داستان نویسی: نگارش و نقد
۱۴۰۱-۰۲-۰۶
در کتاب داستان نویسی: نگارش و نقد فرآیند خلاقانه نگارش شرح داده می‌شود و مهارت نوشتن از طریق مباحثه، تجربه و کنجکاوی تقویت می‌گردد.

درباره کتاب داستان نویسی: نگارش و نقد نوشته  آماندا بولتر

در کتاب داستان نویسی: نگارش و نقد فرآیند خلاقانه نگارش شرح داده می‌شود و مهارت نوشتن از طریق مباحثه، تجربه و کنجکاوی تقویت می‌گردد. کنجکاوی برای یافتن ایده‌های نو، تجربه موقعیت‌های خلاقانه ی ممکن و بحث درباره نوشتن و زندگی. رویکرد نویسنده در این کتاب ریشه‌کن کردن منطق متضادی است که حول مفهوم نگارش خلاق شکل گرفته است؛ منطقی که خلاقیت را در تضاد با انتقاد قرار می‌دهد، به نحوی که گویی خلاقیت و انتقاد دو عنصر کاملا مجزا در داستان‌نویسی هستند.

بعضی نویسندگان به آزادی محض قوۀ خلاقه باور دارند. به رها شدن در جهانِ کلمه و روایتِ غریزی، و تراش‌دادن منتقدانۀ متن را در زمان بازنویسی انجام می‎دهند. بعضی دیگر احساس و غریزۀ نوشتن مهار می‌کنند و از همان ابتدا با ذهنی انتقادی داستان خود را در مسیر مشخصی پیش می‌برند. هر دو جریان در طول تاریخ ادبیات کارکرد داشته‌اند و شاهکارهایی به ادبیات اضافه کرده‌اند. آماندا بولتر در این کتاب تشریح می‌کند که نویسنده در جریان خلق داستان چگونه می‌تواند در همان نوشتِ اول قوۀ خلاقۀ غریزی را با تفکر انتقادیِ غربالگرِ خود ترکیب کند و به نتیجۀ مطلوب‌تری برسد.

کتاب داستان نویسی: نگارش و نقد به دو بخش اصلی تقسیم شده است: مبانی و تعمق. بخش مبانی تعداد زیادی نظریه را بررسی می‌کند تا ایده برانگیزد و برای تقویت تمرین‌های خلاقه راه‌های جدیدی پیشنهاد کند. بخش «تعمق» بر این ایده‌ها متمرکز می‌شود تا با ادغام کار عملی و تئوری راهکارهای مستقیم‌تری دربارۀ داستان‌نویسی پیشنهاد کند. هر فصل با تعدادی تمرین خاتمه می‌یابد که مبادی‌شان ایده‌های مطرح شده در همان فصل است و مفاهیم و مصادیق آن ایده‌ها را در راستای داستان‌نویسی بررسی می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب: 

مقدمۀ مترجم

بخش اول: مبانی

1-آغاز نوشتن   2-فرم و ساختار    3-موضوع   4-صدا    5-سبک    6-پایه‌های داستان

بخش دوم: تعمق

7-بررسی امکانات   8-فرم‌ها و ساختارها    9-موضوعات   10-صداها    11-سبک‌ها    12-تعمق در داستان

واژنامۀ فارسی ـ انگلیسی

واژه‌نامۀ انگلیسی ـ فارسی

کتاب‌نامه

فهرست ترجمه‌های فارسی

فهرست نام‌ها

سازندگان:
منابع:
داستان نویسی: نگارش و نقد
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.