حماسه در ادبیات انقلاب اسلامی ایران
۱۴۰۱-۰۱-۲۹
کتاب حماسه در ادبیات انقلاب اسلامی ایران ، در چهار فصل این ادبیات را از دوران مشروطه تا دوران دفاع مقدس از جنبه‌های مختلفی مانند زمینه‌های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و...

معرفی کتاب حماسه در ادبیات انقلاب اسلامی ایران

کتاب حماسه در ادبیات انقلاب اسلامی ایران ، در چهار فصل این ادبیات را از دوران مشروطه تا دوران دفاع مقدس از جنبه‌های مختلفی مانند زمینه‌های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و همچنین فرم و محتوای آثار نظم و نثر این حوزه بررسی کرده است. از آن‌جایی که تاکنون کتاب جامعی درباره‌ی ادبیات پایداری در ایران نگاشتنه نشده است؛ این اثر می‌تواند مرجع خوبی برای علاقمندان و متخصصان باشد.

با مطالعاتی که انجام شده در راستای ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کارهای ارزنده‌ای ‌صورت گرفته اما راجع به حماسه و حماسی بودن این افتخاراتی که رزمندگان و در کنار آنان شاعران و نویسندگان آفریده‌اند، اثری اینگونه مستقل که هم شعر شاعران و هم نثر نویسندگان و دل نوشته‌های شهیدان (وصیت‌نامه) را دربرداشته باشد، وجود ندارد. در این اثر ، کمی از دریای بی‌نهایت شور و هیجان حماسه ‌سرایی را از دوران مشروطه با افت و خیزهای زبانی که داشته است، مرحله به مرحله مورد بررسی قرار گرفته تا به خلق حماسه‌ی بی‌کران هشت سال دفاع مقدس که ناب‌ترین و شیرین‌ترین رشادت‌ها را جوانان این مرز و بوم از خود به یادگار گذاشته‌اند با قلم فرسایی شاعران و نویسندگان بررسی شود و اثبات نماید که این جنگ و دفاع مقدس خلق حماسه‌ای ‌در ردیف حماسه‌ی ‌شاهنامه‌ی فردوسی بوده، با این تفاوت که خلاق آن اثر (شاهنامه) فردوسی بزرگ و این اثر (دفاع مقدس) رهبر کبیر انقلاب اسلامی روح الله خمینی (ره) است. عناصر خلاق اثر فردوسی، اساطیر و پهلوانان نامی، اما اثر بزرگ خلق شده‌ی خمینی کبیر، دفاع مقدس و جوانان پرشور و انقلابی این مرز و بوم بوده است.

ادبیات دفاع مقدس به مجموعه‌ی نوشته‌ها و سروده‌هایی گفته می‌شود که درون‌مایه و موضوع آن‌ها، به مسائل هشت سال دفاع مقدس و پیامدها و تبعات آن باز می‌گردد و در نگاهی وسیع‌تر می‌توان طیفی گسترده‌تر و جغرافیایی فراخ‌تر برای این عنوان تصور کرد و با تکیه بر ویژگی «مقدس بودن» که قلمرو «الهی و دینی» برای این نوشته‌ها و سروده‌ها تداعی می‌کند. نکته‌ی بسیار مهم در تحلیل ادبیات دفاع مقدس -به ویژه شعر دفاع مقدس- این است که شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی را در این ادبیات می‌توان مطرح کرد که ادبیات این دوره را از ادبیات گذشته متمایز و متفاوت می‌سازد. با توجه به این توضیحات، از نظرگاه سبکی (اندیشه، زبان و عناصر ادبی)، شعر دفاع مقدس خود، دارای «هویت و استقلال» است. از جمله اشعار سیاسی، انقلابی و ایدئولوژیکی است که گروهی از شاعران بر ضد تجاوز صدام بعثی از خود به جای گذاشته‌اند. ویژگی عمده‌ی اینگونه از شعرهای دفاع مقدس در «عملگرایی» آن نهفته و نیازمند بحث و بررسی مستقل است.

سازندگان:
منابع:
حماسه در ادبیات انقلاب اسلامی ایران
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.