  

منابع:
عبور از آخرين خاکريز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.