تخیل و بیان
۱۴۰۱-۰۱-۳۱
کتاب تخیل و بیان (نقد زبان شناختی) نوشته ی ژرار ژنت، منتقد مشهور فرانسوی و ترجمه ی الله شکر اسداللهی تجرق، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز است، این کتاب یکی از مهم ترین منابع...

معرفی کتاب تخیل و بیان اثر ژرار ژنت

کتاب تخیل و بیان (نقد زبان شناختی) نوشته ی ژرار ژنت، منتقد مشهور فرانسوی و ترجمه ی الله شکر اسداللهی تجرق، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز است، این کتاب یکی از مهم ترین منابع آکادمیک در غرب در حوزه زبان شناسی و نقد ادبی است. ژنت در این کتاب در چهار بخش متفاوت بحث می کند که آیا جنبه زیبایی شناختی اثر مدیون تخیل است یا بیان و نوشتار و این که مرز بین تخیل و بیان در کجاست. مطالبی که ژنت در این کتاب بحث کرده موضوعات کاربردی و جذابی است که تاکنون در زبان فارسی مطرح نشده بودند. این کتاب به اصل و اساس ادبیات مربوط می شود و به عبارت دیگر، از نظر ژنت، دنیای ادبیات از دو بخش اساسی یعنی «تخیل» و «بیان» تشکیل یافته است که هر دو مکمل یکدیگر بوده و در خلاقیت آثار ادبی نقش مهمی ایفا می کنند.

نویسنده در کتاب  تخیل و بیان  تلاش دارد دو وجه سازندة ادبیات یعنی «معنا» و «صورت» را بررسی کند. معنا یا مضمون حاصل تخیل و جنبه‌های تخیلی نوشتار است و صورت به بیان و شیوه‌های بیان بستگی دارد. وی این دو وجه را در چهار بخش مورد بحث قرار می‌دهد. بخش نخست به تخیل و نحوة بیان با نمونه‌های ملموس اختصاص دارد. بخش دوم با عنوان «کنش‌های تخیل»، کنش‌های زبانی و تخیلی را با استناد به نظریه‌های زبان‌شناسان مشهوری چون: «شارل بالی»، «جان سرل» و... مورد مطالعه قرار می‌دهد. در بخش سوم نویسنده حکایت تخیلی را در مقابل حکایت واقعی قرار می‌دهد و دربارة معیارهای مشخص این نوع حکایات به بحث می‌پردازد. در بخش پایانی نیز تعریفی جامع از دو بحث «کسب» و «معنا» ارائه می‌گردد. مخاطبان اصلی این کتاب دانشجویان رشته‌های زبان شناسی و ادبیات هستند. یکی از دلایل مهم من برای ترجمه این کتاب نیاز مبرم دانشجویان ادبیات فارسی به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به مباحث این کتاب بوده است.

سازندگان:
منابع:
تخیل و بیان
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.